لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۷

رقبای واليبال ايران در راه المپيک لندن مشخص شدند


برنامه مسابقات گزينشی واليبال برای راهيابی به المپيک لندن اعلام شد و تيم ملی ايران در گام نخست به مصاف کره جنوبی خواهد رفت.

واليبال ايران در پی درخشش در رقابت های جام جهانی به ميزبانی ژاپن، در جايگاه دوازدهم جهان قرار دارد و کره جنوبی در رده بيستم است.

ايران دومين بازی خود را مقابل چين برگزار می کنند که دو پله بالاتر از ايران در جايگاه دهم رده‎بندی جهانی قرار دارد. استراليا که در جايگاه بيست و دوم اين رده‎بندی است، سومين حريف ايران در راه صعود به المپيک ۲۰۱۲ لندن خواهد بود.

از نکات جالب در برنامه ريزی برای اين رقابت‎ها، ديدار دو تيم ژاپن و ايران در آخرين روز اين مسابقات است که پيش از اين نيز از سوی خوليو ولاسکو سرمربی تيم ملی واليبال ايران پيش‎بينی شده بود. زيرا امکان دارد اين بازی سرنوشت نهايی تيم‎ صعود کننده را تعيين کند.

مسابقات واليبال انتخابی المپيک لندن با حضور هشت تيم در توکيو برگزار خواهد شد. تاکنون حضور پنج کشور ايران، چين، کره جنوبی، استراليا و ژاپن در اين رقابت‏ها مسجل شده و سه نماينده ديگر هم تا آغاز اين رقابت‎ها به قيد قرعه توسط فدراسيون جهانی واليبال مشخص خواهند شد.

اين مسابقات به مدت ۱۰ روز ادامه دارد. قهرمان رقابت ها راهی لندن خواهد شد. همچنين بهترين تيم آسيايی نيز جواز حضور در المپيک را کسب می کند. برنامه کامل مسابقات واليبال انتخابی المپيک ۲۰۱۲ لندن در توکيو به قرار زير است:
جمعه ۱۲ خرداد، اول ژوئن: ايران – کره جنوبی
شنبه ۱۳ خرداد، دوم ژوئن: چين – ايران
سه شنبه ۱۶ خرداد، پنجم ژوئن: ايران – استراليا
يکشنبه ۲۱ خرداد، دهم ژوئن: ژاپن – ايران

ساير حريفان ايران نيز پس از اعلام فدراسيون جهانی واليبال مشخص خواهند شد.

اردو در اسلوونی

تيم ملی واليبال برای برگزاری دو ديدار دوستانه با تيم ملی اسلوونی عازم اين کشور شده و روز سه‌شنبه نخستين بازی خود را برگزار خواهد کرد.

ملی‌پوشان واليبال ايران سپس عازم صربستان خواهند شد.

سعيد معروف، مهدی مهدوی، عليرضا نادی، محمد موسوی عراقی، عليرضا جديدی، محمدحسن صنوبری، امير غفور، شهرام محمودی، رضا قرا، حمزه زرينی، پوريا فياضی، فرهاد قائمی، مجتبی ميرزاجانپور، علی مباشری و فرهاد ظريف ۱۵ بازيکن اعزامی به اردوی اروپايی هستند.

امير خوش‌خبر به عنوان سرپرست، خوليو ولاسکو سرمربی و خوان سيچلو و ناصر شهنازی مربيان تيم اعزامی هستند.

احمد مساجدی بازيکن سابق تيم ملی واليبال در کنار نويد مشجری و پائولو گياردينری (آناليزور) از جمله همراهان تيمی هستند که مهيای حضور در مسابقات گزينشی خواهد شد.

ديدگاه کارشناسان

مصطفی کارخانه از مربيان شاخص واليبال ايران عقيده دارد که در حال حاضر نگاه مردم، مسئولان و جامعه نسبت به واليبال مثبت است و نبايد اجازه داد تا حاشيه‌ها بر متن واليبال خدشه وارد کند.

او درباره بازيکنان تيم ملی می گويد: ترکيب بازيکنان فعلی بسيار خوب است، نمی‌توان به راحتی از اسم بازيکنان بزرگی چون اميرحسينی، مهدی بازارگرد و فرهاد نظری افشار گذشت، اما در عين حال امثال فرهاد قائمی و ميرزاجانپور از بهترين‌های ليگ امسال بودند و سعيد معروف هم همواره جزو بهترين پاسورها قرار داشته.

کارخانه با اشاره به نزديکی رقابت‌های انتخابی المپيک يادآور شد: در حال حاضر کسب سهميه المپيک تنها هدف ما است و اميدوارم بعد از تحقق اين هدف روی ارائه بازی‌های خوب در المپيک برنامه‌ريزی کنيم.

او چين و ژاپن و کره جنوبی را رقبای اصلی ايران برشمرد و گفت: برنامه‌ريزی کادر فنی برای اردوی تدارکاتی در اروپا خوب بود. هنگام بازی مقابل تيم‌های قوی است که نقاط ضعف پديدار می‌شود و کادر فنی می‌تواند آن را اصلاح کنند.

کارخانه به باخت تيم ملی ايران مقابل چين در جام جهانی اشاره کرد و ادامه داد: تجربه ۲۷ سال مربيگری من می‌گويد که هر وقت بازيکنان ايرانی تيمی را دست کم بگيرند، نتيجه‌ را واگذار می‌کنند. مقابل چين هم بعد از برد لهستان و صربستان، ملی‌پوشان ايران حريف خود را دست کم گرفتند، وگرنه توانايی فنی بازيکنان ايران به مراتب بالاتر از چين است.

عباس برقی ديگر کارشناس واليبال ايران هم گفت: ميانگين سنی تيم ايران نسبت به جام جهانی کاهش يافته و ولاسکو درصدد گردآوری تيمی جوان‌تر است. البته جای بازيکنان بزرگی مثل نظری افشار که به دليل مصدوميت از اردو دور مانده خالی است اما فياضی به خوبی می تواند پست او را پوشش دهد.

حسين معدنی سرمربی قبلی تيم ملی واليبال ايران عقيده دارد بازی در ژاپن آسان نيست و تيم ميزبان از حمايت هواداران و حتی فدراسيون جهانی برخوردار است و ممکن است ژاپنی‌ها بخواهند جنگ روانی عليه ايران راه بيندازند.

معدنی گفت: هر سه رقيب آسيايی ايران از قدرت يکسانی برخوردار هستند و استراليا هم تيم خوبی دارد اما حريف مشکلی برای ايران نيست. اتفاق خوبی که در سال‌های اخير افتاده اين است که بازيکنان ايران بر خلاف دوره‌های قبل در هيچ مسابقه‌ای با ترس به ميدان نمی‌روند و روحيه جنگندگی دارند.
XS
SM
MD
LG