لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۳

مذاکره ايران و ترکيه درباره کنفرانس امنيت عراق


منوچهر متکی،وزير امورخارجه ايران با عبدالله گل وزير امور خارجه ترکيه دیدار و گفت وگو کرد
منوچهر متکی،وزير امورخارجه ايران با عبدالله گل وزير امور خارجه ترکيه دیدار و گفت وگو کرد

منوچهر متکی، وزير امورخارجه ايران روز سه شنبه ۲۸ فروردين ماه با رجب طيب اردوغان نخست وزير و عبدالله گل وزير امور خارجه ترکيه درباره کنفرانس امنيت عراق گفت وگو و مذاکره کرد.


آقای متکی در حالی با مقام های ترکيه ديدار کرد که پيشتر زمان سفر او اعلام نشده و همچنين دستور کاری برای اين ديدار تعيين نشده بود.


به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، آقای متکی در پايان ديدارش با اردوغان که بيش از يک ساعت به طول انجاميد، خطاب به ده‌ها خبرنگاری که بيرون از ساختمان نخست وزيری ترکيه در انتظار پايان اين ديدار بودند، به زبان ترکی استانبولی گفت که «نتايج گفت وگوها با مقامات ترکيه بسيار خوب بود».


يک ديپلمات ترک در همین زمینه به خبرگزاری فرانسه گفت آقای متکی ناخشنودی ايران از برگزاری کنفرانس امنيت عراق در شرم الشيخ مصررا با همتای ترک خود آقای گل در ميان گذاشته است.


آقای متکی در پايان ديدارش با اردوغان که بيش از يک ساعت به طول انجاميد، خطاب به ده‌ها خبرنگاری که بيرون از ساختمان نخست وزيری ترکيه در انتظار پايان اين ديدار بودند، به زبان ترکی استانبولی گفت که «نتايج گفت وگوها با مقامات ترکيه بسيار خوب بود»

کنفرانس بين المللی امنيت عراق، با هدف جلب همکاری های بين المللی برای بازسازی و بازگشت ثبات به اين کشور با حضور کشورهای همسايه عراق و پنج عضو دايم شورای امنيت سازمان ملل متحد قرار است در از ۳ تا ۴ ماه مه در شهر شرم الشيخ مصربرگزار می شود.


پيشتر اعلام شده بود که کنفرانس امنيت و ثبات عراق دراستانبول برگزار خواهد شد. اين ديپلمات ترک گفت دولت عراق درباره انتقال محل کنفرانس به شرم الشيخ مصر با کشورهای همسايه خود گفت وگو نکرده است.


اين ديپلمات ترک گفت ترکيه درهر مکانی که اين کنفرانس برگزار شود، در آن شرکت خواهد کرد. او افزود اما هنوز معلوم نيست که چه کسی هيئت نمايندگی اين کشور در کنفرانس امنیت و ثبات عراق برعهده خواهد داشت.


پيشتر آقای متکی ضمن اظهار نارضايتی از انتخاب شهر شرم‌الشيخ مصر به عنوان محل برگزاری کنفرانس وزيران امورخارجه، گفته بود: «اخيرا اعلام شد که قرار است اجلاس گسترده‌يی برگزار شود که خلاف توافقات قبلی است؛ چرا که قرار بود اجلاس همسايگان عراق برگزار شود.»


وزير امور خارجه جمهوری اسلامی افزوده بود:«از نظر محل برگزاری اين اجلاس، ترجيح ما برگزاری اجلاس همسايگان عراق در بغداد است که جزء مصوبات اجلاس تهران است.»


آقای متکی برای گفت وگو با مقام های سوریه روز سه شنبه آنکارا را به مقصد دمشق ترک کرد.


XS
SM
MD
LG