لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۰

آرژانتين هم مقابل شگفتی سازان واليبال ايران تسليم شد


تيم ملی واليبال ايران در پنجمين مسابقه خود از رقابت‌های جام ‌جهانی ۲۰۱۱، مقابل آرژانتين قرار گرفت و موفق شد با پيروزی ۳-۲ مقابل اين تيم، يک شگفتی ديگر را رقم بزند.

ايران حالا با ۴ پيروزی و يک شکست در رده پنجم قرار دارد. اين در حالی است که چهار تيم بالای جدول نيز ۴ پيروزی و يک شکست داشته اند و فقط به لطف ست های برده و باخته، بالاتر از ايران ايستاده اند.

لهستان به رغم شکست مقابل ايران، با ۱۳ امتياز در صدر جدول قرار گرفته. روسيه با يک شست از برزيل و با ۱۲ امتياز، دوم است.

برزيل نيز ۱۲ امتيازی است و با يک شکست مقابل ايتاليا در رده سوم قرار دارد. ايتاليا خود نيز با شکستی که مقابل روسيه متحمل شده، با ۱۱ امتياز در رده چهارم، مترصد صعود به جمع سه تيم برتر است.

ايران با ۹ امتياز در رده پنجم قرار گرفته. کوبا اگر چه بر ايران چيره شد اما با دو شکست مقابل بازندگان ايران يعنی لهستان و آرژانتين، پايين تر از فاتحان جام ملت های آسيا ايستاده.

آمريکا قهرمان المپيک پکن و رقيب بعدی ايران، در رده هفتم قرار دارد. نکته جالب اينجاست که ديگر نمايندگان آسيا يعنی ژاپن و چين؛ تاکنون حتی يک پيروزی هم کسب نکرده و در قعر جدول، کنار هم هستند.

اگر ايران آمريکا را از پيش رو بردارد، دو پيروزی بعدی اين تيم مقابل مصر و چين نيز دور از دسترس نيست. اين سه پيروزی در صورتی که با ست های باخته کمتری همراه باشد، موقعيت ايران را به عنوان مدعی صعود به المپيک لندن، جدی تر از قبل خواهد کرد.

اگر ايران از اين بازی ها به المپيک راه نيابد، اين فرصت را خواهد داشت تا در
رقابت های گزينشی منطقه آسيا که ۱۳ خرداد ۱۳۹۱، دوم جون ۲۰۱۲ به ميزبانی ژاپن برگزار خواهد شد، برای کسب تنها سهميه اين قاره مبارزه کند.

گرچه خوشبينانه به نظر می رسد که با توجه به امتياز ميزبانی ژاپنی ها در آن مسابقات و حضور تيم های کره جنوبی، چين و استراليا با آمادگی کامل، از حالا قهرمانی ايران را مسجل دانست. در جام جهانی ۲۰۱۱ ايران در نخستين بازی‌اش با نتيجه ۳-۱ از سد ژاپن گذشت. سپس در سه ست پياپی مغلوب کوبا شد. اما پس از اين بازی، ۳-۲ بر صربستان قهرمان اروپا غلبه کرد. با همين نتيجه لهستان را تسليم کرد و در پنجمين بازی، نايب قهرمان آمريکای جنوبی را نيز به زانو در آورد.

شرح بازی ايران و آرژانتين و اظهارات پس از مسابقه، در ادامه آمده است.

ايران ۳ آرژانتين ۲

در دوازدهمين دوره اين رقابت‌ها که به ميزبانی ژاپن برگزار می‌شود، خوليو ولاسکو سرمربی تيم ملی ايران، مردانش را مقابل تيمی ارنج کرده بود که خودش اهل به همان کشور است و دوران پر افتخار مربيگری اش را نيز سه دهه قبل از آنجا آغاز کرده بود.

از نکات جالب اين مسابقه غير از شباهت نتيجه نهايی با دو ديدار قبلی تيم ايران، واگذار کردن گيم نخست به حريف بود. از دست دادن سرويس‌ها و عدم توانايی در کنترل سرويس‌های قدرتی آرژانتينی‌ها، امتياز ۲۵ را مقابل عدد ۱۵ برای تيم پر سابقه آمريکای جنوبی ثبت کرد.

تيم آرژانتين با لباس آبی به ميدان آمده بود اما ليبروی اين تيم که مطابق مقررات بايد لباس متفاوتی داشته باشد، پيراهن مشهور راه راه تيم ملی فوتبال اين کشور را به تن کرده بود.

در گيم دوم بازهم ولاسکو موفق شد بازيکنانش را به بازی برگرداند. ايران در سرويس ها بهتر شد و امير حسينی (پاسور) با انتخاب بازيکن مناسب، موثر ظاهر شد. با اين حال بازيکنان ايران مثل بازی با لهستان، همچنان در کنترل سرويس‌های قدرتی حريف مشکل داشتند. گيم دوم با حساب ۲۵ بر ۲۱ به سود ايران رقم خورد.

گيم سوم را آرژانتينی‌ها بهتر ظاهر شدند. پس از وقت استراحت فنی دوم بازهم آرژانتين به روند امتيازگيری خود ادامه داد تا ولاسکو ناگزير درخواست وقت استراحت فنی کند.

زدن سرويس‌های کم نقص و فنی از سوی موسوی باعث شد ايران اختلاف را کم کند. تغيير محسوس در کيفيت بازی ايران، اين بار خاوير وبر سرمربی آرژانتين را مجبور به درخواست وقت استراحت فنی کرد. در حالی که بازی به سود آرژانتين بود، نظری افشار جايگزين زرينی شد و ايران نتيجه را مساوی کرد. وقتی آرژانتين به امتياز ۲۴ رسيد، ولاسکو درخواست وقت استراحت فنی کرد. اين وقفه برای ايران مثبت بود و غفور به اتفاق موسوی با دفاع مناسب روی تور نتيجه بازی را مساوی کردند. اما در ادامه غفور سرويس را از دست داد تا آرژانتينی‌ها در امتياز بعدی دفاع خوبی داشته باشند و با نتيجه ۲۶ بر ۲۴، اين گيم را به سود خود رقم بزنند.

در گيم چهارم ايران بر توپ و تور مسلط بود. وبر تلاش کرد تا بازيکنانش را به بازی برگرداند، اما زمانی که ديد نتيجه اين گيم تغيير ناپذير است، روی نيمکت نشست و فقط نظاره‌گر عملکرد شاگردانش شد.

دفاع روی تور خوب ملی‌پوشان ايران در اين گيم، مهاجمين آرژانتينی ها را مستاصل کرده بود. پروازهای بلند آن ها به صورت متوالی با ناکامی مواجه می شد.

امتياز ۲۵ را برای ايران در اين گيم کاپيتان تيم عليرضا نادی کسب کرد که مورد توجه تيم سانتورو از ليگ حرفه ای ژاپن نيز قرار گرفته است.

گيم با حساب ۲۵ بر ۱۶ به نفع شاگردان ولاسکو خاتمه پيدا کرد تا برای سومين بار، بازی‌های ايران به گيم پنجم و رالی کشيده شود.

در گيم حساس پنجم پوريا فياضی توانست آخرين امتياز را برای ايران کسب کند تا ايران با حساب ۱۵ بر ۱۲ پيروز شود. ملی‌پوشان ايران در ششمين مسابقه خود روز يکشنبه بايد مقابل آمريکا قرار بگيرند.

برترين ها و اظهار نظرها

دريافت کننده قدرتی تيم ايران عنوان بهترين بازيکن زمين معرفی شد. کميته فنی رقابت‌ها حمزه زرينی را به عنوان بهترين بازيکن انتخاب کرد. او با کسب ۱۵ امتياز نقش زيادی در ناکامی آرژانتين داشت.

پوريا فياضی نيز با کسب ۱۸ امتياز عنوان امتيازآورترين بازيکن مسابقه را به خود اختصاص داد. پس از او فدريکو پر‌يرا با کسب ۱۷ امتياز در اين بازی خوش درخشيد اما نتوانست مانع از شکست تيمش شود.

سرمربی تيم ملی واليبال ايران گفت: از پيروزی برابر آرژانتين بسيار خوشحال بوده و از عملکرد دفاعی بازيکنان راضی‌ هستم.

خوليو ولاسکو پس از بازی اظهار گفت: از کسب اين پيروزی بسيار خوشحالم زيرا آرژانتين در عين جوانی از تيم‌های قدرتمند جهان محسوب می‌شود.

شاگردانم در سرويس‌ها عملکرد بسيار خوبی داشتند. ترکيب دفاعی ايران هم خوب بود و در اين قسمت از عملکرد مهدی مهدوی، پاسور تيمم بسيار راضی هستم.

عليرضا نادی کاپيتان تيم ملی ايران نيز گفت: به سختی پيروز شديم. کادر فنی تاکتيک ويژه‌ای برای دفاع در نظر گرفته بود و پس از گيم دوم عملکرد خوبی در دفاع داشتيم.

نادی با اشاره به صحبت‌های ولاسکو مبنی بر "تغيير ذهنيت برای رسيدن به موفقيت" رو به خبرنگاران رسانه های مختلف خبری جهان گفت: همه بازيکنان و کادر فنی ايران با تغيير ذهنيت، فقط به پيروزی فکر می‌کردند.

خاوير وبر سرمربی آلبی سلسته پس از قبول شکست در جواب به پرسش های منتقدان خود گفت: بايد قبول کنيم که بازی مشکلی را تجربه کرديم. تيم ما در حمله و دفاع روی تور مشکل داشت. در جمع کردن توپ‌های عقب زمين هم عملکرد خوبی نداشتيم و تمام اين موارد موجب شد تا چنين نتيجه‌ای رقم بخورد.

رودريگو کويروگا کاپيتان تيم ملی واليبال آرژانتين نيز گفت: ايرانی‌ها بسيار خوب بازی کردند و با دفاع روی تور و سرويس‌های خوب، ما را تحت تاثير
اما حالا ديگر به بازی‌های آينده خود فکر می‌کنيم. زيرا بازی‌های دشواری با برزيل، روسيه و ايتاليا را در پيش خواهيم داشت.
XS
SM
MD
LG