لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۹

آمریکا مجوز برای ارسال کمک های مالی به زلزله زدگان ايران را صادر کرد


وزارت خزانه داری آمريکا روز سه شنبه ۳۱ مردادماه اعلام که کرد به طور موقت به انجمن های خیریه و سازمان های غير دولتی اجازه می دهد تا برای کمک به زلزله زدگان آذربايجان شرقی و همچنين باسازی اين مناطق به ايران پول بفرستند.

در دو زمين‌لرزه شديد عصر روز شنبه، ۲۱ مرداد، در شهرهای اهر و ورزقان در استان آذربايجان شرقی بيش از ۳۰۰ تن کشته شده و هزاران تن مجروح شدند.

به گزارش وب سايت خزانه داری آمريکا، دفتر کنترل سرمايه های خارجی اين وزارتخانه مجوز کلی برای تسهيل کمک های مالی به مناطق زلزله زده ايران صادر کرده است.

طبق اين مجوز، سازمان های غير دولتی در آمريکا اجازه دارند از ۳۱ ماه اوت تا پنجم اکتبر ۲۰۱۲ کمک های مالی خود را تا ۳۰۰ هزار دلار برای بازسازی يا به عنوان کمک های انساندوستانه به مناطق زلزله زده آذربايجان شرقی به ايران ارسال کنند.

وزارت خزانه داری آمريکا می گويد: نهادها و سازمان های غير دولتی که مايل هستند در اين دوره ۴۵ روزه بيش از ۳۰۰ هزار دلار کمک به زلزله زدگان اعطا کنند احتمالا بايد مجوز خاص اخذ کنند.

وزارت خزانه داری تصريح کرده است، اين مجوز کلی هرگونه مشارکت و معامله با افراد و يا نهاد های مورد تحريم که در گسترش سلاح های کشتار جمعی نقش دارند، مانند سپاه پاسداران، يا افراد که در فهرست تحريمی اين وزارتخانه قرار دارند را منع کرده است.

وزارت خزانه داری امريکا می گويد: کمک های دارويی و غذايی نيازمند اخذ مجوز نيستند. اين کمک ها تازمانی که برای کمک به مردم باشد از تحريم های آمريکا عليه ايران معاف است و نبايد در اختيار دولت يا نهاد ها و افراد مورد تحريم قرار گيرد.

در همین زمینه، هفته گذشته ۱۴ عضو کنگره آمريکا در نامه ای به باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، ضمن ابراز نگرانی از موانع احتمالی بر سر راه ارسال کمک ها به زلزله زدگان ايران از وی خواسته بودند يک مجوز کلی برای تسهيل ارسال کمک های انساندوستانه به قربانيان زلزله آذربايجان شرقی صادر کند.

در اين نامه همچنين به اقدام جرج بوش ،رييس جمهوری سابق آمريکا اشاره شده بود که در سال ۲۰۰۳ و در واکنش به زلزله بم در استان کرمان چنين مجوزی را صادر کرد.

امضا کنندگان اين نامه گفته بودند: گزارش ها حاکی است برخی از بانک ها و شرکت های دارويی به دليل تحريم های موجود تمايلی به همکاری در اين زمينه ندارند. هرچند تحريم های فعلی کمک های انساندوستانه را در بر نمی گيرند.

امضاءکنندگان در ادامه تصريح کرده بودند: وقفه کنونی در مذاکرات با دولت ايران، نبايد باعث مانعی بر سر راه کمک های انسان دوستانه به مردم ايران شود.

علاوه بر اين نمايندگان کنگره پيشتر برخی نهادهای مرتبط با جامعه ايرانيان در آمريکا در مورد تاثير تحريم ها بر ارائه کمک شهروندان آمريکا به زلزله زدگان ابراز نگرانی کرده بودند.

پس از آن که ويکتوريا نولاند سخنگوی وزارت خارجه آمريکا گفته بود که شهروندان اين کشور می‌توانند بدون اخذ مجوز برای کمک به زلزله زدگان مواد غذايی و دارو ارسال کنند، ائتلافی از گروه‌های ايرانی آمريکايی در نامه ای خطاب به دفتر کنترل سرمايه های خارجی (OFAC) خواستار اقدام فوری اين دفتر برای کمک به زلزله‌زدگان در ايران شد.
XS
SM
MD
LG