لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۳

عراقچی: مذاکرات جدی بود، اما پيشرفت محسوسی نداشتیم


عباس عراقچی، مذاکره‌‌کننده ارشد ايران، پس از پايان دور چهارم مذاکرات هسته‌ای با کشورهای ۱+۵ در وين گفت: «در اين دور از مذاکرات که مذاکراتی جدی برای نگارش متن بود پيشرفت محسوسی صورت نگرفت.»

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، عباس عراقچی در جمع خبرنگاران ایرانی در وین با اشاره به این که مذاکرات هسته‌ای ادامه خواهد یافت گفت: «خرداد‌ماه مذاکرات ايران و ۱+۵ از سر گرفته می‌شود و دو دور مذاکره خواهيم داشت.»

مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران در خصوص دور چهارم مذاکرات در وین هم گفت: «نشست «وین ۴» با نشست‌های قبلی متفاوت بود و يک مذاکره‌ واقعی بود در حالی که جلسات قبل صرفا تبادل نظر بود.»

عباس عراقچی همچنین گفت: «روند مذاکرات سه روز گذشته سازنده و خوب است، اما به نتيجه مشخصی نرسيده است و مذاکرات ادامه پيدا خواهد کرد. پيشرفت نداشتن به اين معنی نيست که شکست خورده است. ما هنوز موفق نشديم تا مسائل را روی کاغذ بياوريم.»

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، یک مقام رسمی نزديک به تيم مذاکره‌کننده هسته‌ای که نامش فاش نشده نیز گفته است: «در اين مذاکرات هيچ پيشرفتی نداشتيم. در همه موضوعات اختلاف وجود دارد و البته اين موضوع طبيعی است. زيرا هيچ کس نبايد انتظار پيشرفت ملموس را در اين مدت داشته باشد.»

به گفته این مقام رسمی، مذاکرات بین ایران و گروه ۱+۵ ادامه خواهد داشت و در خردادماه حداقل دو دور مذاکره برگزار خواهد شد، ولی تاريخ دقيق آنها نيازمند نهايی کردن همه طرف‌ها است.
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:38 0:00
لینک مستقیم
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:55 0:00
لینک مستقیم

اين مقام رسمی نزديک به تيم مذاکره کننده هسته ای همچنین گفته است: «در ۴ روز گذشته مذاکرات نزديک و فشرده ای صورت گرفت و اگر چه در اين مذاکرات پيشرفت نداشتيم ولی اين موضوع غير طبيعی نیست. زيرا در ژنو ۲ مذاکرات ايران و ۱+۵ با دعوا خاتمه پيدا کرد، اما دوباره در ژنو ۳ توانستيم به توافق برسيم.»

وی اضافه کرد: «نگارش متن توافق نمی تواند صورت بگيرد تا زمانی که اختلاف های طرفين حل شود. موضع ما از ابتدا تا الان برای تثبيت حقوق مردم و خطوط قرمز هيچ تغييری نکرده و هيچ سازشی در اين موارد صورت نخواهد گرفت.»

در همین حال به گزارش خبرنگار راديوفردا در وين، يک مقام ارشد آمريکايی نیز در جمع گروهی از خبرنگاران گفت: ديدارهای بيشتری برگزار خواهد شد.

وی اضافه کرده است: اين لحظه دشواری در مذاکرات هسته ای است، ولی اين [دشواری‌‌ها] غير منتظره نبودند. مسير و راه حرکت به جلو وجود دارد.

اين مقام ارشد آمريکايی همچنين گفته است: فوريت شرايط را همه احساس می کنند چرا که به مهلت ۲۰ ژوپيه نزديک می شويم .

مذاکرات هسته‌ای ايران و قدرت‌های جهانی در روز سه شنبه ۲۳ ارديبهشت در وين آغاز شد و تا روز جمعه ادامه داشت.

در روز جمعه اين مذاکرات با ديدار دوجانبه ميان معاونان وزرای خارجه ايران و ايالات متحده و نشستی ميان مذاکره‌کنندگان ايرانی و کشورهای اروپايی ادامه يافت.

عباس عراقچی، معاون وزير امور خارجه و از مذاکره‌کنندگان ارشد ايران، پيشتر به خبرنگاران گفته بود که مذاکرات کند پيش می رود.

پيش‌بينی شده بود که در اين دور مذاکرات، نگارش پيش‌نويس توافق‌نامه جامع اتمی ميان ايران و قدرت‌های جهانی آغاز شود. با اين حال طرفين بر دشواری‌هايی که در اين مرحله وجود دارد، تاکيد کرده‌اند.

به گزارش راديوفردا در همين زمينه يک مقام ارشد آمريکايی روز جمعه گفته بود: «مذاکرات هسته‌ای اين هفته آهسته و دشوار بوده است. شکاف‌های مهمی بين مواضع دو طرف کماکان وجود دارد.»

وی سپس با ابراز نگرانی نسبت به «فقدان پيشرفت» در اين دور از مذاکرات تاکيد کرد که «ايران بايد تصميمات سختی بگيرد».
XS
SM
MD
LG