لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۳

شهروند ایرانی آمریکایی پس از ۳۰ ماه زندان آزاد شد


رضا تقوی، شهروند ايرانی- آمريکايی، پس از ۳۰ ماه زندان روز شنبه از زندان اوین آزاد شد. اين تاجر بازنشسته ۷۱ ساله ساکن کاليفرنيا متهم بود که ۲۰۰ دلار به فردی مرتبط با يک گروه مخالف کمک کرده است.

وکيل خانواده رضا تقوی روز شنبه گفت اين شهروند ايرانی- آمريکايی آزاد شده است و انتظار می رود به زودی ايران را ترک کند.

در همین زمینه، رضا تقوی به شبکه تلويزيونی «ای بی سی» آمریکا گفته است: «بعضی وقت ها عصبانی می‌شوم، بعضی وقت‌ها احساس راحتی می کنم. چه اتفاقی افتاد؟ دو سال و نيم زندان برای چه؟»

رضا تقوی اضافه کرده است: «من هفتاد و يک سال دارم. من زمانی ندارم. برای يک پير مرد هفتاد و يک ساله دو سال و نيم زندان زمان طولانی است.»

به گزارش «ای بی سی»، به هنگام آزادی رضا تقوی مهناز همسرش در بيرون از آپارتمانشان در شمال تهران به انتظار وی ايستاده بود.

مهناز به «ای بی سی» گفته است: «آنچه من می‌خواهم اين است که او را به خانه‌مان در لس آنجلس ببرم تا فرزندان و خانواده‌اش را ببيند.»

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، خانواده رضا تقوی می‌گويند که وی به بيماری «ديابت» مبتلا است و وضعی جسمی وی خوب نيست.

وکيل رضا تقوی نيز می‌گويد وی از مقامات دولت جمهوری اسلامی در خواست کرده بود به دليل بيماری، این تاجر بازنشسته را آزاد کنند.

به گفته مقامات ايران رضا تقوی به فردی مرتبط با گروه «تندر» ۲۰۰ دلار کمک کرده است. گروه «تندر» برپایه گزارش‌هایی که منتشر شد،‌ مسئوليت بمب‌گذاری روز ۱۲ آوريل سال ۲۰۰۸ در مسجد سيدالشهدا شهر شيراز را برعهده گرفت؛ این گروه خواستار برپایی نظام پادشاهی در ایران است.

پير پراسپر، وکيل مدافع آقای تقوی، سال گذشته به شبکه «سی‌ان‌ان» گفته بود: رضا تقوی در ماه آوريل ۲۰۰۸ همراه با همسرش به تهران رفت. قبل از رفتن به ايران يکی از آشنايان از وی درخواست کرد که مبلغ ۲۰۰ دلار را به دوستی در تهران برساند و ظاهرا همين مسئله برای او دردسرآفرين شده است.

به گفته وکيل مدافع آقای تقوی، او فرد دريافت‌کننده اين مبلغ را نمی‌شناخته است. دو هفته پس از تحويل اين پول او توسط ماموران دولتی و به جرم همکاری با يک گروه مخالف دولت به نام «تندر» بازداشت می‌شود.

به گفته ليلا، دختر رضا تقوی، اين خانواده قبل از انقلاب ايران به آمريکا مهاجرت کرده و در کاليفرنيا ساکن شدند و آقای تقوی يک موسسه توليد بازی‌های کامپيوتری تاسيس کرد که حدود ده سال پيش و به هنگام بازنشستگی آن را به پسر خود سپرد
XS
SM
MD
LG