لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۱

ايران کمک مالی به پاکستان برای احداث خط لوله گازی را لغو کرد


بيژن نامدار زنگنه وزير نفت ايران با ابطال مصوبه دولت دهم، پرداخت ۲۵۰ تا ۵۰۰ ميليون دلار منابع مالی به پاکستان برای ساخت خط لوله انتقال گازی «صلح» را لغو کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی ماجدی معاون وزير نفت در امور بين الملل و بازرگانی شنبه ۲۳ آذر در جمع خبرنگاران با بيان اينکه تاکنون ايران برای ساخت اين خط لوله حدود ۲ ميليارد دلار سرمايه گذاری کرده است و برای تکميل آن نيز بايد حدود يک ميليارد دلار ديگر نيز سرمايه گذاری کند، گفت: اگر از همين امروز پيمانکار ساخت خط لوله صادرات گاز در خاک اين کشور مشخص و ساخت آن آغاز شود ۴ سال به طول خواهد انجاميد تا اين خط تکميل شود. اين درحالی است که طبق قرارداد بايد در يک دسامبر ۲۰۱۴ خط لوله صادرات گاز ايران به پاکستان تکميل شود.

مذاکرات برای صادرات گاز ايران به پاکستان از دهه ۹۰ ميلادی ادامه دارد، تا اينکه پاييز سال گذشته رئيس جمهوری وقت ايران محمود احمدی نژاد که برای عقد قرارداد احداث خط لوله گازی موسوم به "صلح" به پاکستان سفر کرده بود، اعلام کرد که بر اساس قرارداد، بخش پاکستانی اين خط لوله بايد سريعا ساخته شود و تا ۲۲ ماه ديگر تزريق روزانه ۲۱ ميليون و ۵۰۰ هزار متر مکعب گاز به خط لوله انجام شود.

وی گفت که تا سال ۲۰۱۴ ساخت اين پروژه تکميل خواهد شد. ايران برای تشويق پاکستان تامين مالی يک سوم هزينه خط لوله بخش پاکستانی به مبلغ ۵۰۰ ميليون دلار را خود به عهده گرفت. اکنون که حدود بيست روز به آغاز سال ۲۰۱۴ مانده است، پاکستان نه تنها احداث اين خط لوله هفتصد کيلومتری را آغاز نکرده، حتی نتوانسته مشکل تامين مالی آن را حل کند.

ايران بخش عمده خط لوله صلح در خاک خود را به طول نهصد کيلومتر تکميل کرده است.

به گزارش مهر، بيژن زنگنه وزير نفت اخيرا در جمع خبرنگاران موضوع رسمی وزارت نفت در قبال قرارداد صادرات گاز به پاکستان را اين گونه اعلام کرده است :«اميدی به قرارداد گاز پاکستان ندارم و اجرای خط لوله صلح بدون کشورهايی همچون چين و هند توجيه اقتصادی ندارد.»

در ابتدای مذاکرات خط لوله صلح، هند نيز مايل به دريافت گاز ايران بود، اما در دوران رياست جمهوری احمدی نژاد و افزايش فشارهای غرب به ايران، هند رسما از خط لوله صلح انصراف داد.

مصرف گاز ايران رکورد زد

لغو تامين مالی بخشی از خط لوله صلح برای پاکستان و آماده شدن برای احداث دو خط لوله گاز ايران به عراق در حالی است که خبرگزاری ايرنا از قول سخنگوی شرکت ملی گاز ايران از مصرف ۴۳۲ ميليون مترمکعب گاز در روز ۲۲ آذر ماه خبر داده و نوشته است که از ابتدای سال جاری تاکنون ميزان مصرف گاز طی روز گذشته به بيشترين رقم رسيد و رکورد مصرف گاز در کشور شکسته شد.

به گزارش ايرنا به نقل از روابط عمومی شرکت ملی گاز ايران، مجيد بوجارزاده با اشاره به اينکه، طی يک سال گذشته بيش از يک ميليون و ۵۰۰ هزار مشترک به جمع مشترکين گاز طبيعی در کشور افزوده شده است، اعلام کرد: بر اين اساس حدود ۶۰ ميليون متر مکعب، مصرف گاز افزايش يافته است.

حميدرضا عراقی معاون وزير نفت ايران نيز روز گذشته اعلام کرد که انتظار می رود مصرف گاز در زمستان سال جاری به ۷۰۰ ميليون متر مکعب برسد، در حالی که کل توان توليد گاز ايران بعلاوه حجم گازی که از ترکمنستان وارد می شود ۵۰۰ ميليون متر مکعب است.

ايران سال گذشته روزانه ۱۲.۳ ميليون مترمکعب گاز از ترکمنستان وارد کرده بود.

خبرگزاری مهر از قول عراقی درباره قطع گاز هشدار داده و از مردم خواسته است که در مصرف گاز صرفه جويی کنند.

بگفته وی برای زمستان سالجاری کسری توليد و مصرف گاز طبيعی کشور بيش از ۲۰۰ ميليون مترمکعب در روز بوده که بخشی از اين کسری گاز با مصرف فرآوردههای نفتی جبران ميشود.
وزير نفت ايران مهر ماه اعلام کرد که اين کشور بخاطر کمبود گاز مجبور شده است که طی سال گذشته ۱۸ ميليارد دلار سوختهای مايع در نيروگاههای برقی مصرف کند. ظرفيت مصرف گاز نيروگاههای برقی ايران حدود ۱۵۰ ميليون متر مکعب در روز است.
XS
SM
MD
LG