لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۱

خاتمی: آزادی زندانيان و رفع‌ حصرها دروازه گذر از فضای امنيتی است


اجتماع دانشجویان در دانشگاه بهشتی تهران
اجتماع دانشجویان در دانشگاه بهشتی تهران
محمد خاتمی رييس جمهوری اسبق ايران، در پيامی به مناسبت، «۱۶ آذر»، روز دانشجو،‌ خواستار کمک به دولت حسن روحانی برای گذار از فضای «امنيتی» کنونی در جامعه شده و گفته است، آزادی زندانيان و رفع حصر به مثابه دروازه گذار از اين شرايط محسوب می شود.

به گزارش کلمه، در بخشی از پيام رييس جمهوری اسبق ايران آمده است: «بايد برای کمک به دولت تلاش شود، بخصوص برای گذر از فضای امنيتی، فضايی که برای بخش‌های قابل توجهی از جامعه ما ناامن بود چه در عرصه سياسی و چه در عرصه اقتصادی و فرهنگی، بايد به دولت کمک کنيم برای گذر از اين فضا به فضای سالم سياسی و رقابتی و آزاد برای همه و البته برای گذر از اين و به عنوان دروازه اين گذر برای همه آزادی زندانيان و رفع حصر و حبس از کسانی که در زندان هستند مهم است.»

محمد خاتمی همچنين تصريح کرده است که «همه کار در دست دولت نيست.»

وی اضافه کرده است« دولت هم می‌خواهد ولی بايد کمک شود با هماهنگی با دستگاه‌های ديگر ما اين گام بزرگ را برداريم که اين گام به نفع همه ماست و واقعا برای گذر از فضای امنيتی ناسالم به سياسی سالم که همه نيروها در عرصه حضور داشته باشند، رفع حصرها و حبس‌ها نکته بسيار مهمی است.»

به دنبال اعتراضات به انتخابات رياست جمهوری ايران در سال ۱۳۸۸ که به کشته شدن دهها نفر منجر شد، هزاران نفر بازداشت شدند. شماری از بازداشت شدگان اين اعتراضات همچنان در زندان به سر می برند.

ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد معترض به نتيجه اين انتخابات، به همراه زهرا رهنورد،‌همسر آقای موسوی، از بهمن ماه ۱۳۸۹ در حصر به سر می برند.

محمد خاتمی در بخش ديگری از پيام خود همچنين گفته است: « بايد متوجه باشيم که نيروهايی به دنبال کارشکنی در کار دولت هستند و عدم موفقيت او را چه در عرصه سياست خارجی و چه در عرصه سياست داخلی می‌خواهند، آن‌ها به خصوص با بالا بردن توقعات مردم به دنبال اين هستند تا به خيال خودشان اين را القا کنند که دولت ناکار آمد است.»

وی اضفه کرده است:« اين نيروها بايد سرجای خودشان بنشينند و همه بايد تلاش بکنيم که اين کارشکنی‌ها برای مردم مشخص شود و به دولت کمک بشود که در مقابل اينطور بتواند حرکت خودش را ادامه دهد و نيز بايد به دولت کمک کنيم تا برنامه‌های مرتب و خوبی را برای بهبود زندگی مردم در همه عرصه‌ها داشته باشد.»

شريعتمداری: روحانی مخالف آزادی موسوی و کروبی است

در همين حال مراسم مختلفی به مناسبت ۱۶ آذر روز شنبه در دانشگاههای ايران برگزار شده است.حضور حسين شريعتمداری، نماينده آيت الله علی خامنه ای در روزنامه کيهان، در دانشگاه شريف با حاشيه هايی همراه بوده است.

به گزارش رسانه های ايران، شماری از دانشجويان اين دانشگاه به حضور حسين شرايعتمداری در دانشگاه شريف اعتراض داشته و شعارهايی عليه وی سر داده اند.

به گزارش خبرگزاری فارس حسين شريعتمداری در اين مراسم که در سالن جابر حيان دانشگاه صنعتی شريف و با حضور دانشجويان برگزار شد ،‌گفته است:روحانی به آزادی موسوی و کروبی راضی نيست چرا که نمی‌خواهد دولتش تحت فشار همراهی با اسرائيل قرار بگيرد و بايد از آقای روحانی تشکر کرد.

شکوری راد: غارات گران بر مقدرات ما حاکم بودند

علی شکوری راد، نماينده مجلس ششم، نيز در دانشگاه تهران گفته است : در هشت سال گذشته در اين کشور غارت صورت گرفته است و غارتگران بر مقدرات ما حاکم بودند.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، اين نماينده سابق مجلس گفته است:« فقط بحث اين نيست که سعيد مرتضوی، محسن روح‌الامينی را به کهريزک فرستاده و او آنجا به شهادت رسيده است. اينها به دارايی‌های اين کشور دست برده و اموال اين کشور را غارت کرده‌اند. حال برخی کجايند تا ببيند که اينها در سازمان تأمين اجتماعی کارت‌های اعتباری ميليونی سازمان تأمين اجتماعی را به برخی نمايندگان مجلس داده‌اند؟ اينها نه تنها خود آلوده بوده‌اند، بلکه همه را آلوده کرده‌اند.»

وی همچنين در ادامه به با اشاره به حصر ميرحسين موسوی و مهدی کروبی گفته است:«حال کسانی که يوسف ما را در بند و حصر کردند بدانند که اگر يوسف زندان کشيد، به عيارش افزوده شد. از يوسف ما طلب توبه نکنيد. چگونه می‌خواهيد که يوسف ما توبه کند؟ او توبه نخواهد کرد و پيغام داده است که نگران من نباشيد. او در حصر باقی ماند تا عيارش بالا رود تا روزی به عزيزی برسد. »

محمدرضا خاتمی، نايب رييس مجلس ششم نيز در اين مراسم بااشاره به این که «بخشيدن گذشته به معنای دست کشيدن از خواسته‌ها و مطالبات به حق ملت نيست»، گفته است: ما همچنان خواهان آزادی زندانيان سياسی و رفع حصر از آقای موسوی و حجت‌الاسلام کروبی و زهرا رهنورد هستيم و لحظه‌ای نيز از تلاش خود برای رسيدن به اين حق اساسی ملت کوتاه نخواهيم آمد.

به گزارش ايسنا،‌وی با بيان اينکه «ما از مطالبات خود دست نخواهيم کشيد»، ادامه داد: ما خواهان جامعه‌ای هستيم که در آن فردی حتی مثل جناب آقای احمدی‌نژاد که در اين سال‌ها هرچقدر توانسته تحقير کرده و ناثواب گفته و به هيچ‌کس نيز پاسخگو نبوده است، حق دفاع منصفانه را از خود داشته باشد و بتواند در فضايی آرام و به دور از انگ‌زنی در هر تريبونی از عملکرد خود دفاع کند و پاسخگو باشد.
XS
SM
MD
LG