لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۷

تاکيد کوفی عنان بر ضرورت مشارکت ايران در کمک به حل بحران سوريه


کوفی عنان، نماينده ويژه دبيرکل سازمان ملل متحد و اتحاديه عرب در امور سوريه، روز سه شنبه بارديگر بر ضرورت مشارکت ايران در کمک به حل و فصل بحران سوريه تاکيد کرد. وی بعد از دیدار با مقام های ایران راهی عراق شد تا با مقامات بغداد، نیز دیدار کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، کوفی عنان که در يک کنفرانس خبری پس از ديدار با علی اکبر صالحی، وزير امور خارجه ايران در تهران صحبت می کرد، گفت:« حضورم در اينجا ثابت می کند که باور دارم ایران می تواند نقش مثبتی (در بحران سوريه) داشته باشد و بنابراين ايران باید بخشی از راه حل بحران سوريه باشد.»

کوفی عنان همچنين از تشويق و «همکاری» مقام های ايرانی از تلاش های خود برای حل بحران سوريه خبر داد . اما وی مشخص نکرده است که مقام های ايران چه نوع همکاری و حمايتی را در اين رابطه پيشنهاد کرده اند.

کوفی عنان برای حل بحران سوريه طرح صلح شش ماده ای را پيشنهاد کرده بود که بر اساس آن قرار بود آتش بسی بين نيروهای دولتی و مخالفان بر قرار شود. اما آتش بس ناديده گرفته شد و حتی حضور ناظران سازمان ملل در سوريه نيز نتوانست از ميزان خشونت ها در اين کشور بکاهد.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، علی اکبر صالحی نيز در اين کنفرانس خبری با تأکيد براين که نبايد اجازه داد برخی «اقدامات و دخالت های ناعادلانه و يک جانبه شرايط را به سمت تشديد خشونت سوق دهد»، گفت: «کشورهای منطقه و تأثيرگذار در اين راستا بـايد با رويکرد واقع گرايانه از دخالت خارجی در سوريه که شرايط را قطعاً بحرانی تر و بغرنج تر می کند، جلوگيری کنند.»

علی اکبر صالحی در ادامه بر حمايت ايران از طرح شش ماده ای کوفی عنان در جهت برون رفت از بحران در سوريه تاکيد کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، کوفی عنان همچنین با سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران دیدار و گفت وگو کرده است. کوفی عنان ‌روز سه شنبه پس از ديدار با مقامات ايران به کشور عراق سفر کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در اين سفرِ از پيش اعلام نشده، کوفی عنان قرار است با نوری المالکی، نخست وزير عراق ديدار و درباره بحران سوريه گفت وگو کند.

کوفی عنان قبل از سفر به تهران، با بشار اسد در دمشق ديدار کرده و گفته بود: ما در مذاکره بر ضرورت پايان دادن به خشونت ها و يافتن راه هايی برای آن گفت وگو کرديم. ما بر سر يک چارچوب تازه توافق کرديم که با مخالفان حاکميت سوريه در ميان خواهم گذاشت.

کوفی عنان و جهاد المقديسی، سخنگوی وزارت امور خارجه سوريه، مذاکرات روز دوشنبه را «سازنده و خوب» توصيف کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، به گفته فعالان حقوق بشر در بحران ۱۶ ماهه سوريه بيش از ۱۷ هزار تن کشته شده اند. اگرچه به دليل حضور نداشتن رسانه ها و سازمان‌های مستقل بين‌المللی در سوريه، ‌تأييد يا تکذيب اين ارقام ممکن نيست.
XS
SM
MD
LG