لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۳

«ايران در پوشش نا آرامی های خاورميانه، برنامه اتمی خود را پیش می برد»


مارتين برينس، معاون نماينده فرانسه در سازمان ملل متحد، روز چهارشنبه گفته است، ايران با استفاده از هرج و مرج در سوريه و ليبی بر تلاش های خود برای دستيابی سلاح هسته ای افزوده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مارتين برينس در نشست شورای امنيت در خصوص تحريم ايران گفته است: در حالی که توجه جامعه بين المللی به خيزش در کشورهای خاورميانه معطوف است، «ايران احتمالا فکر می کند، می تواند از شرايط بهره ببرد.»

وی اضافه کرده است:«(ايران) تلاش هايش را سرعت بخشيده است. شمار سانتريفوژها را افزايش داده و همچنين بيانيه های تحريک آميز خود را زياد کرده است. اما ما با اين ها فریب نخواهيم خورد.»

معاون نماينده فرانسه در سازمان ملل متحد همچنين گفته است:«جاه طلبی نظامی، هسته ای و موشکی ايران يک تهديد فزاينده است.»

وی اضافه کرده است: «نشانه های هشدار دهنده بیشتری در دست است.»

در حالی اين ديپلمات فرانسوی هشدار داده است که هفته گذشته نيز نيکلا سرکوزی، رييس جمهوری فرانسه، ايران را متهم به داشتن برنامه نظامی اتمی کرد و بدون نام بردن از کشوری گفت ممکن است به ايران حمله پيشگيرانه صورت بگيرد.

نيکلا سرکوزی گفته بود: «برنامه‌های اتمی نظامی و موشک‌های بالستيک ايران موجب تهديد فزاينده‌ای شده که ممکن است به حمله پيشگيرانه به تاسيسات ايران منجر شود که در آن صورت می‌تواند بحران بزرگی بيافريند و از اين رو فرانسه به هر قيمتی خواهان اجتناب از آن است.»

مقامات جمهوری اسلامی از اظهارات نيکلا سرکوزی انتقاد کردند و احمد وحيدی، وزيردفاع ايران گفته است: « وزير دفاع ايران همچنين در خصوص سخنان نيکلا سرکوزی، رئيس جمهور فرانسه، مبنی بر حمله پيش‌دستانه به ايران اظهار داشت: «اين سخنان يک گزافه‌گويی است که از طرف کسی اعلام شده است که حرف‌هايش تاکنون همه نقش بر آب شده است.»

جمهوری اسلامی اتهام کشورهای غربی در خصوص صلح آمیز نبودن برنامه هسته ایش و همچنین تلاش برای دستيابی به سلاح اتمی را رد می کند.

با اين حال، شورای امنيت سازمان ملل متحد تاکنون طی چهار قطعنامه تحريمی از ايران خواسته است تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند. ايران تاکنون با ناديده گرفتن اين قطعنامه ها، برنامه غنی سازی خود را توسعه داده است.

نيکلا سرکوزی هفته گذشته تاکيد کرده بود که فرانسه در راستای افزايش فشار بر ايران برای توقف فعالیت های حساس هسته ايش، در حال همکاری با جامعه بين المللی برای اعمال تحريم های شديد تر عليه جمهوری اسلامی است.

به گزارش خبرگزارری فرانسه، در همين زمينه، سوزان رايس، سفير آمريکا در سازمان ملل متحد نيز گفته است:« تا حالا در راستای تحکيم، پياده کردن و اجرای تحريم ها عليه ايران پيشرفت مهمی به دست آورده ايم.»

وی اضافه کرده است:«ما بايد تلاش هايمان را دوبرابر کنيم تا رهبران ايران را در مقابل اين گزينه روشن قرار دهيم تا اين رويکرد خطرناک را کنار بگذارند.»

کشورهای غربی می گويند اقدام ايران در ماه اوت برای انتقال برنامه غنی سازی خود از تاسيسات نطنز به تاسيسات فردو در نزديکی قم نشانه ای دیگر از اين است که برنامه هسته ای ايران صلح آميز نيست.
XS
SM
MD
LG