لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۱

تساوی ايران با عربستان سعودی در رياض


تیم ایران در بازی بعدی خود در مقابل کره شمالی در تهران به میدان خواهد رفت.
تیم ایران در بازی بعدی خود در مقابل کره شمالی در تهران به میدان خواهد رفت.

تيم ملی فوتبال ايران در نخستين مسابقه در راه جام جهانی ۲۰۱۰ آفريقای جنوبی در رياض با عربستان سعودی يک بر يک مساوی کرد.


تک گل عربستان سعودی در دقيقه ۲۹ با ضربه سعد الحارث پس از يک همکاری تیمی از جناح راست به ثمر رسيد.


اما ايران در نيمه دوم نمايشی به مراتب بهتر از نيمه نخست و با سه تعویض به موقع، سرانجام در دقيقه ۸۳ با ضربه سر کاپيتان جواد نکونام بازی را يک بر يک مساوی کرد. اين گل باارزش باعث شد تا ايران با يک امتياز به تهران بازگردد.


نيمه نخست در حالی سپری شد که عربستان با برتری بر مهمانش علاوه بر گلی که زد در يک موقعيت تک به تک هم در موقعيت گلزنی قرار گرفت.


در این نیمه همچنین عربستان يک بار هم صاحب موقعيت مشکوک به پنالتی شد که مارک شيلد، داور استراليای اعتقاد به خطای مجيد غلام نژاد نداشت.


در اين نيمه سعودی ها با پاسهای تک ضرب و عمقی ضعف پوشش دفاعی ايران را بارها نشان دادند و بازی رو به جلو این تيم، مانع نمايش مهاجمان ايران در محوطه جریمه عربستان سعودی بود.


ايران با وحيد هاشميان در نوک حمله و غلامرضا رضايی و مسعود شجاعی به عنوان مکمل چشم به دروازه عربستان داشت، اما تنها خطر نسبی در نيمه نخست در نيمه نخست ضربه آزاد کاپيتان جواد نکونام پيش از گل سعودی بود که دروازه بان حريف موفق به دفع آن شد.


بازيکنان ميانی تيم عربستان با تحت فشار قرار دادن خط ميانی ايران عملا مهاجمان این تيم را از کار انداخته بودند و مانور پا به توپ آنان در رد و بدل توپ در نيمه زمين ايران، نشان از يک بازی کارشده داشت.


اما در نيمه دوم ايران بازی را در دست گرفت تا کم کم ضعف خط دفاعی سعودی نمايان شود.


پس از چند حضور خطرناک سرخپوشان ايران در محوطه جريمه ميزبان، سرانجام در دقيقه ۸۳ ايران از جناح راست صاحب يک ضربه کرنر شد که ضربه کرنر مجتبی جباری تازه نفس و ضربه سر مسعود شجاعی توپ را در نزديک ديرک دوم روی سر جواد نکونام قرار داد تا بازی را به تساوی بکشاند.


تيم ملی ايران با آرايش مهدی رحمتی، مجيد غلام نژاد، جلال حسينی، هادی عقيلی، ستار زارع، آندرانيک تيموريان، جواد نکونام (کاپيتان)، آندرانيک تيموريان، فريدون زندی، مسعود شجاعی، غلامرضا رضايی و وحيد هاشميان بازی را آغاز کرد. در جريان نيمه دوم رسول خطيبی، مهرزاد معدنچی و مجتبی رحمتی به جای فريدون زندی، غلامرضا رضايی و آندرانيک تيموريان به زمين آمدند.


تيم ملی عربستان سعودی هم شامل منصور النجعی- احمد البحری- اثامه هوساوی- رضا تکر - حسين عبدالغنی (کاپيتان) -خالد عزيز - احمد عطيف - عبده عطيف - محمد شلهوب و سعد الحارثی بود و ياسر القحطانی در نيمه دوم به زمين آمد.


بازی رایگان برای تماشاگران سعودی


این مسابقه در ورزشگاه ملک بن فهد شهر رياض انجام شد و سلطان بن فهد بن عبدالعزيز، ریيس سازمان ورزش و جوانان عربستان، جمعه شب تماشای ديدار دو تيم ملی فوتبال ايران و عربستان را رايگان اعلام کرد.


تيم ملی فوتبال ايران با تيم های عربستان سعودی، کره شمالی، کره جنوبی و امارات همگروه است که در نخستين روز رقابتهای مرحله پايانی انتخابی جام جهانی، کره شمالی هم بهترين نتيجه را به دست آورد.


اين تيم در ابوظبی تيم ملی امارات را دو بر يک شکست داد و پيشتاز گروه شد. کره شمالی حريف دوم ايران است که در تهران به مصاف ياران علی دايی خواهد رفت.


اين مسابقه ای حساس در گروه ب انتخابی جام جهانی ۲۰۱۰ در قاره آسيا و بين دورقيب ديرين آسيايی بود، که شنبه شب شانزدهم شهريور در ورزشگاه هفتاد هزار نفری ملک فهد شهر رياض انجام شد. با رايگان بودن تماشای اين بازی، در ورزشگاه جای خالی وجود نداشت.


عربستان سعودی در حالی ميزبان ملی پوشان ايران بود که ايران خاطره ای خوش از نخستين حضور در جام جهانی را دارد. اين شهرياد آور نقطه آغازی است که به نخستين حضور ايران در جام جهانی منجر شد.


برای جام جهانی ۱۹۷۸ ايران با پيروزی سه بر صفر در رياض، راهی را آغاز کرد که پايانش حضور در آرژانتين در پی نتايجی بی شکست و برتر از تيمهای عربستان سعودی، سوريه، هنگ کنگ، کره جنوبی، استراليا و کويت بود. ايران به عنوان تنها نماينده فوتبال آسيا و اقيانوسيه در جمع شانزده تيم حاضر در جام جهانی قرار گرفت.


XS
SM
MD
LG