لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۷

تجمع اعتراضی در دانشگاه امیر کبیر برگزار شد


تریبون آزاد دانشجویان دانشگاه امیر کبیر روز سه شنبه برگزار شد.
عکس از خبرنامه امیرکبیر
تریبون آزاد دانشجویان دانشگاه امیر کبیر روز سه شنبه برگزار شد. عکس از خبرنامه امیرکبیر

دانشجويان دانشگاه امير کبير روز سه شنبه، تجمع و تريبون آزادی با نام «در حسرت عدالت» در اين دانشگاه برگزار کردند.


اين تجمع در اعتراض به صدور حکم حبس برای مجيد توکلی، احسان منصوری و احمد قصابان، سه دانشجوی در بند دانشگاه امير کبير و صدور احکام توسط دادگاه انقلاب و کميته های انضباطی برای دانشجويان اين دانشگاه برگزار شد.


احسان منصوری، احمد قصابان و مجيد توکلی در دادگاه تجديد نظر به ترتيب به بيست و دو، بيست و شش و سی ماه زندان محکوم شده اند.


اتهام های اين سه دانشجو، تبليغ عليه نظام، اهانت به مقدسات و نشر اکاذيب اعلام شده است.


اين دانشجويان پيش از اين در دادگاه عمومی از اتهام توهين به مقدسات دينی و مذهبی، توهين به مردم شهر قم، توهين به مراجع، توهين به زنان محجبه و توهين به مسوولان نظام و رييس جمهوری تبرئه شده بودند.


سجاد ويس مرادی، عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه امير کبير در گفت و گو با راديو فردا درباره تعداد شرکت کنندگان در اين تريبون آزاد می گويد:« حدود هزار تا هزار و پانصد نفر از دانشجويان در اين مراسم شرکت داشتند.»


اين عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه امير کبير که از سخنرانان اين تريبون آزاد بود، در ادامه درباره نکات مطرح شده در اين مراسم می گويد:« در اين تريبون آزاد موضوعاتی که مطرح شد در ارتباط با سه دانشجوی دانشگاه امير کبير که احکام بيست و دو ، بيست و شش و سی ماه حبس برای آنها صادر شده است. اين احکام به دور از هر گونه انصاف و عدالت صادر شده است.».


وی می افزاید:« از موارد ديگری که مطرح شد، بحث فشارهايی است که از سوی دولت و نهاد های امنيتی به دانشجويان وارد می شود. احضارهای گسترده دانشجويان به کميته های انضباطی، صدور احکام ناجوانمردانه از سوی کميته های انضباطی، تعليق و اخراج از مواردی بود که درباره آن صحبت شد.»


  • «روز سه شنبه با اينکه مقامات دانشگاه امير کبير و نيروهای اطلاعاتی برنامه ريزی کرده بودند که انتخابات انجمن اسلامی دانشگاه امير کبير برگزار نشود، با شور هر چه تمام تر اين انتخابات در صحن دانشگاه برگزار شد و تعداد زيادی از دانشجويان در اين انتخابات شرکت کردند و نمايندگان خود را برای شورای مرکزی انجمن اسلامی برای فعاليت در سال آينده انتخاب کردند».
سجاد ويس مرادی، عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه امير کبير

جلوگیری از ورود دانشجویان


فعالان دانشجويی دانشگاه امير کبير می گويند حراست دانشگاه به مامورين انتظامات اخطار داده بود از ورود دانشجويان ممنوع الورود به دانشگاه خودداری کنند.


سجاد ويس مرادی، از سخنرانان تريبون آزاد دانشگاه امير کبير می گويد برخی از دانشجويان ممنوع الورود موفق به حضور در اين مراسم شدند و می افزايد:« متاسفانه دانشگاه امير کبير بسياری از دانشجويان را ممنوع الورود کرده است. آن هم به صورت کاملا غير قانونی است. چون هيچ حکمی ابلاغ نشده است و هيچ قانونی وجود ندارد که دانشجو را از ورود به خانه دومش دانشگاه، ممنوع کند. با اين وجود شمار اندکی از دانشجويان ممنوع الورود توانستند با راهکارهايی به دانشگاه وارد شوند اما تعداد بسيار زيادی از دانشجويان ممنوع الورود نتوانستند وارد دانشگاه شوند.»


او همچنين می گويد:«درهای دانشگاه به شدت توسط نيروهای حراست و نيروهای لباس شخصی محافظت می شد.»


تريبون آزاد و انتخابات انجمن اسلامی دانشگاه امير کبير در رسانه های نزديک به دولت بازتاب گسترده ای داشته است.


خبرگزاری مهر و فارس با انتشار خبرهايی در اين باره، انجمن اسلامی دانشگاه امير کبير را مورد تاييد مسوولان اين دانشگاه ندانسته و انتشار نشريات را به سه دانشجوی در بند دانشگاه امير کبير نسبت داده اند.


سجاد ويس مرادی، عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه امير کبير می گويد :«بازتاب خبری تريبون آزاد و انتخابات دانشگاه امير کبير در رسانه های نزديک به دولت به دليل اين بود که استقبال و حضور دانشجويان برای آنها غير قابل پيش بينی بود.»


او همچنين می افزايد: « با روی کار آمدن دولت نهم و روسای دانشگاه ها که توسط اين دولت روی کار آمدند، ما شاهد افزايش فشار بر دانشجويان و جو دانشگاه ها بوديم. به طوری که فضای دانشگاه ها ، فضای اختناق و استبداد شده است. به هيچ روی تحت اين شرايط مقامات فکر نمی کردند که با وجود اين همه فشار، بازداشت و احضارها و صدور احکام توانی برای دانشجويان برای اعتراض باقی مانده باشد».


انتخابات انجمن اسلامی دانشگاه


وی اضافه می کند:«ما روز سه شنبه ديديم که با اينکه مقامات دانشگاه امير کبير و نيروهای اطلاعاتی برنامه ريزی کرده بودند که انتخابات انجمن اسلامی دانشگاه امير کبير برگزار نشود، با شور هر چه تمام تر اين انتخابات در صحن دانشگاه برگزار شد و تعداد زيادی از دانشجويان در اين انتخابات شرکت کردند و نمايندگان خود را برای شورای مرکزی انجمن اسلامی برای فعاليت در سال آينده انتخاب کردند. استقبال از انتخابات انجمن اسلامی دانشگاه امير کبير برای مقامات دانشگاه بسيار سنگين و غير قابل پيش بينی بود. »


به گفته فعالان دانشجويی دانشگاه امير کبير، به هنگام برگزاری انتخابات انجمن اسلامی اين دانشگاه، ماموران حراست و لباس شخصی در کنار دانشجويان حضور داشتند و آنها را از شرکت در رای گيری منع می کردند.


سجاد ويس مرادی در اين باره می گويد:« در سال های اخير در آستانه برگزاری انتخابات انجمن اسلامی، فشارهای زيادی بر دانشجويان وارد می شود. روز سه شنبه چند تن از فعالان سابق انجمن اسلامی دانشگاه امير کبير به دادگاه انقلاب احضار شدند».


وی می افزاید:« روز پيش از برگزاری تريبون آزاد و انتخابات انجمن اسلامی دانشگاه امير کبير تماس های مکرری از سوی نيروهای اطلاعاتی و مسوول کميته انضباطی دانشگاه امير کبير با خانواده های دانشجويان برقرار شد و به آنها هشدار داده شد از شرکت فرزندانشان در اين تجمع خودداری کنند. همچنين درهای دانشگاه هم به شدت کنترل می شد تا دانشجويان وارد دانشگاه نشوند.»


نتايج انتخابات انجمن اسلامی دانشگاه امير کبير پس از بررسی هيات نظارت بر انتخابات شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه امير کبير اعلام خواهد شد.


XS
SM
MD
LG