لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۰

واکنش ايران به کنفرانس خبری ملوانان بريتانيايی


محمدعلی حسینی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت کنفرانس مطبوعاتی نمی تواند خدشه ای به مدارک و مستندات ایران وارد کند
محمدعلی حسینی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت کنفرانس مطبوعاتی نمی تواند خدشه ای به مدارک و مستندات ایران وارد کند

محمد علی حسينی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز جمعه کنفرانس خبری ملوانان آزاد شده بريتانيايی را اقدام لندن برای تحريف حقايق خواند.


شش تن ازملوانان بريتانيايی آزاد شده در اولين کنفرانس مطبوعاتی خود با قرائت بيانيه ای گفتند که بيشتر روزهای بازداشت در ايران را در انزوا و تحت فشار روانی بوده، به آنها چشمبند زده و به تناوب بازجويی می شده اند. فرمانده ۱۵ نظامی بريتانيايی که در ايران بازداشت بودند، اعلام کرد که آنها در آب های عراق دستگير شدند و در طول مدت بازداشت از «فشار روانی» رنج برده اند.


اقدامات نمايشی و تبليغاتی نمی‌تواند خطای نظاميان انگليسی (بريتانيا) در نقض حريم آبهای سرزمينی جمهوری اسلامی ايران و ورود غيرمجاز به حريم سرزمينی ايران را سرپوش گذارد
محمدعلی حسینی

محمد علی حسينی، سخنگوی وزارت امورخارجه ايران در واکنش به کنفرانس خبری ملوانان آزاد شده بريتانيايی گفت: «اقدامات نمايشی و تبليغاتی نمی‌تواند خطای نظاميان انگليسی (بريتانيا) در نقض حريم آبهای سرزمينی جمهوری اسلامی ايران و ورود غيرمجاز به حريم سرزمينی ايران را سرپوش گذارد.»


سخنگوی وزارت امورخارجه ايران به نخست وزير بريتانيا توصيه کرده است که به حاکميت ملی کشورها و قوانين و مقررات بين‌المللی را احترام بگذارد. او افزوده است آقای بلر«از تلاش برای قلب حقايق و تحريف واقعيت‌ها در افکار عمومی داخل انگليس(بريتانيا) و جهان دست بردارد.»


آقای حسينی، تونی بلر، نخست وزیر بریتانیا را به ناآگاهی نسبت به «مبانی فرهنگ اسلامی و تمدن ایرانی» متهم کرد و افزود آقای بلر« قادر نيست رافت و عطوفت جمهوری اسلامی ايران را نسبت به عفو تخلفات صورت گرفته نظاميان خويش را دريافته و به جای واقع‌بينی و ارج نهادن به تعامل شايسته ماموران جمهوری اسلامی ايران، خط مشی فرار به جلو و توجيه خطاهای نظاميان خويش را برگزيده است.»


سخنگوی وزارت خارجه ايران گفت:«انتقال بلافاصله تفنگداران به پايگاه نظامی، القاء دستورالعمل‌های ديکته شده و هماهنگی رسانه‌های انگليسی(بریتانیایی) و آمريکايی درانتشار همزمان کنفرانس مطبوعاتی هدفمند نمی‌تواند خدشه‌ای بر قرائن و مدارک متقن و مستند موجود در نقض حريم سرزمينی جمهوری اسلامی ايران از سوی نظاميان انگليسی وارد کند.»


ملوانان بريتانيايی: تصاوير پخش شده بازی تبليغاتی ايران بود


ستوان فليکس کارمن، يکی از کسانی که «اعتراف» او از تلويزيون جمهوری اسلامی ايران پخش شد، در اين کنفرانس خبری تمام تصاوير پخش شده از تلويزيون های جمهوری اسلامی ايران را «پروپاگاندا» و «بازی تبليغاتی» خواند.


س از انتقال به تهران، ما را به جايی با سلول های سنگی بردند و در زمان خروج چشم های ما را می بستند و می گفتند يا اعتراف کنيد که وارد آب های ايران شده ايد يا اين که بايد هفت سال در زندان بمانيد
ستوان فليکس کارمن

هفت نفر از ملوانان نظامی بريتانيا در اين کنفرانس حضور داشتند که همگی مرد بودند و فی ترنی، تنها زن در گروه ۱۵ نفری که از سوی ايران دستگير شدند، در جلسه حاضر نبود.


سروان کريس اير و ستوان فليکس کارمن، که هر دو در ايران و بر روی صفحه تلويزيون در حال «اعتراف» به «ورود غيرقانونی به آب های ايران» ديده شده بودند، به بيشتر پرسش ها پاسخ دادند و بيانيه گروه را نيز، مشترکا خواندند.


کاپيتان کريس اير که فرماندهی گروه را هم به عهده داشته، خبر داد در روز ۲۳ مارس، سوم فروردين در حال بازرسی کشتی تجاری در آب های عراق بودند که دو قايق تندرو به آنها نزديک می شود.


وی افزود: «ما دو انتخاب بيشتر نداشتيم، يا تسليم شويم ويا اين که راه درگيری با آنها را انتخاب کنيم.»
کريس اير گفت: «ما با کشور ايران در حال جنگ نيستيم و به لحاظ افراد هم در شرايطی نبوديم که با آنها درگير شويم و از اين رو سعی کرديم که با آنها گفت و گو کنيم.»


ستوان فليکس کارمن در ادامه گفت که افراد سپاه پاسداران عصبی و پرخاشگر بودند و از اين رو تصميم گرفتند با آنها همکاری کنند.


وی ادامه داد پس از انتقال به آب های ايران در يک ساختمان و با چشم های بسته نگهداری شده اند و به تدريج بازجويی های جداگانه از تک تک افراد گروه آغاز شده است. وی تاکيد کرد که پرسش ها «با عصبانيت و پرخاش» همراه بوده است.


سروان کريس اير همچنين گفت که اين بازداشت را «غيرقانونی» می داند.


وی گفت: «از همان ابتدا به دليل قوانين اسلامی، فی ترنی از ما جدا شد و در سلول ديگری نگهداری شد.»


ستوان فليکس کارمن در ادامه به شرايط نگهداری از آنها در ايران اضافه کرد و گفت: «پس از انتقال به تهران، ما را به جايی با سلول های سنگی بردند و در زمان خروج چشم های ما را می بستند و می گفتند يا اعتراف کنيد که وارد آب های ايران شده ايد يا اين که بايد هفت سال در زندان بمانيد.»


ستوان کارمن در ادامه افزود: «روز دوازدهم، ما را با چشم بسته به جايی بردند و بعد به ما کت و شلوار دادند و بعد از آن توانستيم گفت و گوی مطبوعاتی رييس جمهوری ايران را تماشا کنيم و آنجا فهميديم که می خواهند ما را به خانه بفرستند.»


پس از پايان سخنان ابتدايی نظاميان بريتانيايی، خبرنگار بی بی سی از آنها پرسيد سخت ترين زمانی که آنها در تمام مدت داشته اند، چه زمانی بوده است؟ کريس اير، در پاسخ گفت: «سخت ترين زمان، موقعی بود که دستگير شديم، چرا که فکر می کرديم ما را به سفارت بريتانيا در تهران می برند و بعد آزاد می شويم.»


آرتور رچر، ديگر ملوان بازداشت شده، به رفتار زندانبانان خود اشاره کرد و گفت: «رفتار آنها با ما خوب بود اما در زمانی که بيرون از سلول بوديم چشم های ما را می بستند و در سلول های انفرادی جدا از هم نگه داشته می شديم و مدام هم به ما اخطار می کردند که با هم حرف نزنيم.»


از ملوانان نظامی بريتانيا سوال شد که آيا از گفته های خود در ايران و اين که اعتراف کرده و عذرخواهی کرده اند، ناراحت هستند، که ستوان کارمن گفت: «ما هيچ وقت عذرخواهی نکرديم که وارد آب های ايران شده ايم و هميشه گفتيم که در آب های عراق، مشغول انجام وظيفه بوده ايم.»


XS
SM
MD
LG