لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۰

مذاکرات امنيتی ايران و آمريکا به تعويق افتاد


سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا می گوید نشست نمایندگان ایران و آمریکا به تعویق افتاده است
سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا می گوید نشست نمایندگان ایران و آمریکا به تعویق افتاده است

يک مقام وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه سيزدهم دسامبر اعلام کرد نشست کارشناسان ايران و آمريکا که قرار بود هفته آينده برگزار شود، به تعويق افتاده است.


شان مک کورمک، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا افزود:« ايران درخواست کرده است که اين ديدار به علت وجود تداخل دربرنامه ريزی به تعويق افتد».


عبيد اباوی، معاون وزير امورخارجه عراق، در همین زمینه، گفت اين وزارتخانه تلاش خواهد کرد تا با تماس با مقام های ايرانی و آمريکایی تاريخ ديگری را برای برگزاری اين نشست تعيين کند.


قرار بود کارشناسان امنیتی ايران و آمريکا برای ادامه گفت وگو ها درباره مسايل امنيتی عراق و ثبات اين کشور در روز ۱۸ دسامبر برگزار شود.


آقای اباوی گفت:«مشکل پيش آمده به دلیل تداخل زمان برگزاری نشست و برنامه کاری کارشناسان دو کشور بوده است».


پيشتر هوشيار زيباری، وزير امورخارجه از نشست کارشناسان دو کشور خبر داده و گفته بود:«يک تاريخ جديد داريم: ۱۸ دسامبر. اين يک ملاقات فنی در ادامه آخرين ديدار کارشناسان امنيتی خواهد بود، نه در سطح سفرای دو کشور.»


مذاکرات ايران و آمريکا


برای نخستين بار پس از سه دهه خصومت، ايران و آمريکا در سال جاری با يکديگر به صورت رودرو مذاکره کردند. اين مذاکرات از ماه مه آغاز شد و تاکنون سه دور از اين مذاکرات برگزار شده است.


در اين مذاکرات که پس از نزديک به سه دهه به طور علنی در بغداد صورت گرفت، دو طرف «فقط درباره اوضاع عراق» با يکديگر گفت و گو کردند.


ايران و آمريکا تاکنون دور مذاکره در سطح سفرای دو کشور در عراق برگزار کرده اند که موفقيت چندانی برای چگونگی برقراری تامين امنيت در عراق بدنبال نداشته است.


اما هر دو هيئت موافقت کردند تا کميته ای امنيتی با هدف کنترل فعاليت های شبه نظاميان شورشی در عراق تشکيل دهند.


دور نخست مذاکرات کارشناسان مسايل امنيت دو کشور در مردادماه سال جاری در دفتر نخست وزير عراق برگزار شد..


ارتش ايالات متحده در عراق بارها ايران را متهم کرده که با گروه های افراطی شيعه در ارتباط بوده و ضمن آموزش آنها در پايگاه های ايرانی اين شورشيان را به مواد منفجره پرقدرت مجهز می کند که از آنها عليه نيروهای آمريکايی استفاده می شود.


تهران اين ادعا را راد کرده و می گويد که هدف اين کشور برقراری ثبات و امنيت در عراق است.


XS
SM
MD
LG