لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۱

درخواست ايران از اعضای سازمان ملل برای مخالفت با عضويت آمريکا در شورای حقوق بشر


ایران روز شنبه ۲۰ آبانماه از اعضای سازمان ملل خواسته است تا با عضويت آمريکا در شورای حقوق بشر اين سازمان مخالفت کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، رامين مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران گفته است:« ايران از اعضای سازمان ملل متحد بويژه کشورهای در حال توسعه که نقش محوری در شکل گيری شورای حقوق بشر داشته اند می خواهد که با عضويت آمريکا در شورای حقوق بشر در انتخابات ۲۲ آبان ( ۱۲ نوامبر ) درمجمع عمومی سازمان ملل مخالفت نمايند.»

قرار است در انتخابات ۱۲ نوامبر شورای حقوق بشر سازمان ملل ۱۸ عضو این شورا انتخاب شوند. شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ۴۷ عضو دارد.

امريکا در سال ۲۰۰۹ به همراه بلژيک، نروژ ، قرقيزستان و مجارستان برای نخستين بار به عضويت شورای حقوق بشر سازمان ملل در آمد.

سخنگوی وزارت امورخارجه ايران می گويد، آمريکا صلاحيت عضويت در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد را ندارد.

رامين مهمانپرست در اين زمينه گفته است:«قطعنامه تأسيسی شورای حقوق بشر تنها به کشورهايی اجازه عضويت در اين شورا را می‌دهد که دارای پرونده روشن و مثبت حقوق بشری باشند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ايران اضافه کرده است: آمريکا «به اعتراف بسياری از سازمان‌های بين‌المللی خود از ناقضين حقوق بشر در محدوده سرزمينی و خارج از مرزهای خود است.»

در حالی رامين مهمانپرست آمريکا را به «نقض حقوق بشر» متهم کرده و خواهان مخالفت با عضويت اين کشور در شورای حقوق بشر سازمان ملل شده است که اين شورا سال گذشته گزارشگر ويژه ای را برای بررسی وضعيت حقوق بشر در ايران معرفی کرد.

شورای حقوق بشر سازمان ملل ابتدا در فروردين ماه سال گذشته در نشست خود با صدور قطعنامه ای به تعيين يک گزارشگر ويژه برای ايران رای داد. سپس در خرداد ماه سال گذشته احمد شهيد، وزير سابق امور خارجه مالديو، را به عنوان گزارشگر ويژه ايران تعيين کرد.

قطعنامه پيشنهادی برای تعيين گزارشگر ويژه حقوق بشر برای ايران توسط آمريکا و سوئد ارائه شده بود.

احمد شهيد تاکنون سه گزارش در خصوص وضعيت حقوق بشر در ايران منتشر کرده است.
وی در گزارش سوم خود درباره وضعيت حقوق بشر در ايران که در روز پنجشنبه ۲۰ مهرماه منتشر شد، ضمن انتقاد از اعدام‌ها و احکام متناقض در ايران، تصريح کرد که نقض سيستماتيک و گسترده حقوق بشر در ايران همچنان ادامه دارد.
XS
SM
MD
LG