لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۸

مذاکره نمايندگان ايران و آمريکا در دفتر محمد البرادعی


محمد البرادعی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، همراه با علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران
محمد البرادعی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، همراه با علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران
در حالی که مذاکرات ايران و قدرت های جهانی در خصوص غنی سازی سوخت اتمی مورد نياز ايران روز چهارشنبه در وين ادامه خواهد يافت، مقامات ايران و آمريکا در حاشيه اين نشست ديدار کرده اند.

يک مقام آمريکايی روز سه شنبه گفته است: هيات نمايندگی اين کشور در وين با همتايان ايرانی خود در دفتر محمد البرادعی، مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی، ديدار و درباره پيشنهاد ارسال اورانيوم غنی شده به خارج از ايران برای تبديل به سوخت مورد نياز، مذاکره کرده اند.

مايکل هامر، يک سخنگوی شورای امنيت ملی آمريکا، گفته است: «هيئت آمريکايی اوايل عصر امروز (سه شنبه) در دفتر محمد البرادعی، مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی، با هيئت ايرانی ها در چارچوب بحث های فنی برای اجرای توافق به دست آمده درباره پيشنهاد ايران برای تبديل سوخت مرکز تحقيقات در نشست ژنو، ديدار کردند.»

مايکل هامر جزئيات بيشتری از اين مذاکرات ارائه نکرده است ولی گفته است که گفت وگو ها درباره پيشنهاد ايران برای تبديل سوخت مورد نياز راکتور تحقيقاتی تهران ادامه دارد.

اين در حالی است که واحد مرکزی خبر، وابسته به رادیو و تلویزیون دولتی ایران، به نقل از «منابع نزديک »، مذاکرات یک ساعته هیئت ایرانی و آمریکایی را «بسيار سازنده و مثبت توصيف کرد.»

اين خبرگزاری دولتی ايران می گويد: در اين مذاکرات، آمريکا برای نوسازی تجهيزات پيرامونی، کنترلی، الکترونيکی و ايمنی رآکتور تحقيقاتی تهران اعلام آمادگی کرد و توافق اوليه در اين باره حاصل شد.

طبق اين گزارش «اين کار در چارچوب همکاری فنی بين دو طرف انجام خواهد شد.»

در جريان نشست ژنو در نهم مهرماه سال جاری نیز سعيد جليلی، مذاکره کننده ارشد هسته ای ايران، و ويليام برنز، معاون وزير امور خارجه آمريکا، با یکدیگر ديدار و گفت وگو کرده بودند.

در همين حال محمد البرادعی در پایان مذاکرات روز سه شنبه گفت: دومين روز مذاکره ميان نمايندگان ايران با نمايندگان آمريکا، روسيه و فرانسه در وين در مورد ارسال اورانيوم غنی شده به خارج از ايران برای تبديل به سوخت مورد نياز رآکتور تحقيقاتی تهران پيشرفتی «کمتر از انتظار» داشته است.

آقای برادعی همچنين روز سه شنبه ابراز اميدورای کرده است که «توافقی» در اين زمينه حاصل شود.

ايران در جريان مذاکرات درباره بسته پيشنهادی خود با گروه ۱+۵ در ژنو، موافقت اصولی خود را برای ارسال ذخيره اورانيوم غنی‌شده خود به روسيه برای پالايش و تأمين سوخت مورد نياز راکتور تحقيقاتی تهران اعلام کرد.

بر اساس اين توافق، قرار بود ايران اورانيوم غنی شده خود با غلظت پايين را به روسيه بدهد تا در آنجا به اورانيوم با غنای ۲۰ درصد تبديل شده و سپس فرانسه آن را به ميله‌های سوخت تبديل کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، ديپلمات ها می گويند: اصرار ايران بر خارج کردن فرانسه از مشارکت در طرح تبديل اورانيوم غنی شده باعث شده است تا مذاکرات با مشکل مواجه شود.

طبق اين گزارش ديدارهای جداگانه هيئت های نمايندگی در عصر روز سه شنبه در اين راستا بوده است.

پيشتر، منابع ايرانی گفته‌ بودند که به علت کوتاهی فرانسه در عمل به تعهداتش از جمله تحويل ۵۰ تن گاز يو سی اف ۶، گفت‌وگو با اين کشور فاقد تضمين لازم است.

منابع ايرانی اندکی پيش از آغاز مذاکرات وين نيز اعلام کرده بودند که هيئت ايرانی در اين مذاکرات «احتمالاً به طور مستقيم با نمايندگان فرانسه مذاکره نخواهد کرد.»

به گفته اين منابع، «فرانسه به علت کوتاهی در عمل به وظايفش در همکاری هسته‌ای با جمهوری اسلامی ايران از سابقه قابل قبولی در اين زمينه برخوردار نيست و علاوه بر آن همچنان به کارشکنی در روند مذاکرات ايران و آژانس بين المللی انرژی اتمی ادامه می‌دهد.»

ايران حدود ۱۰ درصد از سهام شرکت فرانسوی «يوروديف» را که در زمينه غنی‌سازی اورانيوم فعاليت می‌کند، در اختيار دارد.

ادامه مذاکرات

مذاکرات درباره درباره پيشنهاد ايران برای تبديل سوخت مورد نياز راکتور تحقيقات تهران که از روز دوشنبه آغاز شده است، روز چهارشنبه نيز ادامه خواهد يافت.

محمد البرادعی در اين زمينه به خبرنگاران گفت: «همانگونه که می دانيد اين يک روند پيچيده است. اين مساله ابعاد فنی دارد، مسايل فنی زيادی بايد مورد بررسی قرار گيرد. البته مسئله تضمين و اعتمادسازی نيز مطرح است.»

کشورهای غربی که نگران فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم در ايران هستند، از اين کشور خواسته اند تا اين فعاليت های حساس را متوقف کند.

ايران از اين خواست سرپيچی کرده است و به همين دلیل شورای امنيت سازمان ملل متحد تاکنون سه قطعنامه تحريمی عليه اين کشور صادر کرده است.
XS
SM
MD
LG