لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۲

رييس ستاد بسيج اقتصادی ايران: برنج کوپنی باز می گردد


رييس ستاد بسيج اقتصادی ايران گفته است: کالابرگ برنج پس از گذشت نزديک به ۲ سال و نيم دوباره احيا و برنج ايرانی جايگزين برنج خارجی در کالابرگهای جديد خواهد شد.

بهمن حاج علی، رئيس ستاد بسيج اقتصادی کشور، در گفت وگو با خبرگزاری مهر، از اعلام کالابرگهای جديد در ماههای آينده و همچنين اعلام کالابرگ برنج خبر داده است.

وی گفته است:« برنج عرضه شده در قالب کالابرگ، ايرانی خواهد بود.» طبق اين گزارش، از سال ۸۷ کالابرگ برنج از ترکيب کالاهای کالابرگی حذف شده بود.

بهمن حاج علی همچنين گفته است:« به منظور از حمايت از برنجکاران داخلی، وزارت بازرگانی تصميم گرفته است تا از برنج داخلی برای توزيع در قالب کالابرگ استفاده کند.»

سابقه ورود کوپن به چرخه توزيع کالاهای اساسی در اقتصاد ايران به اوايل دهه ۱۳۶۰ و دوران جنگ بين ايران و عراق باز می گردد. به دليل شرايط جنگ و کمبود کالاهای اساسی و سياست های اقتصاد متمرکز در دهه اول عمر جمهوری اسلامی، ستاد بسيج اقتصادی کشور زير نظر نخست وزيری تشکيل شد.

اما با پايان جنگ و تغيير سياست های اقتصادی دولت وقت ايران وظايف اجرايی اين ستاد بسيج اقتصادی را به وزارت بازرگانی محول شده است.

واردات برنج های آلوده

در حالی رييس ستاد بسيج اقتصادی از بازگشت کالا برگ برنج خبر داده است که طی ماه های اخير موضوع واردات برنج های آلوده به چالشی بين نمايندگان مجلس و وزارت بازرگانی بدل شده است.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی می گویند: آلودگی برنج های وارداتی هندی تایيد شده است. این در حالی است که مهدی غضنفری، وزير بازرگانی جمهوری اسلامی ، اوايل شهريور ماه گفته بود که شواهدی دال بر آلوده بودن آن‌ها وجود ندارد و واردات برنج‌های هندی همچنان ادامه خواهد داشت.

مهدی غضنفری گفته بود: «هيچ مستندات و نامه‌ای دال بر آلوده بودن برنج‌ها از دستگاه‌های تخصصی -وزارت بهداشت و موسسه استاندارد- به ما نرسيده‌ است.»

سخنان وزير بازرگانی جمهوری اسلامی در حالی بيان شده بود که در روز نخست مرداد ماه امسال ریيس سازمان استاندارد به يکی از رسانه‌های داخلی اعلام کرده بود ورود برنج‌های آلوده از ابتدای مرداد ماه ممنوع خواهد شد.

درهمين زمينه، عباس رجايی، ‌رييس کميسيون کشاورزی مجلس نيز گفته بود: آلوده بودن برنج های وارداتی قبلاً محرز شده بود.اين نماينده مجلس معتقد است پرونده واردات برنج های آلوده بايد هرچه سريعتر به دادگاه ارسال شود. اين در حالی است که واردات برنج‌های هندی ادامه دارد.

يک عضو کميسيون بهداشت ‌و ‌درمان مجلس شورای اسلامی تاکيد کرده بود ، مسئولان وزارت بهداشت آلودگی هشت برنج واردتی به سرب را تأييد کرده اند.

بر اساس گزارش گمرک ايران، نزديک به يک و نيم ميليون تن برنج به ارزش يک ميليارد دلار در سال ۸۸ وارد ايران شده که در مقايسه با ميزان واردات برنج در سال قبل از آن رشدی ۳۴ درصدی داشته است.

بنا بر گزارش ها مصرف سالانه برنج در ايران بيش از دو ميليون و ۶۰۰ هزار تن برنج است.
XS
SM
MD
LG