لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۶

رای‌گيری يازدهمين انتخابات رياست جمهوری ايران آغاز شد


يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوری ايران روز جمعه ۲۴ خردادماه ساعت هشت بامداد در ۶۰ هزار شعبه اخذ رای در سراسر ايران آغاز شد. بيش از ۵۰ ميليون نفر واجد شرايط شرکت در انتخابات هستند. در اين انتخابات شش نامزد حضور دارند.

همزمان با رای‌گیری انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات شوراهای شهر نیز در حال برگزاری‌ست.

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران در آغاز رای‌گیری‌ها در آنها شرکت کرد.

او بار دیگر تاکید کرد، کسی نمی‌داند به چه کسی رای داده است. رهبر جمهوری اسلامی گفت «برای ریاست جمهوری هم یک نفر از حضرات را که به ذهنم رسید انتخاب کردم ، به کسی هم نگفتم حتی کسان نزدیک و خانواده من هم مطلع نیستند که به چه کسی رای داده ام.»

به گفته وزير کشور رای‌گيری از ساعت ۸ صبح جمعه به مدت ۱۰ ساعت يعنی تا ۶ بعد از ظهر برگزار می‌شود که از نظر قانونی وزير کشور می‌تواند مهلت آن را تمديد کند.

مصطفی محمدنجار، وزير کشور ايران، روز پنجشنبه گفت که نتايج يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوری ايران در کوتاه ترين زمان اعلام می شود.

به گزارش واحد مرکزی خبر، وزير کشور در خصوص زمان انتخابات رياست جمهوری ايران در روز جمعه گفته است: «برابر قانون ۱۰ ساعت فرصت برای رای‌دادن در ابتدای کار پيش‌بينی شده است، بايد بررسی کرد که آيا نياز به تمديد زمان دارد يا خير و سپس بايد تصميم گرفت که تا چه اندازه بايد زمان اخذ رای را تمديد کرد.»

او از رای دهندگان خواسته است «نام و نام خانوادگی نامزدهای انتخابات رياست‌جمهوری را کامل بنويسند؛ همچنين برای انتخابات شوراها سعی کنند کد نامزدها را بنويسند. »

مصطفی محمدنجار اظهار داشت: «به محض پايان يافتن زمان اخذ رای، شمارش آراء را شروع خواهيم کرد که البته اول شمارش ميزان آرای نامزدهای رياست جمهوری را بررسی خواهيم کرد و سپس آرای نامزدهای شوراهای شهر و روستا را.»

وزير کشور هم چنين گفته است: «۶۰ هزار شعبه اخذ رای در سراسر کشور سازماندهی شده است. در گذشته ۱۲۵ هزار صندوق رای داشتيم که به علت برگزاری دو انتخابات به صورت همزمان به ۱۳۰ هزار صندوق افزايش يافت.»

به گفته مصطفی محمدنجار «تعداد واجدان شرکت در انتخابات ۵۰ ميليون و ۲۸۳ هزار و ۱۹۲ نفر است که از اين تعداد حدود ۱ ميليون ۳۶۰ هزار نفر رای اولی هستند.»

در اين دوره ۶۸۶ نفر دواطلب انتخابات رياست جمهوری شدند که تنها صلاحيت هشت نفر از آنها تاييد شد. رد صلاحيت اکبر هاشمی رفسنجانی، رييس مجمع تشخيص مصلحت، واکنش های گسترده ای را در پی داشت.

از بين شش نامزد ها حاضر در انتخابات رياست جمهوری چهار نفر از آنها مورد حمايت گروه های اصولگرا است. اکبر هاشمی رفسنجانی، محمد خاتمی ، رييس جمهوری سابق ايران، و شماری از گروه های اصلاح طلب از حسن روحانی در اين انتخابات حمايت می کنند.

شماری از گروه های اصولگرا از جمله موتلفه، جامعه اسلامی مهندسين و جبهه پيروان خط امام و رهبری از علی اکبر ولايتی، مشاور بين الملل رهبر جمهوری اسلامی، حمايت می کنند. به گزارش خبرگزاری فارس ۱۶۰ از نمايندگان مجلس نيز از ولايتی حمايت کرده اند.

اين در حالی است که جبهه پايداری و آيت الله محمدتقی مصباح يزدی از سعيد جليلی، دبيرشورای عالی امنيت ملی، حمايت می کنند.

شماری از نظر سنجی تا پيش از انتخابات رياست جمهوری از پيشتازی حسن روحانی و محمد باقر قاليباف حکايت داشتند.
XS
SM
MD
LG