لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۴

شکوری راد: اصلاح‌طلبان در دعوای بین اصولگرایان نظاره‌گر هستند


علی شکوری راد، عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت، در گفت‌وگويی با يک نشريه دانشجويی در بيان موضع اصلاح‌طلبان در قبال رويارويی حاميان رهبر جمهوری‌ اسلامی و طرفداران محمود احمدی‌نژاد گفته است آنها «وارد اين دعوا» نمی شوند و نظاره‌گر هستند.

علی شکوری راد در مصاحبه با نشريه دانشجويی«صدای تغيير» که در سايت کلمه باز نشر يافته، به موضوعات مختلف از جمله اختلافات در درونن جريان اصولگرا پرداخته است.

اين عضو جبهه مشارکت در خصوص موضع اصلاح طلبان در مناقشات اخير بين اصولگرايان گفته است: «اصلاح طلبان وارد اين دعواها و اختلافات نشدند و سعی کردند نظاره‌گر باشند. چون ورود در اين اختلافات يعنی به نفع يکی عمل کردن، در حاليکه ما هرگز نمی‌خواهيم به نفع يکی از اين طيف‌ها اقدامی انجام بدهيم. نه اينکه بی‌اعتنا باشيم، نظاره‌گر هستيم.»

علی شکوری راد می‌گويد ورود اصلاح طلبان به دعوای اخير «در جهت خلاف آگاهی بخشی» است و فضا را «مشتبه» می‌کند.

به دنبال پذيرش استعفای وزير اطلاعات توسط محمود احمدی‌نژاد، آيت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، طی دستوری وی را ابقا کرد.

به دنبال این اقدام، محمود احمدی نژاد پس از مدتی «خانه نشينی» و غيبت در جلسات هيات دولت بالاخره به سرکار بازگشت، اما حملات گروه‌های اصولگر عليه آنچه که «جريان انحرافی» در دولت می‌نامند همچنان ادامه دارد.

دامنه اين اختلافات در هفته‌های اخير به برخوردهای امنيتی و بازداشت تعدادی از اطرافيان محمود نژاد گسترش يافته است.

جنگ قدرت

علی شکوری راد همچنين می‌گويد، رويارويی اخير بين اصولگرايان «تنازعات درونی» و «جنگ قدرت» است.

اين عضو جبهه مشارکت اتهام اصولگرايان در خصوص نزديکی جريان اسفنديار رحيم مشايی به اصلاح طلبان را رد می‌کند.

علی شکوری راد گفته است: «آنچه در انتخابات ۸۸ مورد اعتراض و انتقاد ما قرار گرفت، همه‌اش توسط همين طيف (مشايی) صورت گرفته است، ولی اينها از يکی دو سال پيش شروع کرده‌اند به حرف‌هايی که بتوانند از بدنه‌ جنبش سبز نيرو جذب کنند. آن‌ها ديدند که جنبش سبز يک طيفی از نيروهاست که از مرز اصول‌گراها شروع می‌شود و تا بعضی طيف‌های اپوزيسيون را در برمی‌گيرد. نه اينکه اينها با هم ائتلاف کرده باشند، اينها مجموعه‌ای هستند که خودشان را وصل می‌کنند به جنبش سبز.»

اين عضو جبهه مشارکت می‌گويد: «نيروهای احمدی نژاد» سرمايه‌گذاری کردند روی طيف اپوزيسيون ضد نظام، نيروهايی که خيلی هم تعلق خاطری به جنبش سبز ندارند و اتحادشان اتحاد تاکتيکی است تا از امکانی که دارد بهره‌مند بشوند. طيف مشايی دارند به اپوزيسيون ضد نظام نزديک می‌شوند.»

وی اضافه کرده است: «آنهايی که می‌گويند که هيچ کسی مثل احمدی‌نژاد نمی‌تواند جمهوری اسلامی را ساقط بکند، می‌گويند احمدی‌نژاد اگرچه خودش را تابع ولايت فقيه و اصولگرا می‌داند ولی ضرباتی که تا به حال به جمهوری اسلامی زده از همه شديدتر بوده است. بنابراين يک اتحاد تاکتيکی بين اپوزيسيون ضد نظام و طيف نيروهای نزديک به احمدی‌نژاد برقرار شده است.»

اين عضو جبهه مشارکت افروده است: «منتها طيف نيروهای اصولگرا می‌خواهند از اين اتحاد به نفع خود بهره بگيرند و می‌گويند بين جنبش سبز و طيف نيروهای نزديک به احمدی نژاد اتحاد برقرار شده است، در حاليکه از نظر ما، متهم اصلی همان طيف نيروهای احمدی‌نژاد هستند. البته اصولگراهای سنتی هم شريک جرم آنها هستند، قليلی در سکوتشان و کثيری در همراهی‌شان.»

راديکاليسم و عقلانيت جنبش سبز

علی شکوری راد در ادامه اين مصاحبه تصريح کرده است «فضای رسانه ای» در ايران در دست جريان های راديکال است و گروهها تندرو در داخل حاکميت نيز با بستن فضای داخل زمينه «سيطره» راديکاليسم را فراهم می کند.

اين عضو جبهه مشارکت گفته است:«اين واقعيت وجود دارد که فضای رسانه‌ای بيشتر دست راديکال‌هاست و بيشتر دست کسانی است که خارج هستند و در داخل کسی نمی‌تواند به راحتی اظهار نظر و يا اعلام موضع کند. جناح افراطی طيف مقابل هم به همين دليل فضای داخل را می‏بندد تا صدای خارج‌نشين‌ها بلندتر بشود و راديکاليسم سيطره پيدا کند. يک ائتلاف نانوشته بين افراطيون دو طيف برای به شکست رساندن جنبش وجود دارد.»

اما آقای شکوری راد معتقد است که نوعی «عقلانيت» دردرون جنبش سبز رشد کرده است که «اسير» فضای راديکال ها نمی شود و به همين دليل « جنبش سبز پيروزی‌اش را در حذف طرف مقابل تعريف نکرده است».

اين عضو جبهه مشارکت می گويد:« نمونه‌ بارز آن وقتی است که آقای خاتمی چندماه پيش شروطی برای شرکت در انتخابات مطرح کرد. يک هجمه‌ شديد رسانه‌ای عليه آقای خاتمی شکل گرفت ولی خيلی زود خاموش شد.به خاطر اينکه بازتابی در بدنه‌ی جنبش ايجاد نکرد و همه فهميدند که اين شروط، شروط معقولی است.»

اشاره علی شکوری راد به اظهارات محمد خاتمی، رييس جمهور پيشين ايران، است که در پنجم دی ماه سال گذشته شروط اصلاح طلبان برای شرکت در انتخابات مجلس در اسفند ۱۳۹۰ را «آزادی زندانيان سياسی، پايبندی همگان به قانون اساسی و فراهم شدن امکان برگزاری انتخابات سالم و آزاد» اعلام کرده بود.

اين اظهارات محمد خاتمی واکنش شديد اصولگرايان را در پی داشت. احمد جنتی، دبير شورای نگهبان گفته بود:« اصلا نيازی به حضور اين عده در انتخابات نيست.»
XS
SM
MD
LG