لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۰

«حمايت ايران از نخست وزيری سعدالدين حريری»


Lebanon -- Saad Hariri, leader of Lebanon's pro-Western coalition, at a press conference in Beirut, 08Jun2009
Lebanon -- Saad Hariri, leader of Lebanon's pro-Western coalition, at a press conference in Beirut, 08Jun2009
محمد رضا شيبانی سفير جمهوری اسلامی در لبنان حمايت ايران از نخست وزيری سعدالدين حريری، رهبر جريان «المستقبل» را که پيروز انتخابات پارلمانی ماه گذشته آن کشور بود، ابراز داشت، و گفت ايران آقای سعد حريری را «گزينه مناسب» برای نخست وزيری لبنان می داند.

سفيرايران پنجشنبه در مصاحبه ای با شبکه تلويزيونی «المنار»، همچنين ازگشوده شدن فصلی تازه درمناسبات ايران با وليد جنبلاط خبرداد، و گفت «ايران پايبند به دوستی با آقای جنبلاط است زيرا وی تحرکات سياسی مهم و بسيارتاثيرگذاری را آغاز کرده است».

آقای جنبلاط رهبر حزب سوسياليست ترقی خواه همواره از سرسخت ترين منتقدان حضور و نفوذ جمهوری اسلامی در لبنان بود.

حمايت ايران از نخست وزيری آقای حريری درشرائطی است که اين سياستمدارجوان لبنانی به تلاشهای گسترده برای ترکيب دولت خود و معرفی کابينه به مجلس لبنان ادامه می دهد، و درهفته های اخير رايزنی های فشرده ای با احزاب داخلی و سران عرب منطقه داشته است.

ميشل سليمان رييس جمهوری لبنان ششم تيرآقای حريری رئيس فراکسيون پارلمانی «المستقبل» را مامور تشکيل کابينه جديد کرد.

درانتخابات هفدهم خرداد لبنان، جناح ۱۴ مارس که حزب «المستقبل» (آينده) بخش مهمی از اين جناح را تشکيل می دهد، با بدست آوردن ۷۱ کرسی که اکثريت کرسيهای پارلمانی محسوب می شود، برجناح رقيب؛ هشت مارس، که حزب الله وزنه اصلی اين جناح است، غلبه کرد.

افزون بر ۷۱ نماينده جناح پيروز، حزب شيعه «امل» و برخی از نمايندگان مستقل پارلمان نيز به رئيس جمهوری توصيه کردند که آقای حريری را مامور تشکيل دولت کند. آقای حريری در مجموع از حمايت ۸۶ نماينده از۱۲۸ عضو مجلس لبنان برخوردارشده است.

درپی پيروزی جناح ۱۴ مارس، آقای حريری سيزدهم تير برای نخستين بار درسالهای اخير با سفير جمهوری اسلامی ايران در بيروت ديدار کرد، که درپايان آن، شيبانی گفت «ديدار مفيد و موثربوده و...جمهوری اسلامی موضع ثابتی در قبال تقويت وحدت ميان جريانهای سياسی مختلف لبنان دارد، و از هيچ کوششی در جهت حمايت از تحرکات سياسی با هدف دستيابی به وحدت، فروگذار نخواهد بود».

شيبانی سيزدهم تير نيز در ديداری با فوزی صلوخ، وزيرخارجه لبنان گفت «جمهوری اسلامی از گزينه های انتخاب شده از سوی مردم لبنان، و هرتصميمی که ملت لبنان بگيرد، و هرگونه تحرک سياسی که موجب تقويت وحدت ملی ميان لبنانی ها شود، حمايت می کند».

حزب الله لبنان، جناح بازنده درانتخابات اخير نيز که مورد حمايت گسترده ايران و سوريه بود، اين هفته دوباره تاکيد کرد که «خواهان موفقيت حريری است».

شيخ نعيم قاسم معاون دبيرکل حزب الله پنجشنبه گفت «هيچ عاملی نمی تواند جناح هشت مارس را به اقداماتی تحريک کند که مخالف تفاهم باشد، زيرا وحدت از برخی محاسبه های فرصت طلبانی که درپی برهم زدن وحدت هستند، اهميت بيشتری دارد».

آقای حريری در پی پيروزی جناح خود، با حسن نصرالله دبيرکل حزب الله، که همچنان در اماکن مخفی بسرمی برد، ديدار کرده بود.

آقای حريری، ۳۹ ساله، پسر دوم رفيق الحريری نخست وزيراسبق لبنان است. کشته شدن پدر او در فوريه ۲۰۰۵ درانفجاری سهمگين در بيروت و اعتراضهای گسترده سياسی پس ازآن، موجب پايان دادن به حضور ۲۹ ساله سوريه درلبنان شد.

آقای سعد حريری هنوز موعد مشخصی را برای معرفی دولت خود به پارلمان تعيين نکرده است
XS
SM
MD
LG