لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۵

آغاز رای گيری مرحله دوم انتخابات مجلس نهم


رای گيری مرحله دوم نهمين دوره انتخابات مجلس از ساعت هشت صبح جمعه ۱۵ ارديبهشت ماه آغاز شد. اين انتخابات در ۳۳ حوزه انتخابيه و در ۱۸ استان در حال برگزاری است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، در مرحله دوم انتخابات نهمين دوره مجلس تکليف ۶۵ کرسی باقی ‌مانده از ميان ۱۳۰ نامزد مشخص می شود. در مرحله نخست انتخابات مجلس نهم در ۱۲ اسفند سال گذشته، ۲۲۵ نماينده از مجموع ۲۹۰ عضو بهارستان به مجلس نهم راه يافتند.

طبق این گزارش، حسنعلی نوری، جانشين رييس ستاد انتخابات کشور، روز پنجشنبه گفته است که در هفت حوزه انتخابيه انتخابات به صورت رايانه ای برگزار می شود.

در استان تهران نيز انتخابات مرحله دوم برای تعيين ۲۵ نماينده از سی کرسی نمايندگی برگزار می شود. در مرحله اول انتخابات مجلس در تهران فقط ۵ نفر توانستند حد نصاب آرا لازم را برای ورود به مجلس کسب کنند.

براساس قانون انتخابات ايران در مرحله دوم انتخابات مجلس، نامزدهايی که بيشترين آرا را به خود اختصاص دهند، پيروز انتخابات خواهند بود.

شماری از گروههای مخالف و اصلاح طلب انتخابات مجلس نهم را به دليل فقدان شرايط لازم برای برگزاری انتخابات آزاد تحريم کرده اند.

با توجه به غيبت اصلاح طلبان در انتخابات مجلس نهم، رقابت اصلی برای کسب کرسی های بيشتر بين گروه های اصولگرای نزديک به آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، است.

جبهه متحد اصولگرايان با محوريت محمدرضا مهدوی کنی، رييس مجلس خبرگان، و محمد يزدی، رييس جامعه مدرسين حوزه علمیه قم، در انتخابات مجلس نهم رقابتی تنگاتنگ با جبهه پايداری به محوريت محمد تقی مصباح يزدی،از روحانيون تندرو، دارد.

طی هفته های اخير با نزديک شدن زمان برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس نهم حملات اين دو گروه اصولگرا عليه يکديگر شدت گرفته است.

پیشتر یک کارشناس مسایل سیاسی ایران پیش بینی کرده بود که جبهه متحد اصولگرايان در مجموع بتواند بين ۱۲۵ تا ۱۳۵ تا از کل ۲۹۰ کرسی را به دست آورد و اين تعداد برای تشکيل بزرگترين فراکسيون مجلس آتی کافی است.

اين در حالی است که مساله رياست بر مجلس نهم نيز از هم اکنون به يکی از محورهای اين کشمکش ها بدل شده است.

مرتضی آقاتهرانی، دبير کل جبهه پايداری، اخيرا گفته است، رئيس مجلس نهم نبايد از «ساکتين فتنه» و بايد «ولايتمدار» باشد.

«خواص ساکت» اصطلاحی است اصولگرايان تندرو برای کسانی که در جريان اعتراضات به نتايج انتخابات رياست جمهوری در سال ۱۳۸۸ از موضع رهبر جمهوری اسلامی عليه معترضان علنا دفاع نکرده اند، بکار می برند.

با تشديد اختلافات اصولگرايان، اعضای جبهه پايداری اين اصطلاح را برای علی لاريجانی،رييس مجلس هشتم به کار می برند.

غلامعلی حداد عادل، که دخترش عروس آيت الله خامنه است، گزينه پيشنهادی جبهه پايداری برای ریاست مجلس نهم است. وی در هر دو فهرست گروه های اصولگرا برای انتخابات تهران قرار داشت.
XS
SM
MD
LG