لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۱

مقام اطلاعاتی آمريکا: بعيد است ايران آغازگر درگيری باشد


ژنرال رونالد بورجس
ژنرال رونالد بورجس
ژنرال رونالد بورجس، مدير سازمان اطلاعات دفاعی آمريکا، روز پنجشنبه گفته است: ايران در صورتی که مورد حمله قرار گيرد به اين حمله پاسخ خواهد داد، ولی بعيد به نظر می رسد که تهران آغازگر درگيری باشد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، ژنرال رونالد بورجس که در کميته نيروهای مسلح سنای آمريکا حاضر شده بود به پرسش ها در خصوص برنامه هسته ای ایران به ويژه پس از دور تازه تحريم ها پاسخ داد.

ژنرال رونالد بورجس به اعضای اين کميته سنای آمريکا گفت، به رغم تشديد تحريم ها عليه ايران طی ماههای اخير، بعيد است اين کشور سياست های هسته ای خود را تغيير دهد.

طی ماه های گذشته همزمان با تشديد تحريم های يکجانبه آمريکا و اتحاديه اروپا عليه ايران، گمانه زنی ها در خصوص حمله احتمالی اسرائيل به تاسيسات هسته ای ايران نيز افزايش يافته است.

ژنرال رونالد بورجس گفته است:« ايران در صورتی که مورد حمله قرار گيرد، اين کشور ممکن است بتواند به طور موقت تنگه هرمز را ببندد و ممکن است به حملات موشکی عليه نيروهای آمريکا و متحدين ما در منطقه دست بزند.»

ژنرال رونالد بورجس اضافه کرده است:« ايران می توانند عناصر تروريست را در سرتا سر جهان بکار بگيرد. ولی براساس برآورد سازمان (اطلاعات دفاعی) بعيد است ايران تعمدا محرک يا آغازگر درگيری باشد.»

ژانرال بورجس در پاسخ به پرسش يکی از نمايندگان کميته نيروهای مسلح در مورد برآورد سرويس های اطلاعاتی امريکا از تصميم احتمالی اسرائيل در خصوص حمله به ايران، گفت:«براساس اطلاعات ما اسرائيل هنوز درباره حمله به ايران تصميم نگرفته است.»

اين مقام اطلاعاتی امريکا در خصوص تحريم عليه ايران گفت:« ايران امروز به لحاظ فنی، علمی و صنعتی توانايی آن را دارد که در نهايت بتواند سلاح اتمی توليد کند. اين در حالی است جامعه بين المللی فشار خود عليه ايران را از طريق تحريم ها تشديد کرده است، برآورد ما اين است تهران درمرحله ای قرار ندارد که از برنامه هسته ای خود دست بردارد.»

طی روز های اخير مقام های جمهوری اسلامی از دستاورهای تازه هسته ای خبر داده اند. اين در حالی است که مقام های اطلاعاتی امريکا می گويند، رهبری ايران هنوز در خصوص ساخت سلاح هسته ای تصميم نگرفته است.

لئون پانه تا، وزیردفاع آمریکا، نیز روز پنجشنبه گفته است که مقام های ارشد جمهوری اسلامی هنوز درخصوص ساخت سلاح هسته ای تصميم نگرفته اند .

درهمین حال، جيمز کلپر، رئيس سازمان امنيت ملی آمريکا که ارشدترين مقام اطلاعاتی اين کشور محسوب می شود، نيز به کمیته امور نیروهای مسلح گفته است که رهبر جمهوری اسلامی براساس ارزیابی سود و زیان تولید سلاح هسته ای درباره آن تصمیم می گیرد و خواهان دستیابی به سلاح اتمی به هر قیمتی نیست.

کشورهای غربی ايران را متهم می کنند که در پوشش برنامه هسته ای خود در صدد دستيابی به تکنولوژی ساخت سلاح هسته ای است.

ايران با رد اين اتهام می گويد، برنامه هسته ای اين کشور کاملا صلح آميز و برای توليد انرژی است.
XS
SM
MD
LG