لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۴

آمريکا: ادامه تلاش ايران برای دستيابی به اقلام ممنوعه هسته‌ای و موشکی


یک مقام وزارت خارجه آمريکا می گويد که ايران بعد از توافق هسته ای آذرماه، باز هم تلاش برای دستيابی به اقلام ممنوعه قطعات موشکی و تجهيزات هسته ای را ادامه داده است.

خبرگزاری رويترز يکشنبه ۲۵ اسفندماه از قول «وانن وان ديپن»، معاون دستيار وزير خارجه آمريکا گزارش داد که ادامه تلاشهای ايران برای دستيابی به اقلام ممنوعه در حالی است که هدف قدرتهای جهانی از توافق هسته ای با ايران، اعمال محدوديت بر برنامه هسته ای مناقشه برانگيز هسته ای ايران به مدت شش ماه در ازای کاهش بار برخی از تحريم ها بود.

توافق ياد شده که سوم آذرماه حاصل شد، از ۲۰ دی ماه به مدت شش ماه به اجرا گذاشته شد.

آقای ديپن معاون دستيار وزير خارجه آمريکا در امور امنيت بين المللی و خلع سلاح به رويترز گفته است که ايران هنوز هم «در ايجاد شرکتهای صوری و روی آوردن به ديگر اقدامات در راستای دور زدن تحريمها بسيار فعال است».

رويترز می نويسد که ادامه فعاليت های ايران برای دور زدن تحريم ها و دستيابی به اقلام ممنوعه نظامی و هسته ای ناقض توافق موقت هسته ای ميان ايران و شش قدرت جهانی نيست، اما بر خلاف قطعنامه مصوب سال ۲۰۰۶ سازمان ملل است که جامعه بين الملل را از همکاری با ايران در زمينه های مربوط به فعاليتهای هسته ای و موشکی منع کرده است.

اين مقام وزارت خارجه آمريکا در پاسخ به اين سوال که آيا تغييری در رفتار ايران برای دور زدن تحريمها طی شش ماه يا يکسال گذشته اتفاق افتاده است، گفته است که «در يک کلام بگويم که خير».

وی گفته است: «می بينيم که ايران بسيار فعالانه در ايجاد و بکارگيری شرکتهای صوری، جعل اسناد و حمل و انتقالات پيچيده برای رد گم کردن منبع اقلام و مقصدی که قرار است برسد، وارد شده است».

وی درباره عکس العمل آمريکا درباره اين موضوع و جزئيات اقلامی که ايران تلاش کرده بدست آورد، از دادن توضيح خودداری کرد، اما رويترز می نويسد که قبلا برخی مقامات غربی گفته بودند که به عقيده آنها، فعاليتهای هسته ای، همچنين تلاش برای دور زدن تحريمها در اين زمينه بر عهده وزارت دفاع و سپاه پاسداران است.

رويترز به برنامه موشکی ايران نيز اشاره کرده و می گويد که اين کشور يکی از گسترده ترين برنامه های موشکی در خاورميانه را دارد، اگرچه ايران از لحاظ ساخت موشکهای بالستيک کاملا خودکفا نيست و برخی قطعات از خارج وارد می شود.

آقای ديپن به رويترز گفته است که مذاکرات هسته ای ميان شش قدرت جهانی و ايران اصولا مستقيما درباره تلاشهای «غيرقانونی ايران برای دور زدن تحريمها» نيست، اما موفقيت در مذاکرات طبيعتا بايد موازی با کاهش فعاليت های اشاعه سلاح در ايران باشد».
XS
SM
MD
LG