لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۸

ثبت نام داوطلبان نمايندگی نهمين دوره مجلس آغاز شد


ثبت نام از داوطلبان نمايندگی دوره نهم مجلس شورای اسلامی از امروز شنبه سوم دی ماه آغاز شد و تا پايان روز جمعه به مدت هفت روز ادامه خواهد داشت. انتخابات مجلس نهم روز ۱۲ اسفند ماه سال جاری برگزار می شود.

ستاد انتخابات کشور می گوید، براساس قانون انتخابات مجلس، حداقل سن برای دواطلبان انتخابات مجلس نهم سی سال و حداکثر هفتادو پنج سال است.

قانون انتخابات ديگر شرايط برای انتخاب شوندگان را : «اعتقاد و التزام عملی» به اسلام و جمهوری اسلامی، «وفاداری به قانون اساسی و اصل مترقی ولايت فقيه»، نداشتن «سوء شهرت در حوزه انتخابيه» و داشتن مدرک کارشناسی ارشد يا معادل تعيين کرده است.
براساس قانون انتخابات ايران، وزارت کشور ابتدا صلاحيت عمومی داوطلبان را مورد بررسی قرار می دهد و پس از تاييد آنگاه شورای نگهبان تصميم نهايی در خصوص حضور داوطلبان در انتخابات را اتخاذ خواهد کرد.

درهمین زمینه، احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، روز جمعه از کسانی که شرایط مندرج در قانون انتخابات را ندارند خواست تا از ثبت نام خودداری کنند.

احمد جنتی گفت:«کسانی که می‌خواهند ثبت‌نام کنند، ابتدا بايد ماده ۲۸ قانون اساسی را در مورد شرايط داوطلبان بخوانند و اگر بين خود و خدای خود متوجه شدند، شرايط لازم را ندارند، نيايند و آبروی خود را نريزند و همين‌طور وزارت کشور و شورای نگهبان و مردم را معطل خود نکنند.»

نقش شورای نگهبان در بررسی صلاحيت دواطلبان انتخابات در ايران همواره مورد انتقاد مخالفان بوده است. رد صلاحيت های گسترده توسط اين نهاد بااعث شده است تا فقط افراد نزدیک به حکومت بتوانند از صافی شورای نگهبان بگذرند.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ، ايرنا، در سال ۱۳۸۶ در انتخابات مجلس هشتم ، ۷ هزار و ۵۹۷ داوطلب نمايندگی مجلس برای شرکت درانتخابات مجلس هشتم ثبت نام کردند که براساس گزارش رسانه های ايران، سه هزار نفر از اين داوطلبان انتخابات مجلس رد صلاحيت شدند.

انتخابات مجلس نهم نخستین انتخابات پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال ۱۳۸۸ است که باعث نا آرامی های گسترده در تهران و برخی از شهرهای ایران شد.

اصلاح طلبان: در انتخابات شرکت نمی کنيم

در حالی ثبت نام از دواطلبان انتخابات مجلس هشتم امروز آغاز شده است که اصلاح طلبان اعلام کرده اند در اين انتخابات شرکت نمی کنند.

علی‌محمد غريبانی، رئيس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، در ۲۳ آذرماه سال جاری گفته بود، اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس نهم شرکت نمی‌کنند و در اين انتخابات «از هيچ‌کس حمايت نمی‌کنند.»

محمد خاتمی، رييس جمهور سابق ايران، نيز هفته گذشته گفته بود، شرکت در اين انتخابات «بی معنا است»

محمد خاتمی سال گذشته سه پيش شرط برای حضور اصلاح طلبان در انتخابات مجلس نهم مطرح کرده بود. وی خواهان «آزادی زندانيان سياسی، پايبندی همگان به قانون اساسی و فراهم شدن امکان برگزاری انتخابات سالم و آزاد» شده بود.

پيش شرط های محمد خاتمی برای حضور اصلاح طلبان در انتخابات با واکنش تند مقامات حکومتی و اصولگرايان مواجه شد و احمد جنتی، دبير شورای نگهبان، در واکنش به اظهارات رييس جمهور سابق ايران گفته بود: «اصلا نيازی به حضور اين عده در انتخابات نيست».

اختلاف اصولگرايان

در حالی اصلاح طلبان می گويند در انتخابات شرکت نمی کنند که اختلاف نظر بين اصولگرايان برای ارائه يک ليست واحد برای انتخابات مجلس نهم همچنان ادامه دارد .

دو جريان اصلی اصولگرايان يعنی؛ گروه ۷+۸ با محوريت محمدرضا مهدی کنی، رئيس فعلی مجلس خبرگان و جبهه پايداری به محوريت محمد تقی مصباح يزدی، تاکنون نتوانسته اند به توافقی برای ارائه يک ليست مشترک برسند.

حسين سبحانی‌نيا، عضو فراکسيون اصولگرايان مجلس هشتم، روز جمعه در گفت وگو با خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، با اشاره به اين که تصميم جبهه پايداری مبنی بر نپيوستن به جبهه متحد اصولگرايی بر خلاف تاکيدات محمدرضا مهدوی کنی است گفت: «آيت الله مهدوی کنی برای وحدت اصولگرايان در عرصه انتخابات وارد عرصه شد، از اين رو اگر جبهه پايداری تصميمی غير از اين بگيرد مطمئنا به اصل هماهنگی، همگرايی و وحدت اصولگرايان لطمه وارد می‌کند.»

حسين سبحانی نيا اضافه کرده است:« در چنين شرايطی نه تنها عرصه برای عرض اندام بيشتر رقبای اصولگرايان در انتخابات فراهم می‌شود بلکه با تعدد ليست‌ها زمينه آسيب پذيری نيز بيشتر خواهد شد. »
XS
SM
MD
LG