لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۴

هشدار ايران درباره زمينه سازی آمريکا برای حضور طولانی در عراق


آيت‌الله علی خامنه‌ای روز شنبه درديدار با جلال طالبانی به مقامات عراق هشدار داد که نیروهای نظامی خارجی در حال « زمينه‌ سازی مقدمات حضور طولانی و ماندگار » در این کشور هستند.

آيت الله خامنه ای حضور دراز مدت نیروهای خارجی به رهبری آمریکا در عراق را « خطر بزرگی» دانسته است و از مسئولان عراقی خواسته است تا «متوجه اين خطر» باشند.

در حالی آيت الله خامنه ای آمريکا را به زمينه سازی برای حضور درازمدت در عراق متهم می کند که باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا روز جمعه اعلام کرد تا پايان سال ۲۰۱۱ همه نيروهای نظامی آمريکا از عراق خارج خواهند شد.

آيت الله خامنه ای همچنين گفت:« نظاميان اشغالگر بايد هرچه زودتر از عراق خارج شوند؛ زيرا هر يک روزی که خروج آنها به تأخير بيفتد به ضرر ملت عراق خواهد بود.»

ايران همواره نسبت به حضور نيروهای آمريکايی در کشور همسايه خود ابراز نگرانی کرده است.

آمريکا هم اکنون بيش از ۱۴۰ هزار نيروی نظامی در عراق دارد. باراک اوباما روز جمعه گفته بود که ماموريت نظامی نيروهای آمريکايی در سی و يکم اوت ۲۰۱۰ خاتمه می يابد و ۳۵ هزار تا ۵۰ هزار نيروی آمريکايی برای تجهيز و آموزش نيروهای عراقی تا پايان سال ۲۰۱۱ در اين کشور باقی خواهند ماند.

بريتانيا نیز بيش از چهار هزار نيرو در عراق دارد و گزارش‌هايی که در رسانه‌ها منتشر شده است حاکی از آن است که از ماه مارس سال ۲۰۰۹ خروج اين نيروها از عراق آغاز خواهد شد

آقای طالبانی در ششمين ديدار رسمی خود از ايران علاوه بر آيت الله علی خامنه‌ای با محمود احمدی نژاد، رییس جمهور، و اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نیز دیدار کرد.

جلال طالبانی روز شنبه با بدرقه رسمی محمود احمدی نژاد تهران را به مقصد بغداد ترک کرد.

استقبال از خروج نیروهای آمریکایی
در همین زمینه، نوری المالکی، نخست وزير عراق، روز شنبه از اقدام امريکا استقبال کرد و گفت : نيروهای امنيتی عراق ثابت کرده اند که آمادگی دفاع از کشورشان را دارند و می توانند پس از خروج نيروهای آمريکايی امنيت عراق را تامين کنند

نخست وزير عراق با انتشار بيانيه ای اعلام کرد که روز جمعه در مکالمه ای تلفنی باراک اوباما موافقت کرده که تسليحات بيشتری در اختيار عراق قرار دهد تا ارتش اين کشور بتواند با شورشيان و خطرهای خارجی مقابله کند.

طارق الهاشمی، معاون رييس جمهور عراق، نيز روز شنبه از طرح باراک اوباما برای خروج نيروهای آمريکايی از عراق استقبال کرد. وی در عين حال گفت واشينگتن همچنان «مسووليت سنگينی» برای کمک به عراق بر عهده دارد. به گفته طارق الهاشمی عراق برای «برقراری حکومت قانون» در کشور احتياج به کمک خواهد داشت.

برخی از قانون گذاران عراقی که از هواداران مقتدا صدر، روحانی تندروی شيعه هستند از ادامه حضور سربازان آمريکايی در خاک اين کشور ابراز نارضايتی کرده و گفتند «اين امر می تواند برای حاکميت ملی عراق خطرناک باشد.»

ناصر اليعساوی يکی از اين نمايندگان پارلمان عراق به آسوشيتدپرس گفت: «خروج نيروهای آمريکايی از عراق بايد به تصميم جمعی عراقی ها بستگی داشته باشد و نه به تصميم کاخ سفيد.»

در همين حال عدنان پاچاچی از سياستمداران برجسته سنی برخلاف هواداران مقتدا صدر اعلام کرد که «ادامه حضور سربازان آمريکايی می تواند کمک مهمی به برقراری ثبات در عراق باشد.» وی افزود: « مهمترين نگرانی وی اين است که ارتش عراق که اکثريت آن را شيعيان تشکيل می دهند بتواند امنيت تمامی عراق را تامين کند.»

بر اساس توافقنامه عراق و امريکا که در نوامبر سال ۲۰۰۸ بین دو طرف امضاء شد، واشينگتن توافق کرده که تا پايان سال ۲۰۱۱ تمامی سربازانش را ازعراق خارج کرده و تا پايان ماه ژوئن، چهارماه ديگر، نيروهای نظامی امريکايی در مناطق شهری و مسکونی عراق حضور نداشته باشند.
XS
SM
MD
LG