لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۸

آغاز دومین روز مذاکرات هسته ای ايران و گروه ۱+۵ در آلماتی


روز دوم مذاکرات ايران و گروه ۱+۵ شنبه ۱۷ فروردين ماه در آلماتی قزاقستان آغاز شد. گزارش ها حاکی است که پیش از این مذاکرات، صبح روز شنبه سعید جلیلی، مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران با کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مذاکره کرده است.

دبيرخانه شورای عالی امنيت ملی ایران اعلام کرده است پيش از برگزاری روز دوم مذاکرات آلماتی ۲، ملاقات دوجانبه ای بین سعید جلیلی و کاترین اشتون برگزار شده است که در اين ديدار، وضعيت مذاکرات و ابعاد مختلف مواضع طرفين به طور مشروح مورد بحث واقع شد .

در پايان روز نخست اين مذاکرات ايران اعلام کرد که پيشنهادش مورد توجه گروه ۱+۵ قرار گرفته است و در مقابل يک ديپلمات غربی گفته است که ايران پاسخ مشخصی به پيشنهاد قدرت های جهانی برای حل مناقشه هسته ای اين کشور نداده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، يک ديپلمات غربی که نخواست نامش فاش شود، درپايان روز اول اين مذاکرات در روز جمعه گفت که ايران پاسخی مشخصی به پيشنهاد گروه ۱+۵ برای حل و فصل مناقشه هسته ای اين کشور نداده و پيشنهاد متقابل ايران به گروه ۱+۵ تکرار پيشنهاد اين کشور در مذاکرات مسکو در سال گذشته بود.

اين در حالی است که علی باقری، معاون شورای عالی امنيت ملی ايران که برای مذاکرات هسته‌ای در آلماتی به حضور دارد می گويد،‌پيشنهاد ايران که در «قالب طرح جامع مسکو» به گروه ۱+۵ ارائه شد، «مورد توجه طرف مقابل قرار گرفته است».

نمايندگان کشورهای آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چين، روسيه و آلمان، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵، به همراه کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا در مذاکرات آلماتی حضور دارند.

اين دومين بار است که مذاکرات هسته ای ايران و گروه ۱+۵ در آلماتی برگزار می شود. دور اول اين مذاکرات در هشتم و نهم اسفندماه سال گذشته در آلماتی برگزار شد.

در همين حال، يک ديپلمات غربی پس از مذاکرات پنج ساعه ايران و گروه ۱+۵ در روز جمعه به خبرگزاری رويترز گفته است که گفت وگو های جدی داشتيم ولی اختلاف بين دو طرف خيلی گسترده است و ما در حال بررسی وضعیت هستيم که چگونه می توان از این مرحله عبور کنیم.

اين در حالی است که سرگئی ريابکوف، معاون وزير خارجه روسيه، گفته است که ايران در مذاکرات روز جمعه به پيشنهاد ۱+۵ پاسخ داده است.

به گفته معاون وزير امور خارجه روسيه اين پاسخ ايران «حتی مايه مطرح‌شدن سئوال‌هايی شده است ولی نشان می‌دهد مذاکرات دارد با جديت پيش می‌رود.»

سرگئی ريابکوف همچنين گفته است مسکو مخالفت‌هايی با پيشنهاد مطرح‌شده از سوی ايران دارد.

علاوه بر سعيد جليلی، دبير شورای امنيت ملی و مذاکراه کننده ارشد هسته ای ايران، علی باقری و عباس عراقچی، معاون اسيا و اقيانوسيه وزير امور خارجه، نيز در ترکيب هيات مذاکره کننده ايران حضور دارند.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا،‌مهدی صفری، سفير ايران در چين به هيات مذاکره کننده ايران با گروه ۱+۵ در آلماتی قزاقستان پيوسته است.
XS
SM
MD
LG