لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۶

متکی: درباره روابط ايران و آمريکا هنوز به مرحله تصميم گيری نرسيده ايم


منوچهر متکی
منوچهر متکی
منوچهر متکی وزير امور خارجه ايران، روز جمعه درباره روابط بين تهران و واشينگتن گفت که جمهوری اسلامی در حال ارزيابی سياست های باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، است و در این مورد هنوز به مرحله تصميم گیری نرسيده است.

آقای متکی به خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، گفته است:« ما چون يک ملت بازرگان پيشه هستيم، معلوم است که کاملا توجه داريم که گران نخريم و ضمنا کالاهای خود را هم ارزان نفروشيم.»

منوچهر متکی می گويد تهران در حال رصد سياست های اعلام شده از سوی آمريکا و تطبيق آنها با اقدامات باراک اوباما در منطقه و همچنين در قبال ايران است.

وزير امور خارجه ايران افزوده است:« چون در اين دوره بررسی و يا به عبارت ديگر دوره نظارت بر رويکردهای جديد دولت آمريکا قرار داريم، هنوز به مرحله تصميم گيری نرسيده ايم و همچنان درحال بررسی تحولات و نيز سياست های واشنگتن هستيم».

منوچهر متکی اضافه کرده است:« بنابراين با توجه به شرايط موجود، در مورد موضوع کلی و مهم روابط بين تهران و آمريکا نمی توان گفت که در فضای مناسبی برای تصميم گيری در خصوص اين روابط هستيم.»

باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکادر آغاز روی کار آمدن خود تاکيد کرده بود، برخلاف رييس جمهوری سابق آمريکا، سياست تعامل با ايران را در پيش می گيرد.

در همين راستا ويليام برنز، معاون وزير امور خارجه آمريکا، در حاشيه مذاکرات هسته ای با قدرات های جهانی نهم مهرماه در ژنو، با سعيد جليلی، مذاکره کننده ارشد هسته ای ايران مذاکره کرد.

جزئيات زيادی از اين مذاکرات که به عنوان بالاترين سطح تماس ديپلماتيک بين دوکشور پس از گرونگيری در سفارت امريکا در سال ۱۳۵۸ ياد می شود، منتشر نشده است.

محمود احمدی نژاد نيز از انجام مذاکره بين نمايندگان ايران و آمريکا در ژنو استقبال کرده و گفته است که چارچوب آن را قبول دارد.

به گفته محمود احمدی نژاد جمهوری اسلامی برای تعامل با ديگر کشوها به جز اسرائيل، حد و مرزی نگذاشته است و در همين راستا سعيد جليلی از پيشنهاد نماينده آمريکا برای مذاکره استقبال کرده و «اتقافا مذاکراتشان هم مذاکرات خوبی بوده است».

به دنبال تسخير سفارت آمريکا در تهران توسط دانشجويان پيرو خط امام در سال ۱۳۵۸ روابط ديپلماتيک بين دوکشور قطع شده است.

موضوع سفر به واشينگتن

در همين حال، منوچهر متکی درباره سفر خود به واشينگتن می گويد که اگر چه دولت آمريکا به درخواست وی برای سفر به واشنگتن پاسخ مثبت داد، «اما نمی توان آن را يک نشانه در موضوع روابط دو کشور دانست.»

منوچهر متکی روز چهارشنبه هشتم مهرماه يک روز پيش از آغاز مذاکرات ايران با شش قدرت جهانی در ژنو برای بازديد از دفتر حفاظت منافع ايران در واشينگتن به اين شهر سفر کرد.

دفتر حفاظت منافع ايران در سفارت پاکستان در واشينگتن واقع است.

منوچهر متکی تاکيد کرده است که برای انجام کارهای مربوط به دفتر حفاظت از منافع و مسايل مربوط به ايرانيان مقيم آمريکا و پيگيری مشکلات آنان به واشنگتن سفر کرده است.
XS
SM
MD
LG