لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۴

اوباما: به نامه احمدی نژاد پاسخ مناسب می دهیم


باراک اوباما، رييس جمهوری منتخب آمريکا، در نخستين مصاحبه مطبوعاتی خود پس از پيروزی در انتخابات چهارم نوامبر گفت: جامعه بين المللی بايد مانع دستيابی ايران به سلاح هسته ای شود.


آقای اوباما که پس از ديدار با مشاوران اقتصادی خود در يک کنفرانس خبری در شيکاگو صحبت می کرد، در پاسخ به پرسشی درباره نامه رییس جمهور ایران گفت:«بگذارید مطلبی را که در جریان مبارزات انتخاباتی گفتم، اینجا تکرار کنم : (برنامه) توسعه سلاح هسته ای ايران، غير قابل پذيرش است.»


باراک اوباما تصريح کرد: «حمايت ايران از گروه های تروريستی مسئله ای است که می بايست متوقف شود.»


آمريکا همواره ايران را متهم کرده است که از گروه های تروريستی به ويژه شبه نظاميان شيعه در عراق حمايت تسليحاتی و مالی کرده است. ايران اين اتهام را رد می کند.


پاسخ به نامه احمدی نژاد


باراک اوباما همچنين می گويد نامه رييس جمهوری ايران را بررسی کرده و به طور «شایسته» به آن پاسخ می دهد.


تنها سئوالی که در این کنفرانس خبری درباره سیاست خارجی امریکا از باراک اوباما پرسیده شد در مورد نامه محمود احمدی نژاد به وی بود.


باراک اوباما در پاسخ گفت: از ارسال این نامه مطلع هستم.


رییس جمهوری منتخب آمریکا افزود: «من نامه رییس جمهوری احمدی نژاد را بررسی خواهم کرد و ما به آن پاسخ شایسته خواهیم داد».


ولی با اين حال او تصريح کرد: « تنها سه روز از انتخابات گذشته است، این خیلی روشن است که در قبال کشوری مانند ایران چگونه رفتار خواهیم کرد یا چه رویکردی را در پیش خواهیم گرفت، همانطور که شما می دانید، خیلی ساده، چیزی نیست، که بتوان به شیوه کنش - واکنشی [غیر ارادی ] به آن پاسخ داد.»


محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، در اقدامی بی سابقه توسط یک مقام ارشد ایرانی، روز پنجشنبه پيروزی باراک اوباما را در انتخابات رياست جمهوری آمريکا به وی تبريک گفته بود.


محمود احمدی نژاد در بخشی از نامه خود نوشته است:«از اينکه توانستيد آراء اکثريت شرکت‌ کنندگان در انتخابات را به خود جلب کنيد، تبريک می گويم.»


آقای احمدی نژاد، نخستين رييس جمهوری ايران است که پس از پيروزی انقلاب بهمن ۱۳۵۷ برای رييس جمهوری منتخب آمريکا پيام تبريک می فرستد.


به دنبال تصرف سفارت آمريکا در تهران توسط دانشجويان پيرو خط امام در سال ۱۳۵۸ روابط ديپلماتيک بين تهران و واشينگتن قطع شده است.


XS
SM
MD
LG