لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۰

ايران از کشف مرغوب‌ترين نفت جهان در دريای خزر خبر داد


 یک سکوی نفتی ایران در دریای خزر
یک سکوی نفتی ایران در دریای خزر
علی اصولی، مديرعامل شرکت نفت خزر، گفته است که ايران مرغوب ترين نفت جهان را در خزر کشف کرده است.

وی درباره آخرين وضعيت فعاليتهای اکتشافی ايران در دريای خزر، به خبرگزاری مهر گفت: پس از حفاری اولين چاه اکتشافی و کشف ذخاير جديد نفت خام و گاز طبيعی، به زودی دومين حلقه چاه توصيفی در دريای خزر توسط سکوی نيمه شناور اميرکبير حفاری می شود.

وی درباره زمان بندی آغاز عمليات حفاری دومين چاه توسط سکوی نيمه شناور اميرکبير، توضيح داد: پيش بينی می شود تا چند هفته آينده اين حفاری در آبهای عميق دريای خزر آغاز شود و دستور آغاز حفاری چاه دوم توصيفی به شرکت حفاری شمال به عنوان پيمانکار ابلاغ شده است.

ايران پاييز سال گذشته اعلام کرد که با حفر يک چاه ۷۰۰ متری از عمق دريا، يک ميدان گازی با ذخاير يک تريليون و ۴۰۰ ميليارد متر مکعبی در ۲۵۰ کيلومتری بندر نکا کشف کرده است و اين ميدان مستقل است (با آذربايجان مشترک نيست).

بعد از مدتی رستم قاسمی، وزير نفت ايران در ارديبهشت ماه سال جاری اعلام کرد که ميدان کشف شده، سردار جنگل، يک ميدان نفتی است نه گازی و اعلام کرد که اولين مشعل نفتی در سکوی نيمه شناور اميرکبير نصب شده است و هم اکنون شعله های آن قابل مشاهده است و خبرنگاران می توانند به محل نصب سکو رفته و شعله های آن را مشاهده کنند، اگرچه تاکنون هيچ گزارشی تصويری از شعله های روشن اين سکو منتشر نشده است.

تاکنون نه کشورهای ساحلی خزر واکنشی به کشف ميدان سردار جنگل نشان داده اند و نه سازمانها و شرکتهای معتبر جهانی وجود آن را تاييد کرده اند، حتی در گزارش سالانه شرکت بريتيش پتروليوم که اخيرا منتشر شد نيز اين موضوع منعکس نشده است.

ايران حدود يک دهه است که توسط سکوی نيمه شناور اميرکبير فعاليت های اکتشافی در خزر انجام می دهد. شرکت ملی نفت ايران برای کشف ذخاير هيدروکربوری تاکنون هفت حلقه چاه اکتشافی بی نتيجه در آبهای عميق دريای خزر حفاری کرده است که بگفته مقامات ايران، در نهايت هشتمين چاه اکتشافی در اين حوزه دريايی به کشف يک ميدان عظيم گازی ختم شد که نام آن را سردار جنگل گذاشته اند.

تاکنون، به غير از ايران هر چهار کشور ديگر ساحلی دريای خزر موفق به توليد منابع هيدروکربوری از دريای خزر شده اند.

نزديکترين ميدان هيدروکربوری به ميدان سردار جنگل، ميدان شاه دنيز آذربايجان است که شرکت بريتيش پتروليوم با حفر چهار چاه در عمق ۷۰۰۰ متری (۱۰ برابر عميقتر از چاه ميدان سردار جنگل) و چندين سال فعاليت، نهايتا با حفر آخرين چاه عميق مشخص شد که اين ميدان دارای بيش از يک تريليون متر مکعب ذخاير گازی است.

همچنين سکوهای نيمه شناور حفاری (ريگ) فقط برای حفاری کاربرد دارد و تاکنون تجربه توليد نفت يا گاز توسط يک ريگ در عمق دريا وجود نداشته است و برای اين کار نياز به سکوی ثابت استخراج نفت يا گاز (پلاتفورم) وجود دارد و بدون آن امکان لوله گذاری در چاه، سيمان کاری اطراف لوله و مهار فوران گاز يا نفت وجود ندارد. به عبارتی چگونگی فوران نفت و روشن شدن مشعل در اين ريگ حفاری هنوز توضيح داده نشده است.

کشف مرغوب ترين نفت جهان در دريای خزر

اصولی در ادامه گفتگو با خبرگزاری مهر، در خصوص جزئيات حجم ذخاير و کيفيت نفت خام کشف شده در دريای خزر، گفت: بر اساس مطالعات انجام گرفته و با حفاری چاه اول اکتشافی حجم ذخاير نفت خام درجای کشف شده حدود ۲ ميليارد بشکه برآورد می شود.

مديرعامل شرکت نفت خزر با يادآوری اينکه با احتساب ضريب بازيافت ۲۵ درصد امکان برداشت حداقل ۵۰۰ ميليون بشکه از اين نفت وجود دارد، تاکيد کرد: با حفاری چاه دوم اکتشافی و توصيفی اطلاعات جامع تری از وضعيت مخزن هيدروکربوری کشف شده بدست می آيد.

اين مقام مسئول با بيان اينکه درحال حاضر سازندهای مختلف هيدروکربوری و غير هيدروکربوری در دريای خزر وجود دارد، اعلام کرد: با حفاری چاه جديد سازندهای جديدی کشف و شناسايی خواهد شد.

وی همچنين در پاسخ به مهر درجه ای.پی.آی (سبکی) نفت خام اکتشافی را بين ۳۸ تا ۴۰ عنوان کرد و افزود: نفت اکتشافی در دريای خزر جزو يکی از مرغوب ترين نفت خام‌های جهان است.

به گفته اين عضو هيات مديره شرکت نفت خزر، نفت کشف شده در خزر دارای کمترين ميزان گوگرد و نمک است به طوری ‌که در زمره نفت‌های بسيار مرغوب نفت جهان قرار گرفته است.
XS
SM
MD
LG