لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۸

اعتراض رسمی ایران به آمریکا در ارتباط با انفجار شیراز


وزارت امور خارجه آمریکا نسبت به حمایت آمریکا از یک گروه تروریستی اعتراض کرده است.
(عکس از ایسنا)
وزارت امور خارجه آمریکا نسبت به حمایت آمریکا از یک گروه تروریستی اعتراض کرده است. (عکس از ایسنا)

ايران روز چهارشنبه به طور رسمی نسبت به آنچه که فعالیت آزادنه یک گروه تروريستی در خاک آمریکا خوانده، به ایالت متحده اعتراض کرده است.


وزارت امور خارجه ايران روز چهارشنبه با احضار کاردار سوييس در تهران، به عنوان حافظ منافع آمريکا در ايران، «بخشی از اسناد و مدارک مربوط به فعاليت‌های تروريستی اين گروه جهت ارايه به مراجع ذیربط آمريکايی»، به وی تحويل داده است.


وزارت امورخارجه ایران نام این گروه را مشخص نکرده است، ولی تصریح کرده است که این گروه به طور رسمی مسئولیت انفجار حسینیه سیدالشهدا شیراز را برعهده گرفته است.


این در حالی است که ايران پيشتر علاوه بر آمريکا، کشورهای بريتانيا و اسرائيل را نیز به دخالت در انفجار حسينيه سيدالشهدا شيراز متهم کرده بود.


در جريان برگزاری مراسم هفتگی کانون فرهنگی «ره پويان وصال» در شامگاه شنبه ۲۴ فروردين انفجاری به وقوع پيوست که دستکم چهارده نفر کشته و بيش از ۲۰۰ نفر زخمی برجای گذاشت.


ابتدا مقام های ايران علت انفجار در حسينيه سيدالشهدا در شهر شيراز را مهمات جنگی موجود در اين محل اعلام کرده بودند، ولی وزير اطلاعات ايران در روز چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت علت اين انفجار را بمبگذاری خواند و اعلام کرد که عامل اصلی اين حادثه بازداشت شده است.


به گزارش خبرگزاری ایسنا در ديدار مديرکل آمريکا وزارت امور خارجه ایران با کاردار سوئيس «مراتب اعتراض شديد جمهوری اسلامی ايران» به فعاليت آزادنه يک گروه تروريستی و« ضد انقلاب در آمريکا» به وی ابلاغ شده است.


ايران از آمريکا خواسته است تا به وظايف و «تعهدات بين‌المللی خود» در امر مقابله ومبارزه با تروريسم عمل کرده و «ضمن برخورد قانونی با اقدامات و فعاليتهای» اين گروه، « عوامل ورهبران آن را جهت اجرای عدالت» به ايران تحويل دهد

ايران همچنين از آمريکا خواسته است تا به وظايف و «تعهدات بين‌المللی خود» در امر مقابله ومبارزه با تروريسم عمل کرده و «ضمن برخورد قانونی با اقدامات و فعاليتهای» اين گروه، «عوامل ورهبران آن را جهت اجرای عدالت» به ایران تحويل دهد.


مديرکل آمريکا وزارت امور خارجه ايران مسئولیت اقدامات این گروه تروريستی را متوجه« دولت آمريکا» دانسته و این « رويکرد آمريکا را نقض مفاد بيانيه الجزاير» خوانده است.


ارتباط با آمريکا و بريتانيا


یک ماه پس از انفجار شیراز، مصطفی پور محمدی وزير کشور ايران ابتدا «گروه های سلطنت طلب» را عامل اين انفجار معرفی کرد. ولی محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، در این زمینه گفته بود: «عوامل انفجار حسينيه سيد الشهدای شيراز اعتراف کرده اند که با رژيم صهيونيستی، آمريکا و انگليس ارتباط داشته اند.»


آقای احمدی نژاد همچنين گفته بود: «پس از اعلام رژيم صهيونيستی [اسراييل]، آمريکا و انگليس مبنی بر اينکه در پی ترور مسوولان ايرانی هستند و در اين زمينه برنامه ريزی کرده اند در فاصله کوتاهی از اين اعلام، اين جنايت در شيراز اتفاق افتاد.»


در همين زمينه، غلامحسين محسنی اژه ای، وزير اطلاعات پيشتر درباره هويت عامل اين انفجار گفته بود:« اين گروه تروريستی با کشورهای آمريکا و انگليس ارتباط داشته و پيش از اين نيز از طريق وزارت امور خارجه به آن کشورها اعلام شده بود اما نه تنها هيچ اقدامی در جلوگيری از اعمال تروريستی آنها صورت نگرفت بلکه حمايت نيز شدند».


وزير اطلاعات ايران به طور مشخص از بردن نام گروهی که مورد حمايت « آمريکا و بريتانيا» خودداری کرد، اما تصريح کرده بود:«شش نفر از عوامل اين گروه شناسايی و بازداشت شدند».


جمهوری اسلامی پيشتر کسانی که در ارتباط با بمبگذاری و نا آرامی ها در استان خوزستان بازداشت شده بودند و يا گروه هايی همچون پژاک در کردستان و جندالله در سيستان را متهم کرده بود که با حمايت آمريکا و بريتانيا، دست به اقدامات «خرابکارانه» می زنند.


آقای محسنی اژه ای بدون اشاره به هويت و نحوه بازداشت اين افراد گفته بود:«در اين راستا رابط و سرپل خارجی آنان نيز شناسايی و بازداشت و از آنان مواد منفجره، مقاديری سيانور، سلاح و مهمات کشف شد».


با اينکه گزارشی مبنی بر پذيرش مسئوليت اين انفجار توسط اشخاص و يا گروهی مخابره نشده است، آقای محسنی اژه ای در اين باره گفته بود: « يکی از اقداماتی که به پيچيدگی امر انجاميد ، قبول مسووليت انفجار از سوی چند گروه بود که برای رد گم کردن و ديگر انگيزه‌ها اتفاق افتاد».


در همين حال، وزير اطلاعات ايران دست داشتن گروه های سنی مذهب در اين انفجار را منتفی دانسته بود.


XS
SM
MD
LG