لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۹

نتايج اوليه شمارش آرای انتخابات مجلس نهم


نتايج اوليه انتخابات نهمين دوره مجلس در شمار زیادی از حوزه های انتخابيه اعلام شده است. گزارش ها حاکی است که پروين احمدی نژاد، خواهر رييس جمهور ايران، احمد ناطق نوری و مصطفی کواکبيان، دبيرکل حزب مردم سالاری، از ورود به مجلس نهم بازماندند.

انتخابات نهمين دوره مجلس روزجمعه ساعت صبح آغاز شد و پس از پنج ساعت تمديد در ساعت ۲۳ به پايان رسيد.

رسانه های دولتی ايران گزارش هايی درباره حضور نزديک به ۷۰ درصد واجدين شرايط در انتخابات مجلس نهم منتشر کرده اند. اين در حالی است که محمد مصطفی نجار، وزير کشور گفته است: «آمارهايی که در خصوص ميزان مشارکت اعلام می شود در حد گمانه‌زنی است و بر اساس شواهد دقيق اطلاع‌رسانی خواهيم کرد.»

به گفته وزارت کشور ايران ۴۸ ميليون و ۲۸۸ هزار و ۷۹۹ نفر می توانستند در انتخابات روزجمعه شرکت کنند.

پروين احمدی نژاد رای نياورد

پروين احمدی‏نژاد، خواهر رئيس جمهور ایران که نامزد ورود به مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابيه گرمسار و آرادان بود در رقابت با يک کانديدای «اصولگرا» شکست خورد و از ورود به مجلس نهم بازماند.

به گزارش خبرگزاری فارس، غلام‏رضا کاتب، نامزد «اصولگرايان سنتی»در انتخابات مجلس نهم در حوزه گرمسار با بيش از ۱۷ هزار رای اول شد و پروين احمدی نژاد ۱۵ هزار رای آورده است.

گزارش ها حاکی است که مصطفی کواکبيان از اعضای فراکسيون اقليت مجلس هشتم در انتخابات شهر سمنان رای نياورده است.

به گزارش خبرگزاری مهر ، عليرضا خسروی، کانديدای جبهه متحد اصولگرايان با ۲۳ هزار رای اول شده و مصطفی کواکبيان با ۱۹۰۰۰ رای آورده است.

مصطفی کواکبيان دبيرکل حزب مردم‌سالاری است و حزب وی فهرستی ۱۵ نفره برای تهران و ۱۰۰ نفره برای کشور کرده بود. گروه های اصولگرا از فهرست مورد حمايت اين حزب به عنوان يکی از جريان های اصلاح طلب حاضردر انتخابات مجلس نهم ياد می کردند.

به گزارش خبرگزاری فارس، احمد ناطق نوری پس از هفت دوره حضور در مجلس، در انتخابات در حوزه انتخابيه نور و محمود آباد، شکست خورد و از راهيابی به مجلس بازماند. عبدالوحيد فياضی از اين حوزه به مجلس راه يافته است.

هنوز نتايج اوليه انتخابات تهران اعلام نشده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، بر اساس شمارش بخشی از صندوق‌های رای در حوزه انتخابيه قم، علی لاريجانی، رییس مجلس هشتم، در صدر قرار‌ دارد.

محمدرضا تابش،دبیرکل فراکسیون خط امام درمجلس هشتم، از حوزه انتخابيه اردکان با ۲۸ هزار رأی بار دیگر نماینده مجلس شد.

در حالی انتخابات مجلس نهم برگزار شد که اغلب مخالفان جمهوری اسلامی شرکت در اين انتخابات را تحريم کردند.

در همين زمينه، نهادهای بين المللی طرفدار حقوق بشر می‌گويند، به «دليل رد صلاحيت‌های خودسرانه و ايجاد محدوديت‌های شديد»، امکان برگزاری «انتخابات عادلانه» در ايران وجود ندارد.
XS
SM
MD
LG