لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۲

واکنش آمريکا و بريتانيا به خبر طراحی نسل جديد سانتريفيوژها توسط ايران


آمريکا و بريتانيا روز جمعه به خبر طراحی نخستين نمونه از سانتريفيوژهای نسل سوم توسط ايران واکنش نشان داده و از رويکرود هسته ای جمهوری اسلامی انتقاد کردند.

روز جمعه مراسمی با عنوان «چهارمين جشن ملی فن‌آوری هسته‌ای» در سالن همايش‌های برج ميلاد تهران برگزار شد که در جريان آن از آنچه نسل سوم دستگاه‌های سانتريفيوژ و نيز صفحه مجازی سوخت هسته‌ای رآکتور تحقيقاتی تهران خوانده شده است، رونمايی شد.

فيليپ کرولی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، در واکنش به رونمايی از «نسل سوم سانتريفيوژها» در ايران گفته است که از اين اقدام می توان نتيجه گيری کرد که جمهوری اسلامی در برنامه هسته ای خود اهداف شرورانه را دنبال می کند.

فيليپ کرولی گفت: «اگر ايران می خواهد، جامعه بين المللی آنچه را که اين کشور درباره ماهيت صلح آميز برنامه هسته ای خود می گويد باور بکند، ديگر اين کشور نيازی به نسل سوم سانتريفيوژها و يا سانتريفيوژ با سرعت بالا ندارد.»

آقای کرولی اضافه کرده است به همين دليل آمريکا با همکاری جامعه بين المللی در صدد است تا تحريم های تازه ای را عليه ايران وضع کند، تا نشان دهد که ناديده انگاشتن تعهدات پيامدهايی نيز در پی خواهد داشت.

ابراز نگرانی «عميق» بريتانيا

در همين زمينه يک سخنگوی وزارت امور خارجه بريتانيا پس از انتشار خبر طراحی نسل جديد سانتريفيوژها توسط ايران نسبت به اهداف برنامه هسته ای ايران ابراز نگرانی عميق کرده است.

اين سخنگوی وزارت امور خارجه بريتانيا گفته است:«نسبت به برنامه هسته ای ايران و همچنين اين که ايران نتوانسته است به جامعه جهانی اطمينان دهد که برنامه هسته ای اين کشور صلح اميز است، ابراز نگرانی عميق می کنيم».

اين سخنگوی وزارت امور خارجه بريتانيا اضافه کرده است:«استفاده از چنين فن آوری در پنج قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل متحد که از ايران خواسته تا برنامه غنی سازی را متوقف و درباره برنامه اهداف برنامه هسته ای خود شفاف سازی کند، ممنوع شده است».

غنی سازی اورانيوم دارای کاربردی دوگانه است. غنی‌سازی اورانيوم علاوه بر کاربرد آن در توليد سوخت هسته‌ای، می‌تواند در ساخت جنگ‌افزارهای اتمی نيز به کار رود.

به همين دلیل شورای امنيت سازمان ملل متحد طی قطعنامه هايی از جمهوری اسلامی خواسته است تا غنی‌سازی اورانيوم را متوقف سازد.

کشورهای غربی بر اين باور هستند که جمهوری اسلامی در پوشش يک برنامه هسته‌ای غيرنظامی در صدد ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای است، در حالی که تهران می‌گويد، برنامه اتمی‌اش صرفاً صلح‌آميز است.

تنش بر سر برنامه اتمی ايران پس از آن بالا گرفته است که جمهوری اسلامی ايران از پذيرش پيشنهادی در خصوص مبادله اورانيوم غنی‌شده خود با سوخت هسته‌ای رآکتور تحقيقاتی تهران خودداری کرد.
XS
SM
MD
LG