لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۳

حمايت مجدد آيت الله خامنه ای از دولت احمدی نژاد


در حالی که روند انتقاد از دولت محمود احمدی نژاد شدت گرفته است، آیت الله خامنه ای با انتقاد از مخالفان دولت نهم، آنها را به «تخريب» این دولت متهم کرد. (عکس: فارس)
در حالی که روند انتقاد از دولت محمود احمدی نژاد شدت گرفته است، آیت الله خامنه ای با انتقاد از مخالفان دولت نهم، آنها را به «تخريب» این دولت متهم کرد. (عکس: فارس)

رهبر جمهوری اسلامی ايران روز شنبه بار ديگر از دولت محمود احمدی نژاد حمایت کرد و منتقدان را به «تخريب» دولت نهم متهم کرد.


در حالی که طی هفته های اخير انتقاد ها از سياست های دولت محمود احمدی نژاد شدت گرفته است، آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی در واکنشی با ابراز تاسف از اين رويکردها گفت: «برجسته کردن ضعفها و بدگويی مستمر، تخريب است نه انتقاد.»


رهبر جمهوری اسلامی بارديگر از رويکرد آقای احمدی نژاد در پرونده هسته ای ايران حمايت کرد و گفت: دولت نهم «روند بسيار خطرناک غربزدگی و گرايش های سکولاريستی را که متأسفانه در حال نفوذ در بدنه مديريتی کشور بود، سد کرده است.»


آقای خامنه ای به طور مشخص توضيح نداده است که اين جريان «خطرناک غربزدگی و گرايش های سکولاريستی» در کدام دولت قصد نفوذ به بدنه مديريتی کشور را داشته است اما به نظر می رسد اين انتقاد وی متوجه دولت محمد خاتمی، رييس جمهوری سابق ايران، باشد.


آقای خامنه ای همچنين از دولت محمود احمدی نژاد خواست تا با دوری از «مواضع تهمت آفرين، به تخريب کنندگان بهانه ندهد و مانع برخی جنجال آفرينی ها شود.»


جنجال اظهارات مشایی و مدرک تحصیلی کردان


حمايت رهبر جمهوری اسلامی از دولت محمود احمدی نژاد در حالی صورت می گيرد که طی هفته های اخير انتقادات عليه دولت نهم حتی در میان جناح اصولگرا نيز شدت گرفته است.


اظهارات اسفندياررحيم مشايی، معاون رييس جمهوری و ریيس سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری ايران، درباره اسرائيل، و ادعای جعلی بودن مدرک تحصيلی علی کردان، وزير کشور به همراه مشکلات اقتصادی در ايران موجی از انتقادات را عليه دولت نهم به راه انداخته است.


آقای مشايی طی هفته های اخیر به عنوان اولين مقام عالی رتبه جمهوری اسلامی دو بار از «دوستی ملت ايران با مردم اسرائيل» سخن گفت که اظهارات او با واکنش تند روحانیون بلند پایه در قم مواجه شده است.


آقای احمدی نژاد تا کنون واکنشی به به این انتقادها نشان نداده است. ولی آقای مشایی روز شنبه گفت: از برخی رسانه که در این زمینه مطالبی را منتشر کرده اند، شکایت خواهد کرد.


طی روزهای گذشته دو رسانه نیمه رسمی فارس و مهر که به محافظه کاران، یا جناح راست، نزدیک هستند مصاحبه هایی با منتقدان آقای مشایی منتشر کرده اند که طی آنها این افراد خواستار استعفای وی شده اند.


از سوی دیگر در جریان رای اعتماد مجلس به علی کردان، وزیر پیشنهادی آقای احمدی نژاد برای وزارت کشور، احمد توکلی، رییس مرکز پژوهش مجلس و برخی دیگر از نمایندگان محافظه کار نسبت به مدرک تحصلی وی ابراز تردید کردند.


آقای کردان گفته بود که دکترای افتخاری خود را از دانشگاه اکسفورد اخذ کرده و نسخه ای از اين مدرک را در جلسه دفاع از خود در مجلس به نمایندگان ارائه کرد.


اما به دنبال استعلام از دانشگاه اکسفورد، این دانشگاه اعلام کرد: آقای کردان نه دکتری افتخاری و نه هيچ مدرک ديگری از اين دانشگاه دريافت نکرده است.


رفسنجانی: با دولت دیگر مدارا نمی کنیم


در حالی که مشخص نیست منظور رهبر جمهوری اسلامی از تخریب کنندگان چه کسانی هستند، اما طی ماه های اخیر اکبر هاشمی رفسنجانی در مراسم مختلف به انتقاد علنی از دولت نهم پرداخته است.


در همين زمينه آقای رفسنجانی، که ریاست دو نهاد با نفوذ مجلس خبرگان رهبری و مجمع تشخيص مصلحت را بر عهده دارد، در بيست و يکم مرداد ماه در مشهد گفته بود که ديگر در برابر دولت نهم «سياست مدارا» در پيش نخواهد گرفت.


آقای رفسنجانی گفته بود: «مقام معظم رهبری در ابتدای فعاليت دولت نهم از ما خواستند مدتی با اين دولت مدارا کنيم، ما هم در اين سه سال با قوه مجريه مدارا کرديم اما می توانيم بگوئيم اين مدت تمام شده است.»


اظهارات آقای رفسنجانی با واکنش تند و تيز روزنامه های ايران و کيهان روبه رو شده است. در همين حال، برخی از کارشناسان مسايل ايران اظهارات آقای رفسنجانی را نوعی «اعلان جنگ صريح و بی پرده» وی به دولت نهم ارزيابی کرده اند.


«دولت تورم را کاهش دهد»


صاحبنظران مسایل ایران می گویند: ناکارآمدی دولت نهم در امور جاری و همچنين اجرای طرح تحول اقتصادی که دولت نهم وعده آن را داده است، موج انتقادها از عملکرد و سياست های محمود احمدی نژاد را افزايش داده است.


در همین زمینه آقای خامنه ای روز شنبه از دولت خواست در اجرای طرح تحول اقتصادی «شتاب» نکند.


وی گفت: « اگر اجرای بخشی از اين طرح تورم زاست بايد برای جلوگيری از بروز اين مسئله و يا کنترل تبعات منفی آن، چاره انديشی کرد»


رهبر ایران همچنین از دولت محمود احمدی نژاد خواست برای کاهش تورم «تلاش» بيشتری به خرج دهد.


این در حالی است که تحلیگران مسایل ایران معتقدند: رفتار سياسی رييس جمهوری اسلامی در سه سال گذشته سبب شده است تا ايران با فشارهای گسترده بين المللی در زمينه برنامه هسته ای و تحريم های اقتصادی روبه رو شود و از سوی ديگر موج نارضايتی ها در داخل افزايش يابد.


XS
SM
MD
LG