لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۰

ميانجيگری يا رویارويی با ايران


به نظر می رسد درآستانه پايان يافتن مهلت ۶۰ روزه قطعنامه شورای امنیت شازمان ملل متحد برای پایان دادن به برنامه هسته ای غنی سازی رويارويی ايران و آمريکا شدت می يابد
به نظر می رسد درآستانه پايان يافتن مهلت ۶۰ روزه قطعنامه شورای امنیت شازمان ملل متحد برای پایان دادن به برنامه هسته ای غنی سازی رويارويی ايران و آمريکا شدت می يابد

به نظر می رسد درآستانه پايان يافتن مهلت ۶۰ روزه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد رويارويی ايران و آمريکا شدت می يابد در حالی که برخی شواهد حکايت از تلاش های ميانجی گرانه دارد. داريوش همايون صاحب نظر مسايل ايران و مهرداد درويش پور جامعه شناس مقيم سوئد در گفت و گو با امير آرمين ديدگاه های خود را در باره سياست خارجی ايران و رويارويی در منطقه بيان کرده اند


با نزديک شدن مهلتی که شورای امنيت سازمان مل متحد به ايران برای پایان دادن به برنامه هسته ای غنی سازی اورانیوم به نظر می رسد در حال تغییر خود است.


به نظر می رسد شایعه بيماری آيت الله خامنه ای، و انتقادهای فزاينده ای که از سياست تندروانه محمود احمدی نژاد می شود درجنین تغییری اثر گذار بوده است.


ناظران می گویند ديدار مقام های امنيتی عربستان سعودی و ايران از کشور های يکديگر اين گمان را تقويت می کند که ايران از طريق سعودی ها به جورج بوش در باره تغيير مواضعش در عراق ، لبنان و برنامه هسته ای پيام های آشتی جويانه ای فرستاده و از رياض خواسته است ميان تهران و واشنگتن ميانجيگری کند

ناظران می گویند ديدار مقام های امنيتی عربستان سعودی و ايران از کشور های يکديگر اين گمان را تقويت می کند که ايران از طريق سعودی ها به جورج بوش در باره تغيير مواضعش در عراق ، لبنان و برنامه هسته ای پيام های آشتی جويانه ای فرستاده و از رياض خواسته است ميان تهران و واشنگتن ميانجيگری کند.


کارشناسان معتقدند که بحران رويارویی آمريکا با ايران ممکن است با ميانجيگری عربستان سعودی ميان دوطرف و بنا به درخواست سران جمهوری اسلامی فرو کش کند.


برخی صاحب نظران دیگر نیز می گویند حضور ناوهای هواپيمابر آمريکا و ناوگان مين جمع کنی بريتانيا در خليج فارس نشانه ای از وجود يک بحران و چشم انداز درگيری نظامی را به نمايش می گذارد.


علی لاريجانی دبير شورای عالی امنيت کشور در پی گفت و گوی روز ۵ شنبه با همتای سعودی، امير بندر درتهران، به خبرنگاران گفت احتمال حمله نظامی به ايران بسيار ضعيف است.


شماری از تحليلگران در کنار اين مسائل به نگرانی ديگری اشاره می کنند. داريوش همايون فعال سياسی در اروپا می گويد سياست نادرست جمهوری اسلامی علاوه بر آنکه چشم انداز يک حمله نظامی را پيش رو می گذارد به جنگ شيعه و سنی در منطقه دامن می زند حال آنکه به دليل در اقليت بودن شيعه در منطقه اين سياست به زيان شيعه عمل خواهد کرد.


احتمال حمله نظامی آمريکا به ايران به منظور متوقف ساختن برنامه هسته ای و سياست های منطقه ايران واکنش فعالان سياسی و تحليلگران را برانگيخته است.


مهرداد درويش پور درباره راه های برون رفت از بحران کنونی راه حل سومی را مطرح می کند.


شماری از فعالان سياسی با نگرانی از احتمال درگيری نظامی ، جمهوری اسلامی و سياست های آنرا موجب انزوای ايران در جامعه جهانی می دانند و خواهان آنند که مخالفان دموکراسی خواه جمهوری اسلامی با تاکيد بر «سياست ضد حقوق بشری حکومت»، حمايت جهانی را از آرمان دموکراسی خواهی ايرانيان جلب کنند و با استقرار دموکراسی در ايران موجب خروج اين کشور از بحران و انزوای بين المللی شوند.


XS
SM
MD
LG