لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۶

متکی: آمريکا حق استفاده ابزاری از صدور ويزا برای هيات ديگر کشورها را ندارد


به دنبال واکنش ها به حضور محمود احمدی نژاد در کنفرانس پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای در نيويورک، منوچهر متکی گفته است: آمريکا حق استفاده ابزاری از صدور ويزا برای هيات ديگر کشورها را ندارد.

محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، برای شرکت در کنفرانس بازبينی پيمان منع گسترش سلاح های هسته ای در نيورک از آمريکا تقاضای صدور ويزا کرده است. اين کنفرانس از سوم ماه مه، دوشنبه آينده، در مقر سازمان ملل در نيويورک شروع می‌شود و نزديک به يک ماه، تا ۲۸ ماه مه، هفتم خردادماه، ادامه خواهد داشت.


در همین زمینه، چهارده سناتور جمهوريخواه روز جمعه در نامه ای به هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، از وی خواسته اند تا دولت ايالات متحده از اختيارات قانونی خود استفاده کرده و مانع ورود محمود احمدی نژاد به نيويورک شود.

از سوی ديگر به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران، روز شنبه در مصاحبه مطبوعاتی مشترک با باکاری فوفانا، وزير امور خارجه گينه کوناکری، گفته است:« صدور رواديد مقامات کشورهای مختلف برای مسوولان ذی‌ربط آمريکايی يک تکليف است نه يک حق. دولت آمريکا حق استفاده ابزاری از صدور ويزا برای هيات ديگر کشورها را ندارد. دولت آمريکا با چنين رويکردی نبايد تلاش کند که شورای امنيت و سازمان ملل را به گروگان بگيرد.»

منوچهر متکی همچنين گفته است: «اميدواريم مسوولان آمريکايی برخی از اظهاراتی که در چند روز گذشته در مورد صدور رواديد مطرح کردند را تصحيح کنند و پس بگيرند و به وظيفه خود به عنوان ميزبان سازمان ملل عمل کنند.»

وزير امور خارجه ايران همچنين بدون نام بردن از وزير امور خارجه آمريکا به اظهارات وی درباره حضور احتمالی محمود احمدی نژاد در نيويورک واکنش نشان داده است.

منوچهر متکی گفته است:«فکر نمی‌کنيم جزء حقوق کشور ديگری مانند آمريکا باشد که مطرح کنند که ما براساس چه ديدگاهی در کنفرانس بازنگری ان. ‌پی. ‌تی شرکت می‌کنيم. ديدگاه‌های ما در مورد ان.‌پی. ‌تی کاملا روشن است و در فرصت‌های مختلف آن را بيان کرديم و گفته‌ايم متاسفانه برخی از کشورها مانند آمريکا به شدت آن را تضعيف کرده‌اند».

هيلاری کلينتون روز پنجشنبه هشدار داد هرگونه تلاش محمود احمدی نژادبرای ايجاد شبهه درباره برنامه هسته ای جمهوری اسلامی و انحراف افکار عمومی در جريان کنفرانس بازبينی پيمان منع گسترش سلاح های هسته ای در نيويورک، نتيجه ای در پی نخواهد داشت.

خانم کلينتون گفته بود: اگر آقای احمدی نژاد بيايد و اعلام کند ايران به قوانين «ان پی تی»؛ منع گسترش سلاحهای کشتار جمعی، پايبند است و به آن عمل می کند، خبر خوبی است و ما از آن استقبال می کنيم. اما اگر بر اين باور است که به نوعی می تواند يکی از مهمترين تلاش های جهانی را منحرف کند، يا درباره برنامه اتمی ايران ايجاد شبهه کند، فکر نمی کنم مخاطب خاصی داشته باشد
XS
SM
MD
LG