لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۲

واکنش تهران به بازجویی از سه دیپلمات ایرانی درعراق


محمد علی حسينی سخنگوی وزارت امور خارجه ايران
محمد علی حسينی سخنگوی وزارت امور خارجه ايران

محمد علی حسينی سخنگوی وزارت امور خارجه ايران ، روز جمعه بيست و پنجم خرداد دستگيری و بازجويی از سه ديپلمات ايرانی در عراق را «به شدت» محکوم کرد.


به گفته آقای حسينی سه ديپلمات سفارت ايران در بغداد که عازم ايران بودند ابتدا توسط پليس عراق دستگير و سپس نيروهای آمريکايی آنها را بازداشت و چندين ساعت مورد بازجويی قرار گرفتند.


نيروهای امريکايی اين سه ديپلمات را به دفتر نخست وزير عراق تحويل داده و اکنون در سفارت ايران در بغداد به سر می برند. درباره هويت اين سه ديپلمات گزارشی منتشر نشده است.


سخنگوی وزارت امورخارجه ايران رفتار نيروهای آمريکايی را مغاير با کنوانسيون‌های بين‌المللی و اقدامی «نامناسب در رفتار با ديپلمات‌ها و مداخله آشکار در امور داخلی عراق توصيف و آن را به شدت محکوم کرد».


هوشيار زيباری، وزير امور خارجه عراق پيشتر از بازداشت سه ديپلمات ايرانی در شمال بغداد خبر داده بود


تلاش برای انجام دور دوم مذاکرات


هوشیار زیباری از برگزاری دور دوم مذاکرات ايران و آمريکا درباره عراق خبر داده است

هوشيار زيباری، در گفت و گو با خبرگزاری آسوشيتدپرس، همچنين از برگزاری دور دوم مذاکرات ايران و آمريکا درباره عراق خبر داده است.


به گفته هوشيار زيباری، عراق هم اکنون در حال گفت وگو با آمريکايی ها و ايرانی ها درباره زمان و مکان برگزاری اين جلسه است و بزودی هر دو طرف را برای حضور در آن دعوت خواهد کرد.


وی ابراز اميدواری کرده است که ديدار آتی با شرکت مقامات ارشدتری نسبت به جلسه هفتم خردادماه گذشته در بغداد برگزار شود تا گفت وگوهای جديد از وزن بيشتری برخوردار گردد.


در نخستين دور مذاکرات ايران و آمريکا، سفيران دو کشور در عراق به گفت و گو با يکديگر نشستند.


در پی اين مذاکرات، حسن کاظمی قمی، سفير جمهوری اسلامی در عراق گفت: « گفت وگوهای امروز گام اول از يک فرايند بود و از سوی دولت عراق پيشنهاد ادامه گفت و گوها در آينده نزديک مطرح شد که ما با ديد مثبت اعلام داشتيم که اين مساله را در تهران بررسی و نتيجه را اعلام خواهيم کرد.»


از سوی ديگر رايان کروکر، نماينده ايالات متحده در اين مذاکرات گفت ميان آمريکا و ايران، بر سر حمايت از يک عراق يکپارچه و با ثبات که امنيت خود را در دست داشته باشد، هماهنگی وجود دارد.


در دور اول اين مذاکرات که پس از نزديک به سه دهه به طور علنی در بغداد صورت گرفت، دو طرف «فقط درباره اوضاع عراق» با يکديگر گفت و گو کردند.


پيشتر، در روز يکشنبه گذشته، منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران، پس از ديدار با برهم صالح، معاون نخست وزير عراق در تهران به طور غيرمستقيم علاقه مندی تهران را به ادامه گفت و گوها ابراز داشت.


با وجود اين، کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا، جمعه گذشته به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفت کشورش هنوز ترديد دارد که آيا ادامه مذاکرات معقولانه است يا نه و در عين حال هنوز مشخص نکرده که گفت و گوها چه زمانی بايد دنبال شود.


خانم رايس در همان مصاحبه، بازداشت دست کم چهار آمريکايی ايرانی تبار را بی دليل خواند، اما گفت اين مسئله واشينگتن را از تلاش برای مذاکره با تهران در زمينه مسائل ديگر چون برنامه هسته ای ايران و آنچه که حمايت جمهوری اسلامی از شورشيان در عراق توصيف شده، باز نخواهد داشت.


منوچهر متکی نيز اظهار داشت تهران به رغم بازداشت پنج مقام ايرانی در عراق در اوائل زمستان گذشته، آماده است گفت وگوها را ادامه دهد.


درخواست ايران از سازمان ملل


در همين حال، نمايندگی دايم ايران در سازمان ملل خواهان اقدام فوری سازمان ملل و شورای امنيت جهت تحت فشار گذاشتن آمريکا برای آزادی پنج ايرانی شده است که نيروهای آمريکايی چند ماه پيش آنها را در اربيل عراق بازداشت کردند.


به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، نمايندگی دايم ايران در سازمان ملل درخواست تازه ايران را روز پنجشنبه، بيست و چهارم خردا، در قالب نامه‌ ای به رييس شورای امنيت و دبيرکل سازمان ملل مطرح کرده است.


نمايندگی دايم ايران در سازمان ملل در اين نامه به مکاتبات قبلی تهران با شورای امنيت و دبيرکل سازمان ملل اشاره و از عدم اقدام اين نهادها برای آزادی پنج ايرانی بازداشت شده در عراق انتقاد کرده است.


XS
SM
MD
LG