لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۱

نتایج دور دوم انتخابات مجلس هشتم


انتخابات دور دوم مجلس ايران روز شنبه در ۲۱ استان برگزار شد.
انتخابات دور دوم مجلس ايران روز شنبه در ۲۱ استان برگزار شد.

انتخابات دور دوم مجلس ايران روز ششم ارديبهشت ماه در ۲۱ استان برای تعيين ۸۲ نماينده از ميان ۱۶۲ نامزد راه يافته به اين مرحله برگزار شد.


در تهران که رقابت اصلی بر سر کسب يازده کرسی باقی مانده بين اصلاح طلبان و اصولگرايان بود، هر دو گروه از پيروزی کانديداهای خود خبر داده اند.


خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ايرنا، گزارش داد که نتايج «اوليه انتخابات دومين مرحله انتخابات هشتمين دوره مجلس شورای اسلامی از برتری قاطع داوطلبان اصولگرا حکايت دارد».


اين در حالی است که سايت نوانديش، نزديک به اصلاح طلبان، از برتری هفت تن از کانديداهای اصلاح طلب در انتخابات مرحله دوم تهران خبر داده است.


نوانديش همچنين گزارش داده است که کانديداهای اصلاح طلب در حوزه های انتخابيه سراب، ایلام، زنجان، نوشهر، يزد و قوچان به پيروزی دست يافته اند و در مشهد تنها نامزد اين گروه پيشتاز است.


در همين زمينه، خبرگزاری مهر گزارش داده است که براساس آراء شمارش شده اوليه انتخابات تهران، يازده نفر اول حائز اکثريت آرا اصولگرا هستند.


در مرحله اول انتخابات مجلس هشتم از ۳۰ کرسی حوزه تهران بزرگ، شامل تهران، شهر ری، شميرانات و اسلام شهر، سرنوشت ۱۹ کرسی مشخص شده بود که تمام اين کرسی ها به اصولگرايان رسيد وسرنوشت انتخاب ۱۱ نماينده ديگر هم به دور دوم کشيده شد.


با اعلام نتايج دور اول انتخابات مجلس هشتم در تهران، اصلاح طلبان اعلام کردند که «به شدت نسبت به روند شمارش، جمع بندی و اعلام نتايج» آراء انتخابات مجلس هشتم در اين حوزه، «مشکوک» هستند.


در نتيجه اين اعتراض ها بود که محمد خاتمی و مهدی کروبی در نامه ای به شورای نگهبان از نگرانی هايی خود در مورد نتايج انتخابات در «حوزه تهران بزرگ» سخن گفتند و درخواست کردند که « آرای تهران و اگر ميسر نباشد صندوق هايی از ميان صندوق ها به طور تصادفی انتخاب و با حضور نمايندگان - يا نماينده مورد قبول نماينده شرکت کننده در انتخابات - مورد بازشماری قرار گيرد.»


در دور دوم اصولگرايان که با نامزدهای زيادی در انتخابات شرکت کردند و ۶۷ نامزد خواهند داشت، در حالی که سهم اصلاح طلبان ۳۶ کانديدا و مستقل ها نيز ۳۱ نامزد است.


در دور اول انتخابات که ۲۴ اسفند ماه ۸۶ برگزار شد، ۲۰۹ نامزد به مجلس شورای اسلامی راه يافتند. جبهه متحد اصولگرايان روز۲۱ فرودين ماه اعلام کرد که ۱۴۷ نفر از راه يافتان به مجلس در دور اول انتخابات جزو اصولگرايان بوده اند.


خبرگزاری های ايران اعلام کرده اند که از ۶۲ نماينده ديگر، ۳۲ نفر جزو ائتلاف اصلاح طلبان و مابقی نمايندگان مستقل هستند. پيش از اين آمارهايی که رسانه های ايران در باره وابستگی منتخبان دور اول انتخابات به جناح های سياسی منتشر شده بود دقيق نبود و ابهاماتی در باره تعداد اصولگرايان و اصلاح طلبان وجود داشت.


وزارت کشور و شورای نگهبان جمهوری اسلامی، در زمستان گذشته صلاحيت حدود دو هزار و ۲۰۰ کانديدای انتخابات مجلس هشتم را رد کردند.


اصلاح طلبان اعلام کرده اند که بيشترين نامزدهای رد صلاحيت شده متعلق به آنان بوده است.


رد گسترده صلاحيت نامزدها انتخابات مجلس هشتم انتقادهای بسياری را به ويژه در بين اصلاح طلبان جمهوری اسلامی برانگيخت و موجب کناره گيری شماری از چهره های شاخص اين جناح شد که صلاحيتشان تاييد نيز شده بود.


در همين حال، گروهی از منتقدان جمهوری اسلامی می گويند که روش تعيين صلاحيت نامزدهای انتخابات در شورای نگهبان، قانون تعيين اعضای شورای نگهبان، شرايط تعيين شده برای نامزدی و همچنين برپايی انتخابات بدون حضور ناظرين مستقل، از جمله موضوعاتی هستند که برپايی انتخابات «سالم و آزاد» را در ايران، غيرممکن کرده اند.


اتحاديه اروپا نیز پس از مرحله اول انتخابات مجلس هشتم در بیست و چهارم اسفند در يک اظهار نظر رسمی اعلام کرد که انتخابات در ايران آزاد و عادلانه نبوده است.


اتحاديه اروپا در بيانيه خود در باره انتخابات مجلس شورای اسلامی ايران اعلام کرده بود که «عميقاً نگران است» که رای گيری دور از استانداردهای بين المللی برگزار شده باشد و امکان يک رقابت انتخاباتی را سلب کرده باشد.


XS
SM
MD
LG