لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۴

روسيه از تصميم ايران برای شکايت درباره موشک‌های اس‌۳۰۰ ابراز شگفتی کرد


سامانه دفاعی «اس-۳۰۰»
سامانه دفاعی «اس-۳۰۰»
الکساندر لوکاشویچ، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، روز پنجشنبه از تصمیم ایران برای شکایت از روسیه به دادگاه بین المللی در مورد تحویل ندادن موشک‌های «اس-۳۰۰» به جمهوری اسلامی، «ابراز شگفتی» کرده است.

محمود رضا سجادی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو روز چهارشنبه گفته بود، تهران به دلیل اینکه روسیه قرار داد فروش موشک‌های «اس ۳۰۰» را اجرا نکرده از این کشور شکایت خواهد کرد، تا مسکو مجبور شود این موشک‌ها را به ایران تحویل دهد.

به گزارش ریانووستی، محمود رضا سجادی گفته بود، ایران در حدود شش ماه پیش این شکایت را به دادگاه بین المللی کیفری ارائه کرده است و امیدوار است که دادگاه اعلام کند که تحویل «اس-۳۰۰» به ایران نقض مفاد قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل متحد نیست.

به گزارش اینترفکس، الکساندر لوکاشویچ با اشاره به اینکه اظهارات مقامات ایران در این خصوص مورد بررسی قرار می‌گیرد، گفت: «با توجه به روابط دوستانه و قدیمی دو کشور، جای شگفتی دارد که چرا ایران این روش را پیش گرفته‌ است.»

الکساندر لوکاشویچ اضافه کرد: «اجرای قرارداد مورد نظر توسط روسیه با توجه به قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل غیر ممکن است.»

مقامات روسیه می‌گویند، در قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل متحد، چهارمین قطعنامه تحریمی علیه ایران که در ژوئن سال ۲۰۱۰ به تصویب رسید، محدودیت‌هایی برای فروش سلاح‌های نظامی متعارف به ایران در نظر گرفته شده است.

در همین زمینه، در ماه سپتامبر (مهرماه) سال گذشته، دمیتری مدودف، رییس جمهوری روسیه، اعلام کرد که مسکو با استناد به قطعنامه ۱۹۲۹ علیه تهران، تحویل موشک‌های زمین به هوای اس ۳۰۰ به ایران را متوقف کرده است.

به گزارش «راشا تودی» آناتولی ایساکین، رییس شرکت دولتی صادرات تسلیحات روسبورون اکسپورت، روز شنبه بیستم ماه اوت سال جاری، گفته بود، در صورت لغو قطعنامه شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی، امکان از سرگیری صدور اسلحه به ایران وجود دارد.

طبق این گزارش، راه سومی هم وجود دارد و آن فروش موشک‌های اس ۳۰۰ به ونزوئلا و سپس انتقال آنها به ایران است، ولی به دلیل پیچیدگی این سامانه موشکی، مساله تامین و نگهداری آن مشکل‌ساز خواهد شد.

روسیه و ایران در سال ۲۰۰۵ قرارداد ۸۰۰ میلیون دلاری برای فروش موشک‌های اس ۳۰۰ به جمهوری اسلامی امضا کردند.

اما مخالفت برخی از کشور‌ها به ویژه آمریکا و اسرائیل باعث شده بود تا روسیه تحویل این موشک‌ها را به تاخیر بیندازد و در ‌‌نهایت پس از تصویب قطعنامه ۱۹۲۹ از اجرای این قرار داد سرباز بزند.

به دنبال مخالفت رییس جمهوری روسیه با فروش موشک‌های اس -۳۰۰ به ایران، مقامات مسکو اعلام کردند که پیش پرداخت این قرارداد را به ایران باز می‌گردانند.

اما مقامات ایران از این رویکرد روسیه انتقاد کردند و وزیر دفاع ایران، سال گذشته، از اقدامات حقوقی برای دریافت غرامت از روسیه خبر داده بود.

احمد وحیدی، وزیر دفاع ایران، در اول آبان ماه سال گذشته گفته بود: «هم‌اکنون در حال طی کردن مراحل حقوقی دریافت غرامت از روسیه هستیم.»

سامانه دفاعی اس – ۳۰۰ قادر است تا شعاع ۱۵۰ کیلومتری با شناسایی و رهگیری موشک‌های بالستیک، کروز و هواپیماهای پروازی آنها را مورد هدف قرار داده و منهدم کند.
XS
SM
MD
LG