لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۷

«ايران حمایت از شبه نظامیان عراقی را افزايش داده است»


ژنرال ريموند اوديرنو می گویدهدف ايران از افزایش حمایت از نظاميان شيعه در عراق تاثیر گذاشن بر گزارش نظامی درباره وضعيت عراق که ماه آينده منتشر می شود، است
ژنرال ريموند اوديرنو می گویدهدف ايران از افزایش حمایت از نظاميان شيعه در عراق تاثیر گذاشن بر گزارش نظامی درباره وضعيت عراق که ماه آينده منتشر می شود، است

ژنرال ريموند اوديرنو، مرد شماره دو ارتش آمريکا در عراق، روز شنبه گفت ايران ارسال سلاح به شبه نظاميان شيعه در عراق برای حمله به نيروهای آمريکايی افزايش داده تا از اين طريق بر گزارش ژنرال پتریوس درباره وضعيت عراق که ماه آينده منتشر می شود، اثر بگذارد.


ژنرال اوديرنو در گفت وگو با خبرگزاری رويترز گفت به دليل اين که کمک ارسالی از جانب ايران شتاب يافته، نيروهای آمريکايی نيز اکنون توجه بيشتری به شبه نظاميان می کنند.


ايالات متحده آمريکا، جمهوری اسلامی ايران را متهم می کند که با پشتيبانی از شبه نظاميان شيعه، در نا آرامی های عراق دخالت دارد اما ايران با رد اين اتهام ها می گويد حضور نيروهای خارجی، عامل بی ثباتی عراق است.


ژنرال اوديرنو گفت:«به نظر من آنها (ايرانی ها) می خواهند که ما عراق را ترک کنيم. آنها (ايرانی ها) از بحث های سياسی در واشينگتن آگاهند و هدف نهايی آنها منحرف کردن توجه ها نسبت به مساله هسته ای اشان است».


جورج بوش، رييس جمهوری آمريکا، به رغم مخالفت های نمايندگان دموکرات و برخی جمهوری خواهان، از ماه فوريه تا کنون برای کاهش خشونت های قومی در عراق نزديک به ۳۰ هزار نيروی تازه نفس به اين کشور اعزام کرده است.


در همين حال قرار است ديويد کراکر، سفير آمريکا در بغداد، و ژنرال ديويد پتريوس، فرمانده نيروهای نظامی آمريکا در عراق، گزارش خود درباره پيشرفت ها پس از اعزام نيروهای تازه نفس به این کشور را به کنگره گزارش دهند.


ژنرال اوديرنو می گويد نيروهای نظامی آمريکا در کاهش خشونت های قومی به موفقيت هايی دست يافته اند، اما اين پيشرفت ها نظامی نيازمند هماهنگی با تحولات سياسی در عراق است.


به نظر من آنها (ايرانی ها) می خواهند که ما عراق را ترک کنيم. آنها (ايرانی ها) از بحث های سياسی در واشينگتن آگاهند و هدف نهايی آنها منحرف کردن توجه ها نسبت به مساله هسته ای اشان است
ژنرال ريموند اوديرنو

جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، روز پنجشنبه به ايران هشدار داده بود که که ارسال سلاح و بمب های پيشرفته جاده ای به عراق، برای اين کشور خالی از «پيامد» نخواهد بود.


آقای بوش خطاب به ايران تصريح کرده بود که اگر دريابيم که شما «نقش غير سازنده ای (در عراق) ايفا می کنيد، بهای آن بايد پرداخته شود».


«مقتدی صدر در ايران»


به گفته اين ژنرال آمريکايی پيشتر کمک های نظامی ايران در اختيار سپاه مهدی، که رهبری آن در اختيار مقتدی صدر، روحانی تند شيعه عراقی است، قرار می گيرد.


ژنرال اوديرنو می گويد مقتدی صدر ماه گذشته برای تجديد سازماندهی نيروهای تحت امر خود به ايران رفته است.


اين ژنرال ارتش آمريکا پيشتر گفته بود که ۷۳ درصد حملاتی که منجر به کشته و مجروح شدن سربازان آمريکايی می شود، توسط شبه نظاميان شيعه صورت می گيرد.


«القاعده مهمترين تهديد است»


ژنرال اوديرنو با پيش بينی افزايش شمار حملات نيروهای القاعده و شبه نظاميان شيعه گفت:«القاعده (القاعده در عراق) همچنان مهم ترين تهديد برای حمله به شهروندان است. آنها (القاعده در عراق) می خواهند با باران حملات به مردم در خيابان ها و محلات باعث سلب اعتماد مردم نسبت به حکومت بشوند».


ژنرال اوديرنو درباره استراتژی نيروهای نظامی آمريکا برای مقابله با القاعده عراق گفت عمليات تهاجمی اين نيروها در مناطق اصلی ادامه خواهد یافت.


XS
SM
MD
LG