لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۱

ایران از گزارش حقوق بشر وزارت خارجه بریتانیا انتقاد کرد


مرضيه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، روز جمعه ۲۲ فروردين از گزارش تازه وزارت خارجه بريتانيا در خصوص وضعيت حقوق بشر در ايران انتقاد کرده و آن را «مغرضانه و مبتنی بر نگاهی کاملا يکسويه» دانسته است.

به گزارش اداره کل مرکز ديپلماسی رسانه ای وزارت امور خارجه ايران، مرضيه افخم گزارش اخير وزارت امور خارجه بريتانيا در خصوص ايران را «تکراری، مغرضانه و مبتنی بر نگاهی کاملا يکسويه به واقعيت های جمهوری اسلامی ايران دانست و آن را تقبيح» کرده است.

در گزارش «حقوق بشر و دمکراسی در سال ۲۰۱۳» وزارت امور خارجه بريتانيا که روز پنجشنه ۱۰ فوريه (۲۱ فروردين ماه) منتشر شد از وضعيت حقوق بشر در ايران انتقاد شده است.

در گزارش وزارت امورخارجه بريتانيا از تحولات مثبت پس از پيروزی حسن روحانی در انتخابات رياست جمهوری استقبال شده، ولی اين گزارش تصريح کرده است که گام های برداشته شده طی اين مدت به تغييرات بنيادين در وضعيت حقوق بشر در ايران منجر نشده است.

گزارش «حقوق بشر و دمکراسی در سال ۲۰۱۳» وزارت امور خارجه بريتانيا اضافه کرده است: وعده های حسن روحانی هنوز به اجرا در نيامده است.

وزارت امور خارجه بريتانيا از اجرا حکم اعدام در ايران و همچنين افزايش شمار اعدام ها در سال ۲۰۱۳ انتقاد کرده است.

در اين گزارش تصريح شده است که وضعيت حقوق بشری اقليت های دينی در سال ۲۰۱۳ نسبت به سال های گذشته بهبود نيافته است. در اين گزارش به ويژه به تبعيض در حقوق اقليت های دينی مانند بهائيان و مسيحيان اشاره شده است.

در گزارش وزارت امور خارجه بريتانيا همچنين به نقض حقوق دراويش و اهل تسنن در ايران اشاره شده است.

اين درحالی است که مرضيه افخم در انتقاد از گزارش وزارت امور خارجه بريتانيا گفته است که ايران «همواره مخالفت اصولی خود را با تحميل معيارهای دوگانه و برخورد سياسی با مقوله حقوق بشر ابراز داشته است»

سخنگوی وزارت امور خارجه ايران تصريح کرده است که جمهوری اسلامی «توهين به مقدسات و باورهای دينی و ارزش های عميق فرهنگی خود را برنمی تابد و هيچگاه ناهنجاريهای اجتماعی و ضد اخلاقی جوامع غربی را به عنوان ارزش و هنجار حقوق بشری نخواهد پذيرفت و اصول اسلامی و ارزش های مشترک اديان الهی را سرلوحه اقدامات حقوق بشری خود قرار داده است.»

پیشتر نیز سازمان عفو بین الملل در گزارش سالانه خود از نقض حقوق بشر در ایران در سال ۲۰۱۳ انتقاد کرده بود.
XS
SM
MD
LG