لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۹

بورس بين المللی نفت کيش؛ فروش نفت به شرکت داخلی


بازار بورس تهران
بازار بورس تهران
مدير امور بين الملل شرکت ملی نفت ايران در تازه ترين اظهارت خود گفته است که اولين محموله نفت در بورس بين المللی به شرکت «نفتيران» فروخته شده که اتفاقا اين شرکت يکی از زير مجموعه های خود شرکت ملی نفت ايران است.

محسن قمصری روز جمعه با اشاره به سه دور تلاش ناکام ايران برای فروش نفت در آنچه که ايران «بورس بين المللی نفت کيش» نام نهاده، در گفتگو با خبرگزاری «ايسنا» اضافه کرده است که مشکل عدم خريد نفت خام ايران در بورس مربوط به تفاهم نرسيدن بر سر قيمت عرضه نفت خام بوده است، به طوری که در سومين عرضه نفت خام در بورس کالا، قيمت پايه اعلام شده از سوی شرکت ملی نفت با قيمت درخواستی مشتريان ۳.۵ دلار اختلاف داشته است».

ايران در چهارمين دور از سلسله تلاشهای خود برای فروش نفت در بورس بين المللی نفت، نهايتا ۵۰۰ هزار بشکه از يک ميليون بشکه نفت عرضه شده در بورس نفت را به شرکت «نفتيران»، يکی از زير شرکت‌های مجموعه‌ شرکت ملی نفت ايران فروخت.

بعد از اولين تلاش نافرجام ايران در ۱۳ ژوئيه،۲۲ تيرماه، برای فروش نفت سنگين خود در اولين روز افتتاح «بورس بين‌المللی نفت»، مقامات نفتی ايران اعلام کردند که روز چهارشنبه هفته بعد، دوباره برای فروش نفت در بورس نفت کيش تلاش خواهند کرد. ايران بعد از اين نافرجامی، دو بار ديگر بدون حصول نتيجه، تلاش کرده بود که با عرضه نفت در بورس بتواند نفت خود را به شرکتهای خارجی بفروشد، اما نهايتا در دور چهارم، شرکت نفت ايران، نيمی از کل نفت عرضه شده را به يکی از زيرمجموعه های خود فروخت.

اين درحالی است که در مراسم افتتاحيه بورس نفت در ۱۳ ژوئيه، آقای علی صالح‌آبادی، رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار ايران مدعی شده بود که در آينده نزديک قيمت منطقه‌ای نفت با بورس نفت ايران تنظيم خواهد شد و آقای محمد علی آبادی سرپرست وقت وزارت نفت نيز طی سخنرانی در مراسم افتتاحيه، اعلام کرده بود که هدف از عرضه نفت خام در بورس نفت "ملی" شدن صنعت نفت ايران است، اما با خريد نفت عرضه شده در بورس توسط يکی از زيرمجموعه های شرکت ملی (دولتی) نفت، هم‌چنان نفت ايران، «دولتی»باقی ماند.

ادعای ايران برای تاثيرگذاری در بازار نفت منطقه و جهان فقط به افتتاح بورس بين المللی نفت و اعلام اهداف منطقه ای و فرامنطقه ای در راستای نشان دادن قدرت ايران برای تاثيرگذاری در معادلات جهانی منحصر نمی شود، ايران چند ماهی است که ادعا دارد که اين کشور در آينده نزديک به «هاب» انرژی منطقه تبديل خواهد شد. در راستای تامين مقدمات اين هدف اعلام شده، ايران از راه اندازی دوباره ترمينال «نکا» با قابليت ذخيره سازی ۵۰۰ هزار بشکه نفت، برای از سرگيری سوآپ (معاوضه) نفت با کشورهای ساحلی دريای خزر خبر داده است.

روز پنج شنبه احمد قلعه بانی مدير عامل شرکت ملی نفت ايران در گفتگو با «شانا» از سرگيری سوآپ نفت خام ايران خبر داد و افزود که ايران از ابتدای مردادماه سال جاری ۳۰۰ هزار بشکه نفت کشورهای حاشيه خزر را دريافت کرده و قرار است تا۹۰ روز آينده نفت دريافت شده از کشورهای شمالی در جنوب کشور تحويل داده شود.

آقای قلعه بانی توضيح نداده است که اين حجم از نفت قرار است به کدام شرکت خارجی در جنوب ايران تحويل داده شود و از کدام کشور تحول گرفته شده است.

ايران از سال ۱۹۹۷ (دوران خاتمی) سوآپ نفت با سه کشور آذربايجان، ترکمنستان و قزاقستان را شروع کرد و به ازای يک دلار برای هر بشکه نفت، روزانه ۷۰ تا ۱۰۰ هزار بشکه نفت از کشورهای ياد شده گرفته و همين حجم از نفت را به چهار شرکت سلکت‌انرژی تريدينگ آلمان، دراگون اويل امارات، ويتول سوئيس و کاسپين اويل دولوپمنت ايرلند تحويل می داد.

اما ۱۵ ماه قبل، شرکتهای ياد شده از تمديد قرارداد تحويل نفت کشورهای حاشيه خزر از طريق ايران امتناع کردند و به تبع آن، ايران مجبور شد سوآپ نفت را تعطيل کند.

هنوز معلوم نيست که ايران ۳۰۰ هزار بشکه نفتی که از ماه مرداد تا بحال تحويل گرفته، از کدام کشور شمالی اين کشور بوده است. بيست روز قبل، شرکت ملی نفت و گاز قزاقستان اعلام کرده است که با ايران نفت معاوضه (سوآپ) نخواهد کرد. آذربايجان و ترکمنستان نيز تاکنون هيچ خبری مبنی بر از سرگيری سوآپ نفت با ايران را اعلام نکرده اند.

آقای مهرداد عمادی مشاور اقتصادی اتحاديه اروپا در گفتگو با راديو فردا می گويد که، ايران تاکنون دوبار طی تماس با شرکتهای «انی» ايتاليا و «استات اويل» نروژ، تمايل خود برای سوآپ نفت کشورهای ساحلی خزر توسط ايران به اين شرکتهای اروپايی با «تخفيف عالی» را اعلام کرده است، اما هر دو بخاطر مشکلات پرداخت پول به ايران (بخاطر تحريمات بين المللی) جواب رد داده اند.

بر اساس برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی، حجم سوآپ نفت خام ايران بايد از متوسط سالانه پنج ميليون تن نفت (حدود ۱۰۰ هزار بشکه در روز) به ۱۸ ميليون تن در سال (۳۱۷ هزار بشکه در روز) افزايش يابد.
XS
SM
MD
LG