لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۶

آمريکا از رفتار ايران با ملوانان بريتانيايی انتقاد کرد


گوردون جاندرو، سخنگوی شورای امنيت ملی کاخ سفيد، می گوید ایران رفتار مناسبی با ملوانان بریتانیایی نداشته است
گوردون جاندرو، سخنگوی شورای امنيت ملی کاخ سفيد، می گوید ایران رفتار مناسبی با ملوانان بریتانیایی نداشته است

کاخ سفيد آمريکا روز جمعه ششم آوريل در واکنش به کنفرانس مطبوعاتی ملوانان آزاد شده بريتانيايی، از رفتار ايران با اين ملوانان انتقاد کرد.


گوردون جاندرو، سخنگوی شورای امنيت ملی کاخ سفيد، گفت:«آنچه اين ملوانان امروز صبح گفتند بسيار مايوس کننده و تاسف بار بود، اگر با آنها به طور نامناسب رفتار شده باشد.»


شش تن ازملوانان بريتانيايی آزاد شده در نخستين کنفرانس خبری خود در شهر چيونور استان دوون انگلستان شرکت کردند و گفتند که بيشتر روزهای بازداشت در ايران تحت فشار روانی و انزوا بوده، به آنها چشمبند زده و به تناوب بازجويی می شده اند

شش تن ازملوانان بريتانيايی آزاد شده در نخستين کنفرانس خبری خود در شهر چيونور استان دوون انگلستان شرکت کردند و گفتند که بيشتر روزهای بازداشت در ايران تحت فشار روانی و انزوا بوده، به آنها چشمبند زده و به تناوب بازجويی می شده اند. فرمانده ۱۵ نظامی بريتانيايی که در ايران بازداشت بودند، در اين کنفرانس مطبوعاتی تصريح کرد که آنها در آب های عراق دستگير شدند و در طول مدت بازداشت از «فشار روانی» رنج برده اند.


آقای جاندروافزود:«اگر آنچه آنها( ملوانان بريتانيايی) به تصوير کشيدند درست باشد، می توان گفت که با آنها به طور مناسب رفتار نشده است ، البته من دليلی ندارم که خلاف آن را باور کنم. »


سخنگوی شورای امنيت ملی کاخ سفيد همچنين از ايران خواست تا قطعنامه های شورای امنيت سازمان ملل متحد را اجرا و فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.


آقای جاندرو گفت آمريکا خواهان رويارويی با ايران نيست و کشورش به همراه ساير کشورهای عضو شورای امنيت سازمان ملل متحد خواستار پايان صلح آميزبحران هسته ای ايران است.


ستوان فليکس کارمن، در اين کنفرانس خبری رفتارو سوال های بازجويان را «پرخاشگرانه و عصبی» خواند و گفت:« فشار روانی و احساسی زيادی وارد کردند. جدا کردن و در انزاوی کامل از دنيا بيرون قرار دادن بخش اصلی اين رفتارها بود.»


او افزود:« وقتی ما را به زندان منتقل کردن با چشم بند و دست بند ما را روبه ديوار قرار دادند.» او افزوده است دستگیر کنندگان در کنار آنها با کشيدن گلنگدن اسلحه هايشان می کوشيدند تا جو ترس و وحشت ايجاد کنند.»


از ملوانان نظامی سوال شد که آيا معامله ای برای آزادی آنها با جمهوری اسلامی ايران انجام شده، که آنها از وجود چنين معامله ای ابراز بی اطلاعی کردند.


همچنين از ملوانان درباره رييس جمهوری اسلامی ايران و رفتار ايرانی ها سوال شد که يکی از ملوانان پاسخ داد: «دستگيری و نگهداری در انفرادی خود فشار زيادی است و می توانم بگويم که حداقل ديگر نمی خواهم به آنجا بروم.»


ترنی، تنها زن تيم ۱۵ نفره ملوانان بازداشتی که چند نامه ازطرف او منتشر شد در اين کنفرانس مطبوعاتی حضور نداشت.


جاسوسی نمی کرديم


کاپيتان کريس اير که ساعاتی پيش از شروع اين کنفرانس خبری، گفت و گوی وی که پنج روز پيش از دستگيری، با شبکه تلويزيونی اسکای نيوز انجام شده، پخش شده و در آن گفته بود ماموريت دارد اطلاعاتی هم درباره ايران جمع آوری کند، توضيح داد که منظور او درست منتقل نشده است.


کريس اير گفت: «اين مصاحبه درست تنظيم نشده و اطلاعاتی که من به آن اشاره کردم، اطلاعات عمومی و در حوزه آب های عراق بوده که ما چندين نوع فعاليت داريم و من فقط گفتم می خواهيم از اطلاعات ايرانی ها در آن منطقه هم مطلع شويم.»


XS
SM
MD
LG