لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۰

«ايران درخواستی برای ميانجيگری بين آمريکا و خود نداشته است»


يک مقام آگاه وزارت امور خارجه ايران اخبار منتشر شده درباره در خواست ایران از کشورهای دیگر برای میانجیگری بین واشینگتن و تهران را رد کرد.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، ایرنا، يک مقام آگاه وزارت امور خارجه ايران گفت:« ايران هيچ درخواستی از کشورهای ديگر برای ميانجيگری بين خود و آمريکا نداشته است».

اين مقام آگاه وزارت امور خارجه ايران به طور مشخص نام اين کشور ها را بیان نکرده است، اما از آنجا که در هفته گذشته رجب طيب اردوغان در اين باره صحبت کرده بود به نظر می رسد مخاطب اين مقام آگاه، اظهارات نخست وزير ترکيه است.

دوشنبه گذشته خبرگزاری ها به نقل رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه، نوشته بودند که ايران از آنکارا خواسته است تلاش کند تا تهران و واشينگتن را بر سر ميز مذاکره بياورد تا بر سر موضوع‌های مورد علاقه با يکديگر گفت‌وگو کنند.

آقای اردوغان در جمع خبرنگاران گفته بود: ما پيش از اين هم اعلام آمادگی کرده بوديم. ايران اکنون از ما می‌خواهد که در اين ميان نقشی داشته باشيم.

نخست‌وزير ترکيه يادآور شد ه بودکه پيش‌تر تماس‌های تهران در اين باره را به اطلاع جرج بوش، رييس جمهوری سابق آمريکا، رسانده است و حال نيز قصد دارد اين موضوع را با باراک اوباما، رئيس‌جمهوری کنونی آمريکا، در ميان بگذارد.

در همين حال باراک اوباما، رييس جمهوری جديد آمريکا، در مراسم تحليف خود در ۲۰ ژانويه گفته بود: اگر کشورهای نظير ايران مشت گره کرده خود را باز کنند دست دوستی آمريکا به سوی آنها دراز خواهد شد

آقای اوباما همچنين روز جمعه گفته بود: آمريکا در پی تعاملی اصولی و پايدار با کشورهای خاورميانه، از جمله ايران است.

آقای اوباما که در پايگاه نظامی لژون در کارولينای شمالی سخنرانی می کرد، با اشاره به اين که « در سی ويکم اوت سال ۲۰۱۰ ماموريت رزمی آمريکا در عراق پايان می گيرد »، افزود: پايان جنگ در عراق، سر آغاز عصر تازه ای از رهبری و مشارکت آمريکا در خاورميانه خواهد بود.

باراک اوباما در بيان استراتژی آمريکا در خاورميانه اضافه کرد: آمريکا درپی تعاملی اصولی و پايدار با همه ملت ها در خاورميانه ، از جمله ايران و سوريه است.

در پی حمله دانشجويان پيرو خط امام به سفارت آمريکا در تهران در آبان ماه سال ۱۳۵۸ و به گروگان گرفتن کارمندان اين سفارت، روابط ديپلماتيک دو کشور قطع شد.
XS
SM
MD
LG