لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۳

بان گی‌مون: برنامه غنی‌سازی اورانيوم ايران مايه نگرانی جامعه بين‌المللی است


بان گی مون، دبيرکل سازمان ملل متحد، روز پنجشنبه از ايران خواست تا درباره برنامه هسته‌ای خود شفاف‌سازی کند و گفت: برنامه غنی‌سازی اورانيوم ايران باعث نگرانی‌های جدی جامعه بين‌المللی شده است.

آقای بان که در مراسمی در ريو دو ژانيرو در برزيل صحبت می‌کرد، گفت که ايران بايد اقدامات بيشتری برای جلب اعتماد جامعه جهانی در خصوص برنامه غنی‌سازی اورانيوم خود انجام دهد.

بان گی‌مون گفت: «به نظر می‌رسد کانون مناقشه کنونی فقدان جدی اعتماد و اطمينان به ايران است».

دبيرکل سازمان ملل متحد تأکيد کرده است: «ايران همزمان اعلام کرده است به غنی سازی اورانيوم ادامه می‌دهد و اين اقدام برخی نگرانی‌های جدی برای جامعه جهانی ايجاد کرده است».

شورای امنيت سازمان متحد تاکنون طی سه قطعنامه تحريمی از ايران خواسته است تا برنامه غنی‌سازی خود را متوقف کند. ايران با سرپيچی از اين خواست، برنامه غنی‌سازی خود را توسعه داده است.

دبيرکل سازمان ملل متحد روز پنجشنبه بار ديگر تأکيد کرد «توافق تهران» که با ميانجيگری برزيل، ترکيه برای مبادله سوخت هسته‌ای ايران به دست آمد، ظرفيت کاهش تنش بر سر برنامه هسته‌ای ايران را دارد.

به دنبال تشديد تلاش‌های جهانی برای تحريم جمهوری اسلامی، در جريان مذاکرات سه جانبه ايران، ترکيه و برزيل در تهران، جمهوری اسلامی ايران پذيرفت تا ۱۲۰۰ کيلوگرم اورانيوم کم غنی شده (LEU) خود را در ترکيه به امانت بگذارد تا درمقابل ۱۲۰ کيلوگرم سوخت لازم برای راکتور تحقيقاتی تهران را دريافت کند.

آمريکا يک روز پس از امضای اين بيانيه اعلام کرد موافقت دو کشور چين و روسيه با دور تازه تحريم‌ها به دست آورده است و پيش‌نويس چهارمين قطعنامه تحريمی عليه ايران در اختيار اعضای شورای امنيت سازمان ملل متحد قرار گرفته است.

در همين زمينه، لوئيز ايناسيو لولا دا سيلوا، رئيس جمهور برزيل، روز چهارشنبه در نامه‌ای خطاب به رهبران آمريکا، فرانسه، روسيه و مکزيک از آنان درخواست کرده است که از توافقنامه تهران بين ايران و برزيل و ترکيه در زمينه تبادل اورانيوم غنی‌شده ايران با سوخت اتمی پشيتبانی کنند.

لولا دا سيلوا به خبرنگاران گفت که در نامه خود به باراک اوباما، ديميتری مدودف، نيکولا سرکوزی و فيليپه کالدرون تأکيد کرده است که برزيل به تلاش خود برای پيشبرد سياست گفت‌وگو و جلوگيری از بسته شدن پنجره‌هايی ادامه خواهد داد که با تفاهم حاصله [در ايران] گشوده شده‌اند.

سلسو آموريم، وزير امور خارجه برزيل، نيز روز چهارشنبه به خبرگزاری دولتی آن کشور گفت که پذيرش [تفاهم تهران] موجب آغاز دور تازه‌ای از گفت‌وگوهای نتيجه‌بخش خواهد شد.

محمود احمدی‌نژاد، رئيس جمهور ايران، نيز روز چهارشنبه به باراک اوباما هشدار داده بود که در صورت رد توافق‌نامه تهران «فرصتی تاريخی» برای همکاری با تهران را از دست خواهد داد.
XS
SM
MD
LG