لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۶

ايران: مذاکرات با آژانس انرژی اتمی مثبت بود


مقامات ايران می گویند: مذاکرات سه روزه خود با بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی مثبت بوده است.
(عکس از EPA)
مقامات ايران می گویند: مذاکرات سه روزه خود با بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی مثبت بوده است. (عکس از EPA)

مقام های جمهوری اسلامی می گویند که مذاکرات سه روزه آنها با اولی هاینونن، معاون پادمان های آژانس بین المللی انرژی اتمی «مثبت» و «سازنده» بوده است.


محمد سعيدی، معاون بين الملل سازمان انرژی اتمی ايران، درباره مذاکرات اخير با آقای هاينونن گفت: «مذاکرات در سه روز گذشته، در فضايی سازنده برگزار شده و قرار است اين مذاکرات ادامه يابد».


آقای سعيدی افزود: «در اين مذاکرات، موضوعات مربوط به مسايل جاری پادمان (بازرسی ها) بين سازمان انرژی اتمی ايران و آژانس بين المللی انرژی اتمی مورد بحث قرار گرفت و طرفين توافق کردند که اين گفت و گوها همچنان ادامه يابد.»


در حالی که مقام های ايران می گويند مذاکرات سه روزه بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی بر سر مسايل جاری بوده است، يک ديپلمات غربی به رويترز گفته است آقای هاينونن در جريان ديدار خود در تهران کوشيده درباره اطلاعات منابع غربی در خصوص برنامه «مطالعات اتمی نظامی» ايران با مقامات اين کشور گفت و گو کند.


اين در حالی است که ايران پيشتر گفته بود آژانس بين المللی صلاحيت رسيدگی به تحقيق درباره اطلاعات منابع غربی درباره مطالعات نظامی – ايران را ندارد.


غلامرضا آقازاده، رييس سازمان انرژی اتمی ايران، در سوم مرداد ماه در جريان سفر خود به وين به طور ضمنی گفته بود که تهران در خصوص گزارش های مربوط به تحقيقات اتمی- نظامی ايران، ديگر با بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی همکاری نخواهد کرد.


غلامرضا آقازاده درباره همکاری ايران و آژانس در خصوص تحقيقات نظامی- اتمی گفته بود: تحقيق درباره چنين ادعاهايی «خارج از حيطه آژانس است».


آژانس بين المللی انرژی اتمی که خواستار افشای تمام جزئيات برنامه اتمی ايران است پيشتر اعلام کرده بود که به برخی از اسناد دست يافته است که نشان می دهد جمهوری اسلامی مطالعاتی در زمينه استفاده از سانتريفوژهای پيشرفته برای غنی سازی سريعتر اورانيوم، آزمايش مواد منفجره و تحقيقات بر روی کلاهک های هسته ای که بر روی موشک سوار می شوند، انجام داده است.


ايران اين اسناد را «جعلی و ساختگی» خوانده بود ولی بعد حاضر شد تا در زمينه پاسخگويی به اين اسناد با آژانس همکاری کند.


به رغم اينکه قرار بود ايران تا اواخر ماه مه به پرسش های مطرح در اين زمينه پاسخ دهد، ولی محمد البرادعی، مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی، در گزارش خود از برنامه هسته ای ايران که ۱۳ خرداد به شورای حکام اين آژانس ارائه شد، تاکيد کرده بود که تهران، تحقيقاتی در زمينه تسليحات هسته ای انجام داده و «بايد توضيحات کافی در اين زمينه ارائه کند.»


این در حالی است که غلامرضا آقازاده در سوم مرداد گفته بود:«آن اقداماتی را که در رابطه با موضوع مطالعات ادعايی بايد انجام می داديم، انجام شده است و آژانس در زمان خودش به نتيجه گيری لازم خواهد رسيد».


شورای امنيت سازمان ملل طی سه قطعنامه تحریمی از ایران خواسته است تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانیوم را متوقف کند. ایران با نادیده گرفتن این در خواست ها به توسعه برنامه غنی سازی خود پرداخته است.


تهران تاکيد می کند که هدف از غنی سازی اورانيوم، توليد سوخت مورد نياز نيروگاه اتمی اين کشور است و به تعهدات بين المللی خود در اين زمينه پايبند است. اين در حالی است که کشور های غربی نگران آن هستند که ايران اين تکنولوژی را برای دستيابی به سلاح هسته ای به کار گيرد.


XS
SM
MD
LG