لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۸

سریلانکا نفت عراق را «جايگزين» نفت ايران می کند


سریلانکا بعد از تصويب دور جديد تحريمها عليه ايران توسط سنای آمريکا، تصميم گرفته است که نفت عراق را جايگزين واردات نفت خام از ايران بکند.

مجلس سنای آمريکا روز جمعه، ۱۰ آذرماه، طرح تحريم های جديد و بيشتر عليه ايران را تصويب کرد. بعد از تصويب مجلس نمايندگان و امضای رئيس جمهوری آمريکا، اين تحريم ها که بخش های انرژی، ‌کشتيرانی، ‌بنادر و ساخت کشتی ايران را هدف قرار داده، به اجرا در خواهند آمد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کاروناتياکا آمونوگاما، سخنگوی وزارت خارجه سریلانکا روز يکشنبه به روزنامه محلی ساندی تايمز گفته است که نوع نفت شمال عراق شبيه به نفت ايرانی است و می تواند مورد استفاده در پالايشگاه کشور قرار بگيرد. اين روزنامه می نويسد که تحريمهای آمريکا خريد نفت از ايران را مشکل ساخته و دولت کلمبو روی به نفت عراق آورده است.

آقای آمونوگاما گفته است که مقامات سریلانکا در حال بررسی جزئيات خريد نفت از عراق هستند.

سريلانکا ۹۲ درصد از نيازهای نفتی خود را از ايران تامين می کند. اين کشور هفته گذشته اعلام کرد که دو ميليارد روپيه، معادل ۱۵ ميليون و ۳۸۰ هزار دلار بدهی از بابت واردات نفت ايران را در يک پروژه آبرسانی که با ايران قرارداد ساخت آن را بسته بود، سرمايه گذاری خواهد کرد.

ايران ۴۵۰ ميليون دلار برای پروژه آبياری و فاضلاب «اوما اويا» در سال ۲۰۰۸ ميلادی متعهد شده بود، اما اجرای آن به علت تعلل دولت تهران در تامين نقدينگی به تاخير افتاده بود.

سریلانکا روزانه تا ۵۰ هزار بشکه نفت برای تنها پالايشگاه کشور «سيپتکو» از ايران خريداری می کند.

اول آبان ماه سال جاری «وسانتا سيلوا»، مديرکل اين پالايشگاه به رويترز گفت که «تحريم‌های شديد باعث شده تا سه نوبت تلاش سری‌لانکا برای دست يافتن به محموله‌های نفتی ايرانی با شکست مواجه شود» و افزود که «چاره‌ای جز روی آوردن به ديگر انواع نفت خام نداريم».

خبرگزاری رويترز پیشتر از مذاکرات دولت کلمبو با عمان و عربستان برای جايگزين کردن نفت اين کشورها با ايران خبر داده بود.

بر اساس گزارش ۱۰ نوامبر سازمان کشورهای صادر کننده نفت، اوپک، توليد نفت عراق در ماه اکتبر سال جاری به سه ميليون و ۱۸۳ هزار بشکه در روز رسيده است که نسبت به سال گذشته روزانه تا ۵۱۸ هزار بشکه افزايش داشته است. اين کشور از ماه ژوئيه سال جاری، جايگاه ايران را بعنوان دومين توليد کننده بزرگ اوپک تصاحب کرده و هم اکنون روزانه ۵۵۷ هزار بشکه بيشتر از ايران نفت خام توليد می کند.

ايران هم اکنون بعد از عربستان، عراق، کويت و امارات، پنجمين توليد کننده نفت در ميان ۱۲ کشور عضو اوپک است. بر اساس اين گزارش، توليد نفت ايران نسبت به سال گذشته بيش از يک ميليون بشکه کاهش يافته است.
XS
SM
MD
LG