لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۴

جام ملتهای آسيا؛ ايران با پيروزی مقابل عراق صدر نشين شد


تيم ملی فوتبال ايران با گلهای غلامرضا رضايی و ايمان مبعلی بازی باخته در برابر عراق، تيم مدافع عنوان قهرمانی را به پيروزی دو بر يک کرد و پيشتاز گروه چهارم جام ملتهای اسيا شد.

عراق با اين شکست پرونده ناکامی تيمهای مدعی عربی را در پايان دور نخست رقابتهای مرحله گروهی کامل کرد. (در اين مرحله تنها تيم پيروز عربی سوريه است که بر تيم مدعی عربستان سعودی پيروز و باعث اخراج مربی پرتغالی اين تيم شد.)

در حالی که عراق در نيمه نخست بهتر از ايران بازی کرد و حتی به يک گل زود هنگام توسط يونس محمود در دقيقه ۱۲ دست يافت، ايران به موقع توانست به گل تساوی بخش در دقيقه ۴۳ دست يابد و در نيمه مربيان خيلی زود به بازی مسلط شود و سرانجام با ضربه زيبا و فريب دهنده ايمان مبعلی در دقيقه ۸۶ به گل مهم سه امتيازی دست يابد. ايمان مبعلی بهترين بازيکن بازی شناخته شد. در حالی که در نيمه نخست مهدی رحمتی بهترين بازيکن تيم ايران بود، در نيمه دوم عراقيها کمتر توانستند او را تهديد کنند.

سپيدپوشان عراق در شروع نيمه دوم با همان بازيخوانی ياران خودی و حرکت هماهنگ با تسلط بازی را در دست گرفتند تا بار ديگر به برتری دست يابند. اما بازی پوشش دار دفاع ايران و نزديک شدن نکونام به مدافعان خودی روزنه های دفاعی را پوشش داد. اين کارآيی دفاعی به همراه افت بدنی بازيکنان عراقی رفته رفته عراقی ها را از پای انداخت و روی اوردن به خشونتهای فردی نتوانست گره گشای مشکل بازی آنان در دقيقه های پايانی شود.

کم کم حالت تهاجمی تيم ايران عراق را تا به آنجا عقب راند که در پی يکی ديگر از خشونتهای ياران دفاعی اين تيم ايمان مبعلی در دقيقه ۸۶ هنر گلزنی اش را به گل برتری دو بر يک بدل کرد.

اين ضربه آزاد به دليل خطای اخطار دار سامر سعيد روی محمدرضا خلعتبری تازه نفس رخ داد.

برخلاف بيشتر بازيهايی که ايران پس از پيش افتادن از حريف قدر به عقب می کشيد، اين بار تعويضهای خود در نيمه دوم در کار تهاجمی باعث شد تا ايران حتی به گل سوم نيز دو بار پياپی نزديک شود. و عراق توانی برای بازيابی خود و زدن گل تساوی بخش هرگز نيابد.

افشين قطبی تيم ملی ايران را با اين آرايش به ديدار عراق فرستاد: مهدی رحمتی – محمد نصرتی، هادی عقيلی، جلالی حسينی، احسان حاج صفی – جواد نکونام (کاپيتان)، آندرانيک تيموريان – ايمان مبعلی (از دقيقه ۸۷ پژمان نوری) – غلامرضا رضايی، مسعود شجاعی (از دقيقه ۶۹ محمدرضا خلعتبری)– محمد غلامی (از دقيقه ۸۳ کريم انصاريفرد).

در پايان مسابقه بيشتر بازيکنان خوشحالی خود را در گفت و گو با خبرنگاران ايرانی ابراز کردند، اما مسعود شجاعی که از تعويضش هم ناراحت نشان می داد، با کسی گفت و گو نکرد و گفت به دليل تب و لرز نمی تواند صحبت کند.

بازيکنان که پيش از بازی نفری ۱۰۰۰۰ دلار پاداش پيروزی بر آنگولا را گرفته بودند، به گفته کفاشيان برای پيروزی بر عراق هم نفری ۱۰۰۰۰ دلار خواهند گرفت.

در پی سقوط هواپيمای ايران اير در نزديکی اروميه و کشته شدن بيش از ۷۰ سرنشين ايرانی آن، مقامات فوتبال ايران درخواست بازی با باند سياه بر بازوی بازيکنان ايران را داشتند که با مخالفت مسوولان برگزاری کنفدراسيون فوتبال آسيا رو به رو شد.

تساوی بدون گل امارات با کره شمالی


ديدار تيمهای کره شمالی و امارات در گروه ايران (چهارم) پيش از بازی ايران با عراق در حالی بدون گل به پايان رسيد که کره شمالی در لحظه های نخست بازی (دقيقه هشتم) يک فرصت را از دست داد و پنالتی را هدر داد. امارات در طول بازی خطرناکتر از حريف شرقی اش نشان داد.
ايران مسابقه بعدی اش روز شنبه در برابر کره شمالی خواهد بود.
XS
SM
MD
LG