لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۳

انتقاد ايران از عمليات نظامی آمريکا در شرق بغداد


حسن کاظمی قمی ،سفير ايران در بغداد، از عملیات نیروهای آمریکایی در شرق بغداد انتقاد کرد.
عکس از AFP
حسن کاظمی قمی ،سفير ايران در بغداد، از عملیات نیروهای آمریکایی در شرق بغداد انتقاد کرد. عکس از AFP

حسن کاظمی قمی، سفير ايران در عراق، روز شنبه از عمليات نظامی ارتش آمريکا در منطقه شيعه نشين شهرک صدر در شرق بغداد انتقاد کرد و اين اقدام را «اشتباه» خواند.


آقای کاظمی تصریح کرد که اصرار نیروهای آمریکایی برای«محاصره» اين منطقه به «کشته شدن افراد بيگناه» منجر شده است و اين «اقدام اشبتاه است».


در همين حال، آقای کاظمی تصريح کرد که ايران از عمليات نيروهای دولتی عراق عليه شبه نظاميان شيعه در بصره حمايت می کند.


آقای کاظمی گفت:«هيچ دولتی نبايد اجازه فعاليت به گروه های متمرد بدهد. ما از اقدام دولت (عراق) در جنگ عليه گروه های متمرد حمايت می کنيم. اما، ما با رويکرد آمريکا برای اجرای اين خط مشی از طريق بمباران شهرک صدر مخالفيم».


سفير ايران در بغداد افزود:«از اين طريق مردم صدمه خواهند دید و خط مشی اشتباه آمريکايی ها در بمباران افراد بی گناه به نتايج بد منجر خواهد شد».


شهرک صدر در شرق بغداد طی دو هفته گذشته به ميدان نبرد شبه نظاميان شيعه وفادار به مقتدی صدر، روحانی تندرو شيعه عراقی، و نيروهای آمريکايی و دولتی عراق بدل شده است.


هواپيماهای آمريکا در جريان اين رويارويی ها چندين بار شهرک صدر با دو ميليون جمعيت را بمباران کرده اند.


سفير ايران در بغداد همچنین هشدار داد که عمليات نيروهای آمريکايی در شهرک صدر به «وخيم تر شدن شرايط» منجر می شود و مسئوليت اين وضعيت بر عهده دولت عراق است.


این در حالی است که نيروهای آمريکايی می گويند: هدف از اجرای اين عملیات جلوگيری از ادامه شليک موشک و خمپاره به منطقه سبز امنيتی بغداد است.


رايان کراکر، سفير آمريکا در بغداد، پیشتر ايران را متهم کرده بود که همچنان به حمايت از شبه نظاميان شيعه در عراق ادامه می دهد.


آقای کراکر گفته بود: ايران موشک هايی که به منطقه سبز بغداد شليک شده است را در اختيار شبه نظاميان شیعه قرار داده است.


در جریان درگیری بصره در ماه گذشته، رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، نیز ایران را متهم کرد که کمک های مالی و تسلیحاتی خود به شبه نظامیان شیعه عراقی را افزایش داده است.


پیشروی در بصره


همزمان با درگیری ها در شرق بغداد، مقامات عراقی اعلام کردند که تحت پشتيبانی نيروهای آمريکايی و بريتانيايی، روز شنبه ۳۱ فروردین ماه موفق به پیشروی در بصره شده و يکی از پايگا ه های مقتدی صدر، روحانی تندرو شيعه را، تسخير کرده اند.


ارتش عراق می گويد که سربازان عراقی موفق شده اند منطقه حيانيه را در مرکز بصره تحت کنترل خود در آورند.


ژنرال موهان فوريجی فرمانده نيروهای عراقی در بصره، به رويترز گفت: «نيروهای ما کنترل حياينه را به دست گرفته اند. در حال حاضر هيچ درگيری در اين منطقه وجود ندارد و افرادی که سلاح حمل می کنند بلافاصله دستگير می شوند.»


او افزود:« ما افراد فراری را تعقيب و دستگير می کنيم. اميدواريم تا چند ساعت ديگر اين عمليات با پيروزی خاتمه يابد.»


به گزاشر خبرگزاری ها، پس از گذشت ساعت ها از آغاز درگيری، همچنان صدای شليک گلوله به صورت پراکنده به گوش می رسد.


تام هلووی سخنگوی نيروهای بريتانيايی نيز گفت: «حمله روز شنبه با بمباران جنگده های آمريکايی و شليک توپخانه ارتش بريتانيا آغاز شد.»


اين فرمانده ارتش بريتانيا افزود که در ابتدا بخش غربی حيانيه که منطقه ای مسکونی نيست توسط نيروهای آمريکايی و بريتانيايی بمباران شد تا «قدرت آتش خود را نمایش دهیم.»


همچنین روز جمعه ۳۰ فروردین ماه، در شهرک صدر در شرق بغداد و شهر ناصريه در جنوب عراق نيز درگيری های شديدی بين شبه نظاميان سپاه مهدی مقتدی صدر و سربازان عراقی رخ داده است.


تاکنون خبری در مورد تلفات این درگیری ها گزارش نشده است.


به دستور نوری المالکی، نخست وزير عراق، در ماه مارس عمليات نظامی نيروهای دولتی عليه شبه نظاميان سپاه مهدی در بصره آغاز شد. نيروهای عراقی قادر به بيرون راندن شبه نظاميان شيعه نشدند و درگيری ها بين هواداران مقتدی صدر و نيروهای آمريکايی و عراقی به شهرهای ديگر از جمله شهرک صدر که مراکز مهم هواداران اين روحانی تندرو محسوب می شود کشیده شد.


مقتدی صدر پنج روز پس از آغاز درگيری ها، از نيروهای خود خواست تا به درگيری ها پايان دهند و با دولت همکاری کنند. شبه نظاميان هوادار وی بر خلاف درخواست دولت هنوز سلاح های خود را تحويل نداده اند.


دولت آمریکا بارها ایران را متهم به کمک نظامی به شبه نظامیان شیعه کرده است. تهران این اتهامات را رد کرده و هدف خود را ثبات دولت عراق خوانده است.


XS
SM
MD
LG