لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۱

انتقاد ۲۱۲ نماينده مجلس از برخوردهای قوه قضائيه


نمایندگان مجلس از اقدامات اخیر قوه قضاییه انتقاد کرده اند.
(عکس ازAFP )
نمایندگان مجلس از اقدامات اخیر قوه قضاییه انتقاد کرده اند. (عکس ازAFP )

۲۱۲ نماينده مجلس شورای اسلامی در نامه ای به علی لاريجانی، رييس مجلس هشتم، تاکيد کرده اند برخورد های اخير با برخی از نمايندگان اين «شائبه» را ايجاد می کند که قوه قضاييه در مقام تسويه حساب با نمايندگانی است که تحقيق و تفحص از اين قوه را انجام داده اند.


در اين نامه که روز چهارشنبه در اختيار هيئت رييسه مجلس قرار گرفت، تاکيد شده است که برخوردهای اخيربا نمايندگان مجلس برای «منزلت قوه مقننه و قضاييه زيانبار است».


فاطمه آجرلو، نماينده کرج، محمد دهقان، نماينده طرقبه، و حسن کامران، نماينده اصفهان سه عضو کميته تحقيق و تفحص از قوه قضائيه هستند که در هفته جاری در ارتباط با آن چه که اعترافات «عباس پاليزدار» خوانده شده است، به دادگاه احضار شده اند.


عباس پاليزدار که از وی به عنوان دبير کميته تحقيق و تفحص از قوه قضاييه نام برده می شود، طی دو سخنرانی در روزهای ۱۴ ارديبهشت در دانشگاه بوعلی همدان و هفتم خرداد در دانشکده حقوق دانشگاه شيراز دست کم ۵۰ تن از مقامات ارشد و روحانيان با نفوذ جمهوری اسلامی را با ذکر نام به «فساد اقتصادی»، «رانت خواری» و در برخی موارد به «فساد اخلاقی» متهم کرده است. وی در روز ۲۳خرداد ماه بازداشت شد.


در همین زمینه، دادسرای کارکنان دولت روز دوشنبه در نامه ای به هيئت ریيسه مجلس اعلام کرده بود که به دستور دادستان عمومی و انقلاب تهران، حسن کامران و محمد دهقان بايد در دادگاه حاضر شوند.


پيش از اين نيز فاطمه آجرلو، به مدت ۱۱ ساعت بازجويی شد و خانه او نيز مورد بازرسی قرار گرفت. اقدامی که اعتراض برخی از نمايندگان مجلس را به همراه داشت.


  • «نمايندگان براساس اصل ۸۶ قانون اساسی، در انجام وظايف نمايندگی خويش مصون از تعقيب اند. متاسفانه به بهانه تعقيب يک فرد متخلف، اين اصل شکسته شده و به هيات تحقيق و تفحص از قوه قضاييه به طرق متنوعی تعرض می شود و نيمه شب ماموران دادستانی به تفتيش خانه نماينده ای گسيل می‌شوند».
۲۱۲ نماينده مجلس

بر اساس نامه اين دستگاه قضايی، آقای پاليزدار با پيشنهاد محمد دهقان و تأييد فاطمه آجرلو به عنوان دبير هيئت تحقيق و تفحص مجلس از قوه قضاييه منصوب شده است.


اصل ۸۶ قانون اساسی


در بخشی از نامه نمايندگان مجلس تاکيد شده است که اقدامات اخير قوه قضائيه در احضار نمايندگان مجلس در ارتباط با پرونده عباس پاليزدار نقض اصل ۸۶ قانون اساسی است.


در نامه نمايندگان آمده است:«نمايندگان براساس اصل ۸۶ قانون اساسی، در انجام وظايف نمايندگی خويش مصون از تعقيب اند. متاسفانه به بهانه تعقيب يک فرد متخلف، اين اصل شکسته شده و به هيات تحقيق و تفحص از قوه قضاييه به طرق متنوعی تعرض می شود و نيمه شب ماموران دادستانی به تفتيش خانه نماينده ای گسيل می‌شوند».


۲۱۲ نماينده مجلس همچنين در نامه خود از اقدامات سعيد مرتضوی، دادستان تهران، انتقاد کرده اند.


اين نمايندگان تاکيد کرده اند:« دادستان با صدور بيانيه ای مطبوعاتی انواع اهانت ها را نصيب نماينده ديگری می کند و از همه بدتر آنکه اين بيانيه متضمن تهديد نمايندگان عضو هيات تحقيق و تفحص است».


عليرضا زاکانی، نماينده تهران، هفته گذشته در مطلبی در روزنامه دولتی ايران به انتقاد از اقدامات اخير دادستان تهران در ارتباط با پرونده عباس پاليزدار پرداخت.


آقای زاکانی در اين مطلب اتهاماتی عليه قوه قضائيه در خصوص پی گيری نکردن پرونده فروش سوالهای کنکور دانشگاه آزاد مطرح کرد.


از سوی دیگر، سعيد مرتضوی نيز در پاسخ به اظهارات عليرضا زاکانی در نامه ای به مدير مسئول روزنامه ايران نوشت:« آقای عليرضا زاکانی که پس از بازداشت عباس پاليزدار و احضار برخی اعضای هيات تحقيق و تفحص از قوه قضائيه به دليل ارتکاب تخلفات خارج از مسئوليت نمايندگی و ساير مرتبطين، نگرانی فاحشی پيدا کرده و حالت اعتدال روانی خود را ازدست داده است».


تحقيق و تفحص از قوه قضائيه در مجلس هفتم به تصويب رسيد و هيئتی از نمايندگان مأمور اجرای تحقيق و تفحص از اين قوه شدند. گزارش اين هيئت در سال ۱۳۸۶ به قوه قضاييه ارسال شد.


در این تحقیق و تفحص از نحوه رسيدگی قوه قضاييه به پروندهای فروش غيرقانونی سؤالات و پاسخنامه های آزمون سراسری دانشگاه آزاد در سالهای ۱۳۸۲ و ۱۳۸۳ و پرونده يکی از اعضای سابق دادگستری استان خراسان رضوی در مورد تصرف چندين هکتار از اراضی اطراف مشهد انتقاد شده بود


XS
SM
MD
LG