لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۲

دفاع از تشکیل «دولت وحدت ملی» در گردهمايی کارگزاران


گردهمایی حزب کارگزاران سازندگی طی روز های ۱۳ و ۱۴ آذر در تهران برگزار شد.(عکس: ایسنا)
گردهمایی حزب کارگزاران سازندگی طی روز های ۱۳ و ۱۴ آذر در تهران برگزار شد.(عکس: ایسنا)

گردهمايی دو روزه کارگزاران سازندگی روز پنجشنبه در حالی به پايان رسيد که دبيرکل اين حزب در اختتاميه اين نشست بر لزوم «تشکيل دولت وحدت ملی» تاکيد کرد.


غلامحسين کرباسچی، دبيرکل حزب کارگزاران در این گردهمایی گفت: « اگر در سطح ملی، تمام دلسوزان از همه جناح‌‏ها خطر را احساس و نياز به اقدام جدی را حس کنند، به تشکيل دولت وحدت ملی روی می‌‏آورند.»


از سوی دیگر حسن روحانی، رييس مرکز تحقيقات و استراتژيک مصلحت نظام و دبير سابق شورای عالی امنيت ملی ايران، در حاشيه اين گردهمايی تاکيد کرد: تشکيل چنين دولتی « سخت و پيچيده است و به سادگی امکان‌‏پذير نيست».


روزنامه های ايران از علی اکبر ناطق نوری، رييس مجلس پنجم، به عنوان طراح پيشنهاد تشکيل دولت «وحدت ملی» نام می برند.


طبق اين گزارش ها، هدف از تشکيل دولت وحدت ملی، ايجاد تفاهم و وحدت ميان دو جناح اصولگرا و اصلاح ‌طلب در دورن نظام جمهوری اسلامی بر سر يک کانديدای واحد «برای نجات کشور از وضعيت فعلی در انتخابات رياست‌جمهوری آينده» عنوان شده است.


صاحبنظران مسایل سیاسی می گویند: شکل گیری«اجماع جهانی» علیه ایران و افزایش نارضایتی عمومی از دولت نهم، باعث نگرانی برخی از شخصیت درون نظام جمهوری اسلامی شده و به همین دلیل آنها بحث ضرورت تشکیل دولت وحدت ملی را مطرح کرده اند.


به گزارش روزنامه کارگزاران، به دنبال تشديد نگرانی های جناح راست سنتی جمهوری اسلامی از ادامه رياست جمهوری محمود احمدی نژاد، بحث بر سر ايجاد تفاهم بين دو جناح درون نظام بر سر يک کانديدای واحد مطرح شد.


اين در حالی است که برخی نمايندگان اصولگرای نزديک به محمود احمدی نژاد از پيشنهاد تشکيل دولت وحدت ملی انتقاد کرده اند و ان را به مثابه پروژه «عبور از احمدی نژاد» می دانند.


پرويز سروری، نماينده اصولگرا در مجلس، گفته است که «اين نوع دولت در کشور ما کارايی ندارد و بلايی خانمان سوز برای جامعه است».


مهدی کوچک زاده، عضو فراکسيون اکثريت مجلس نيز گفته است: «وحدت با خائنان به آرمان‌های انقلاب ممکن نيست».


  • انتخابات دهمين دوره رياست جمهوری ايران در بیست و دوم خردادماه سال ۱۳۸۸ برگزار خواهد شد و تاکنون مهدی کروبی، دبيرکل حزب اعتماد ملی، خود را رسما به عنوان کانديدای اين انتخابات معرفی کرده است.

انتخابات دهمين دوره رياست جمهوری ايران در بیست و دوم خردادماه سال ۱۳۸۸ برگزار خواهد شد و تاکنون مهدی کروبی، دبيرکل حزب اعتماد ملی، خود را رسما به عنوان کانديدای اين انتخابات معرفی کرده است.


انتقاد از سياست های اقتصادی دولت نهم


محسن ميردامادی، دبيرکل حزب مشارکت، نيز در افتتاحیه یازدهمین کنگره حزب مشارکت در روز پنجشنبه، دولت محمود احمدی نژاد را متهم کرد که فاقد برنامه اقتصادی مشخصی است.


آقای ميردامادی گفت: «انحلال سازمان مديريت و برنامه‌‏ريزی، برکناری وزير اقتصاد، استعفای دو رييس بانک مرکزی و عملکردهای اقتصادی اين دولت نشان از حرکت بدون برنامه دولت نهم دارد».


دبير کل مشارکت همچنين گفت که قطار اقتصاد ايران در دولت های گذشته در حال پيشرفت بود که «متاسفانه با روی ‌‏کار آمدن دولت نهم از ريل خارج شد».


این در حالی است که غلامحسين کرباسچی نيز در گردهمایی کارگزاران با بيان اين که در آمدهای نفتی دولت محمود احمدی نژاد در سه سال اخير سه برابر دوران رياست جمهوری شانزده ساله اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی بوده، گفت:« در چنين شرايطی و با اشتباهات دولت ايران، کشور با بحران جدی مواجه شد و اجماع جهانی عليه ما شکل گرفت و که آثار آن هر روز مشخص‌‏تر می ‌‏شود».


گردهمایی حزب کارگزاران سازندگی طی روزهای ۱۳ و ۱۴ آذر در تهران برگزار شد.


حزب کارگزاران سازندگی را شماری از اعضای دولت اکبر هاشمی رفسنجانی، رييس جمهور وقت ايران در اسفند ۱۳۷۴، تاسيس کردند؛ از اکبر هاشمی رفسنجانی به عنوان پدر معنوی اين حزب ياد می شود.


اين حزب در نهمين انتخابات رياست جمهوری ايران از آقای رفسنجانی حمايت می کرد که در دور دوم همان انتخابات مغلوب محمود احمدی نژاد شد.


XS
SM
MD
LG